Připomínky členů ASZ k podávání jednotných žádostí na rok 2016

Sdílejte článek
Připomínky členů ASZ k podávání jednotných žádostí na rok 2016

V návaznosti na žádost ministra zemědělství Mariana Jurečky o zaslání praktických poznatků z přípravy a podávání jednotných žádostí, vytvořila ASZ souhrn připomínek zaslaných od jednotlivých členů. 

Obecné požadavky na žadatele:

· Zásadně trváme na zrušení požadavku být zemědělským podnikatelem, kterým Mze podmiňuje nárok na přímé platby. 

· Požadujeme snížit podíl tzv. zanedbatelné zemědělské činnosti na 5% příjmů oproti současné definici na úrovni jedné třetiny příjmů.

· Požadujeme nahradit požadavek auditu k prokazování příjmů z vybraných činností ke splnění podmínky aktivního zemědělce buď autentickým výpisem z účetnictví dle činností, nebo formou čestného prohlášení žadatele.

Platby na plochu a Greening

· Požadujeme změnit metodiku kontrol týkající se započítávání odchylek výměry. Z textu preambule č. 23 Nařízení komise v přenesené pravomoci (EU) č. 640/2014 vyplývá, že u žádostí o platbu na plochu lze ohlášením větší plochy jednoho pozemku vyrovnat ohlášením menší plochy jiných pozemků se stejnou skupinou plodin. Žádáme proto o započtení těchto ploch tak, aby zemědělec mohl menší plochu jednoho pozemku vyrovnat větší plochou pozemku jiného a naopak. Toto řešení bylo konsensuálně projednáno v rámci Antibyrokratické komise a bylo schváleno ze strany SZIF.

· Požadujeme zařadit kulturu „travní porost na orné půdě“ (G) do plnění ploch v ekologickém zájmu EFA a v této souvislosti případně dále jednat s Evropskou komisí, neboť travní porost je z hlediska předcházení vodní erozi prakticky nejúčinnějším řešením. 

· Požadujeme zrušit povinnost uvádět při podání žádosti o přímé platby přesné složení směsi meziplodin. Podle našeho názoru by stačilo uvést pouze variantu (letní/ozimá) a složení směsi posuzovat až při případné kontrole na místě.

· Navrhujeme zrušit zbytečný požadavek na uvádění informace, zda se jedná o poslední rok trvání úhoru. 

· Navrhujeme zjednodušit opatření u ploch s ozimými meziplodinami - tam, kde by bylo možné povolit některé plodiny sít samostatně, netrvat na podmínce maximálního podílu 90% rostlin jedné plodiny. Důvodem je jednak fakt, že u některých plodin je problém zajistit jejich osivo do směsi (např. u lupiny) a také skutečnost, že u části plodin nevzniká obava, že by při zasetí po sklizni hlavní plodiny mohly ještě být sklizeny v plné zralosti (např. svazenka).

Dobrovolná podpora vázaná na produkci

· Navrhujeme umožnit žadatelům v rámci opatření Bílkovinné plodiny žádat o dotaci na plochy směsí uvedených plodin s travinami. Důvodem je, že i směsi s travinami splňují účel opatření, a také se domníváme, že v případě, že nebude umožněno použití travin, může docházet často k porušením vlivem nechtěného vysemenění trav v porostu např. jetele (o to složitější situace u EZ, kde nelze používat herbicidy). Dále navrhujeme rozšíření seznamu uvedených plodin o vičenec.

· Navrhujeme snížit minimální výměry v rámci opatření Ovocné druhy s vysokou pracností, Ovocné druhy s velmi vysokou pracností, Zeleninové druhy s vysokou pracností a Zeleninové druhy s velmi vysokou pracností na 0,5 ha, popř. i méně. Pokud má žadatel například 0,6 ha ovocných stromů velmi vysoké pracnosti a 0,6 ha ovocných stromů vysoké pracnosti, nemá pak nárok na žádnou dotaci, ačkoliv veškeré další podmínky plní, přičemž takové pojetí dotací považujeme za problematické. 

· V rámci opatření Podpora na chov krav chovaných v systému chovu s tržní produkcí mléka navrhujeme zrušit povinnost deklarovat seznam dojnic a nahradit ji pouze uvedením počtu dojnic k 31. březnu, který považujeme za naprosto dostačující kritérium pro hodnocení plnění podmínek pro dané opatření.

· V rámci opatření Cukrová řepa navrhujeme odstranit požadavek na použití certifikovaného osiva – na trhu jiné než certifikované osivo cukrovky koupit nelze a produkce farmářského osiva je u cukrovky nereálná. Čili tento požadavek je nadbytečný.

· Navrhujeme v metodice pro žadatele přesně specifikovat, jaké druhy osiva jsou přijatelné pro jednotlivá opatření.

Ekologické zemědělství

  • Navrhujeme odstranit povinnost žádat v rámci opatření Ekologické zemědělství vždy na celý díl půdního bloku. Toto platí zejména u některých speciálních plodin, které se pěstují na malých výměrách (zelenina, byliny apod.) nadměrně a především zbytečně zvyšuje administrativu, protože žadatelé jsou nuceni nově dělit půdní bloky. Navíc se plochy těchto plodin rok od roku mění, takže žadatel by každým rokem musel dělit další a další půdní bloky. Máme informace o tom, že někteří zemědělci raději od žádosti o dotaci z tohoto důvodu upustili. Navrhujeme tedy umožnit žadatelům deklarovat u půdního bloku vždy výměru, na níž se daná plodina pěstuje, jako to fungovalo v předchozím období.
  • Navrhujeme, aby byl upraven výklad NV 76/2015 Sb., §15, odst. 2, písm. b) a odst. 3, písm. a), z něhož v současnosti vyplývá, že je nutné dodržet zároveň počet jedinců ovocných stromů i keřů. Tedy např. v případě, že žadatel má na jednom hektaru vysázeno 500 ovocných stromů a jeden ovocný keř, nebude mu tento hektar uznán do žádosti, protože u keřů nesplňuje minimální počet jedinců. Pokud by ale na této výměře tento jeden keř nebyl, daná výměra bez problémů podmínky splňuje.
  • Navrhujeme odstranit požadavek na deklarování předpokládaného termínu ukončení pěstování u zeleniny pěstované v rámci ekologického zemědělství a integrované produkce.
  • Navrhujeme prodloužit výjimku neevidovat produkci (uvedenou v NV 76/2015 Sb., §15, odst. 4) pro ovocné sady z 3 na 5 let od založení sadu.

ASZ ČR dále navrhuje zařadit připomínky, které projednala v tomto směru Antibyrokratická komise Mze v červnu t.r. a na kterých byla shoda v rámci nevládních organizací.

Přečteno: 99x
Katalog farem