Sedláci kriticky zhodnotili uplynulý rok

Sdílejte článek

Rozhodná kritika dalšího prorůstání byrokracie a vměšování státu do všech rovin podnikatelského života sedláků na jedné straně a neplnění ministerských slibů na straně druhé, byla jedním z nejvýznamnějších momentů uplynulé valné hromady Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ), která se uskutečnila za účasti úřadujícího ministra zemědělství Petra Zgarby, ale i jeho stínového protějšku- poslance za ODS Jiřího Papeže. V pořadí již sedmé výroční setkání sedláků-členů ASZ přivítal v Jihlavě 15.června 2005 hejtman kraje Vysočina Miloš Vystrčil.

Přehled těch nejzávažnějších událostí uplynulého období zahájil předseda ASZ Stanislav Němec situací na trhu s obilím. Přebytek v řádu miliónu tun této strategické komodity po loňské dobré úrodě, nezajištění dostatečných skladovacích kapacit na intervenci a celkové podcenění situace ze strany SZIFu způsobily naprosté umrtvení trhu s obilím a pokles tržní ceny pod nákladovou mez. Záchranná síť v podobě intervenčního nákupu obilovin se u nás, na rozdíl od zemí na západ od našich hranic, prostě nekonala. SZIF na jaře navíc sáhl ke změně dohodnutých podmínek, které předtím písemně uzavřel se zemědělci. Nic jiného, než snahou přehodit břemeno nepřevzatého obilí na zemědělce bylo prodloužení termínu k fyzickému odebrání nabídnutých šarží SZIFem z původních 4 měsíců na sedm. Za této situace proto ASZ již v dubnu požádala o jednání na poslanecké půdě se zástupci Mze, SZIFu a skladovatelů, které ale od zástupců resortu nepřineslo, vyjma hry čísel, vůbec nic. O poznání úspěšnějším bylo opět Asociací iniciované mezinárodní jednání představitelů zemědělských organizací ČR, Rakouska, Maďarska a Slovenska. Záměrem bylo upozornit evropské instituce na nedostatečnou funkčnost intervenčního nákupu obilovin, přičemž během několika dnů se problém podařilo dostat na stůl evropské komisařky pro zemědělství H.Fischer-Boelové.

Jedním z dílčích řešení, která se také ASZ sama snaží hledat, je návrh na spuštění intervence již od měsíce září tak, aby nabídka na SZIF mohla být zemědělci uskutečněna ihned po sklizni. ASZ zároveň podpořila ministrův záměr podpořit rozšíření skladovacích kapacit v rukou zemědělců v rámci Operačního programu. Ani tyto návrhy ovšem nemohou být všespásné, pokud dál budou uplatňovány snahy o konzervaci velkovýrobního modelu našeho zemědělství. Kritice předsedy ASZ se proto znovu nevyhnulo ani nastavení podmínek národních plateb TOP UP, které budou rozdělovány pouze na ornou půdu a to ještě s výjimkou krmných plodin. Zde jsme naopak zastánci dlouhodobých nástrojů jako například posílení podpor v LFA oblastech, obnovení programu zavádění půdy do klidu, které povedou ke snižování vysokého stupně zornění. Bez jejich důsledného uplatňování hrozí opakování současné situace i v dalších letech.

Delegáti valné hromady konstatovali, že vládní proklamace o podpoře malého a středního podnikání zůstávají prázdné, jestliže na druhé straně stát neplní sliby, které sedlákům - daňovým poplatníkům jednou dal. Ať už šlo například o zpoždění v proplácení původně rychlých peněz na nákup strojů v rámci Operačního programu, zpoždění agroenvironmentálních dotací a především nesplněného slibu plného dorovnání přímých plateb z národních zdrojů. Asociace soukromého zemědělství ČR zde proto trvá na splnění všech slibů a nikoli pro těch několik stokorun z hektaru, nýbrž z principu věci, neboť stát jakékoli, byť neúmyslné, porušení trestá zastavením těchto podpor často následované dalšími sankcemi, sám ale není schopen dostát svým vlastním závazkům. Zásadní kritika na adresu Mze ovšem zazněla ve věci pozemkových úprav, které trpí chronickým nedostatkem peněz a jejichž absence nebo velmi pomalý rozvoj skoro každého sedláka po léta udržují v nedůstojném provizoriu hospodaření na tzv. náhradních pozemcích, o nemožnosti dostat se k další půdě - k tzv. nepřístupným pozemkům ani nemluvě. Ministr zde odpověděl, že problém vnímá, ale nejméně do srpna nebude schopen uvést jakoukoli částku, která by mohla být na tento základní nástroj alokována v příštím roce.

Jednou z hlavních činností naší organizace zůstala připomínková činnost ke konkrétním podmínkám pro zemědělce v navrhované legislativě. Rok „jedna“ po vstupu do EU byl bohužel opět ve znamení dalšího nárůstu legislativy a s ním spojené byrokracie. Jak bylo konstatováno ve zprávě předsedy ASZ s implementací evropského práva do našich zákonů a s obligátní výmluvou na požadavky Bruselu, začali naši úředníci zavádět další balast povinností. Ingerence státu do našeho podnikatelského života tak přestává být snesitelná.

Mnohokrát skloňovaným se v minulém roce stal vpravdě byrokratický přístup našich úřadů v kauze povinného přechodu na podvojného účetnictví pro příjemce evropských podpor. Nejenže se vláda neobtěžovala informovat podnikatele-fyzické osoby, které v drtivé většině účtují v jednoduchém účetnictví (daňové evidenci) o tak závažné změně podmínek v interních vládních dokumentech ba dokonce dotazy ze strany ASZ zůstávaly dlouho bez jakékoli odpovědi. Metodika Ministerstva financí s odkazem na novelu zákona o účetnictví a s odkazem na výklad evropského nařízení stanovila, že příjemci dotací ze strukturálních fondů EU budou povinni účtovat právě v účetnictví. ASZ se však nehodlala smířit s touto blíže neodůvodněnou podmínkou a celý minulý rok cílevědomě vyvíjela tlak například formou interpelací ministrů, který vyústil nejprve ve vyjednání roční výjimky pro zemědělce na ministerstvu financí. Teprve až dopisem evropského komisaře Jacquese Barrotta došlo na konci loňského roku k trvalému zrušení této nesmyslné překážky, který českým úředníkům vysvětlil, že „podvojné“ účetnictví Evropa nevyžaduje.

Jiným, ovšem dosud nevyřešeným problémem je nesmírně složitá administrace vratky spotřební daně ze zelené nafty spočívající ve vyplňování detailních přehledů s prakticky nezjistitelnými údaji o spotřebě nafty v rostlinné výrobě za každý stroj a pozemek, která přerůstá v šikanování zemědělců některými celními úředníky. Prioritou ASZ proto zůstává snaha o naprosté zjednodušení zelené nafty. Po bezvýsledném jednání na Generálním ředitelství cel Asociace přišla s novelou prováděcí vyhlášky Mze ve smyslu jednoznačné specifikace pojmu evidence skutečné spotřeby nafty. Ministr Petr Zgarba tento požadavek označil za legitimní, přičemž uvedený návrh ASZ nyní posuzují jeho úředníci. Opakované kritice byly podrobeny také nesmyslné požadavky v rostlinolékařské péči, především u odborné způsobilosti pro nakládání s přípravky. Svaz chovatelů ovcí a koz v ČR, který je také členem ASZ, připomněl nereálné přepočty a limity zatížení hospodářských zvířat na zatravněnou plochu, které i přes letošní novelizaci vládního nařízení o agroenvironmentálních opatřeních, nebyly zcela odstraněny. Diskutovaná byla také otázka chystané revize ploch LFA na našem území. V této souvislosti ministr zemědělství Zgarba uvedl, že k zamýšlenému omezení, alespoň po 1 až 2 následující roky, nedojde. Poslední návrh cukerní reformy zhodnotil jako přijatelný kompromis. U mléčných kvót ministr předpokládá do budoucna jejich zkrácení. Jak je patrné z usnesení, s takovou konstatací se ovšem delegáti nehodlali smířit.

Rok 2004 byl také ve znamení stále se zvyšujícího tlaku na direktivní určování podmínek nájemních vztahů k zemědělským pozemkům. Šlo o vládní novelu občanského zákoníku a ryze komunistický návrh zákona o pachtu, který si svými podmínkami na povinně se opakující sedmileté nájmy nijak nezadal s kolektivizačními zákony padesátých let. Proti takovému zásahu do vlastnických práv ASZ věnovala maximální díl svých sil. Návrhy nakonec přijaty nebyly a institut jednoroční výpovědi z nájemních smluv zůstal, doufejme, že již natrvalo, uhájen.

Zpráva předsedy ASZ připomněla také vytrvalou snahu poslanců KSČM a ČSSD měnit zákon o transformaci družstev. Loňský návrh, který ale naštěstí neprošel, spočíval ve věcném způsobu plnění nároků dosud nevydaných majetkových podílů a to v podstatě podle aktuální majetkové skladby družstva. Čekající restituenti se tak mohli stát majiteli většinou nepotřebných a zplundrovaných nemovitostí či dávno odložených zařízení. Novela by v podstatě znamenala konečnou legalizaci okradení selského stavu v padesátých letech. Celá tato trapná záležitost s majetkovými podíly se i dnes stále dotýká bezmála 250 tisíc věřitelů, kteří marně čekají na vydání podílů v hodnotě ke 20 miliardám korun. Jediným možným stanoviskem ASZ zde je, že povinným osobám nic nebrání, aby své závazky vyrovnávaly a jediné co zákonu vždy scházelo, byly sankce za jeho neplnění. ASZ se také proto loni v září připojila k záměru poslance Miloslava Kučery z ODS na podávání žalob za neplnění tohoto zákona na český stát k mezinárodnímu soudu pro lidská práva do Štrasburku.

Také poslanec Jiří Papež ve svém vystoupení hodnotil uplynulý rok pro mnohé zemědělce jako existenční. Kritizoval předčasné zavádění cross-compliance, vlekoucí se prodej státní půdy, nefunkčnost tržních mechanismů společné zemědělské politiky a celkové nezvládnutí vstupu do EU. Jako stínový ministr zemědělství za ODS ujistil sedláky vážným zájmem převzít v budoucnu odpovědnost za sektor zemědělství a venkova. Zároveň uvedl několik základních priorit svého programu počínaje narovnáním vlastnických práv či důkladnou inventurou nepotřebné legislativy a konče uplatňováním skutečné národní politiky pro venkov i zásadní rekonstrukci sektoru a jeho řízení.

Asociace také reagovala na vzrůstající vliv krajských struktur a samosprávných institucí postupným zakládáním krajských sdružení ASZ s cílem posílit svůj vliv a aktivitu právě v regionech. Krajské reprezentace ASZ postupně vstupovaly do jednání s představiteli krajů a jejich garanty pro zemědělství. Po volbách do evropského parlamentu naše Asociace navázala ihned spolupráci s několika europoslanci, ze které vyplynula již řada konkrétních akcí.

Postupně se zvyšující potenciál naší organizace umožnil realizaci 1.selského reprezentačního plesu pod patronátem předsedy Senátu parlamentu ČR Přemysla Sobotky. Akce za výrazné pomoci kolínské ASZ proběhla v únoru na lázeňské kolonádě v Poděbradech s účastí významných osobností: předsedy ODS Mirka Topolánka, starosty města, poslanců, zástupců partnerských firem a především bezmála tří stovek sedláků ze všech koutů naší republiky.

Do stručného zhodnocení stále se rozšiřujících aktivit naší selské stavovské organizace se vešla také Národní diskuse o budoucnosti venkova. Jako partnerská organizace jsme se velmi intenzívně zapojili do této originální poslanecké aktivity, která se po jednotlivých krajích koná pod záštitou podvýboru pro venkov Poslanecké sněmovny parlamentu ČR. Náplní jednotlivých setkáních je diskuse sedláků, zástupců občanských a profesních sdružení s představiteli krajů a obecními zastupiteli, s cílem jednak navázat a rozvíjet konkrétní spolupráci a jednak zjistit skutečnou situaci a potřeby jednotlivých regionů.

Dosavadní informační tok mezi pražským ústředím a jednotlivými regiony bude brzy posílen významnou změnou internetových stránek ASZ, která se v současné době připravuje. Cílem bude kvalitnější prezentace regionálních organizací a všech probíhajících aktivit a současně vytvoření vlastního portálu pro interní vstup našich členů ke stažení vnitřních dokumentů a dalších informací.

Ve výčtu aktivit nechybí každý rok ani soutěž o nejlepší farmu roku, jejíž vyhodnocení bylo v minulém roce součástí selských dožínek pod patronátem jihočeských regionů ASZ a s účastí řady významných hostů z řad ODS a KDU-ČSL. Letošní ročník soutěže zatím probíhá a závěrečná ceremonie spojená s předáním finančních cen zástupcům vítězných farem je letos naplánována na program podzimního zasedání rady Asociace. Pokračují také poznávací zájezdy na farmy do zahraničí, za poslední rok se uskutečnily dva: do Francie a do Polska. Na září je připravena také pracovní cesta více než 2 desítek sedláků na středozápad USA. Prostřednictvím zahraničního tajemníka ASZ Michala Pospíšila jsou aktivně udržovány zahraniční kontakty naší stavovské organizace. Členská základna je bez odkladu informována o aktuálních rozhodnutích či návrzích evropské komise a dalších evropských institucí. Zůstáváme nadále v kontaktu jak s partnerskými organizacemi z některých zemí v rámci COPA tak přímo s jejím prezidentem Rudolfem Schwarzbőckem.

K výčtu neúspěchů či některých selhání Asociace patří především dlouhodobě slabé fungování některých komoditních rad. Jak ale poznamenal předseda komoditních rad ASZ Jaroslav Bačina, bez zvýšení aktivity komoditních výborů při SZIFu a jejich výraznějšího vlivu na dění v resortu, nebudou mít ani komoditní rady nevládních organizací příliš velký význam. Zpoždění je patrné u vytváření vlastního poradenského systému. Zbytečně pod možnostmi ASZ je také spolupráce s VÚZE v rámci šetření podniků FADN.

Závěrem předseda ASZ Stanislav Němec přirovnal Asociaci ke společné farmě, o jejíž úrodě či plodech rozhodují její členové pouze osobním důsledným přičiněním podobně jako poctivou každodenní prací na vlastních farmách a vyzval sedláky, aby nadále využívali základny v podobě již existující stavovské organizace tak, abychom byli schopni trvale obstát nejen jako jednotliví podnikatelé, ale i jako svébytný selský stav.

Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR

Přečteno: 177x
Katalog farem