Sedláci očekávají další změny

Sdílejte článek
Sedláci očekávají další změny

Hitem letošní zimy (nejen) na Mze je zcela určitě konkrétní příprava podmínek k titulům Programu rozvoje venkova 2007-2013 (PRV). ASZ ČR již v loňském roce, za bývalé socialistické vlády, prosazovala zejména maximální jednoduchost a otevřenost PRV pro soukromé zemědělce. Vzhledem k politickému přesvědčení tehdejšího ministra zemědělství Jana Mládka to však asi mohlo být jen zbožné přání. Doufejme, že s „velkým medvědem“ Mládkem již definitivně odešla do lesů dlouhá a neslavná etapa konzervace zuby nehty všech nevyhovujících parametrů industrializovaného českého zemědělství. Sedláci v ASZ nyní očekávají, že po dlouhé době první pravicový ministr zemědělství promění mnohaleté tlachání o rozvoji venkova v činy tak, jak to ODS deklarovala před volbami.

Příležitosti se v uplynulých týdnech nabídlo hned několik. Několikrát totiž zasedly pracovní skupiny Národního monitorovacího výboru k PRV. Zástupci Asociace soukromého zemědělství ČR na nich předložili, zatím zejména k obecným pravidlům a k opatřením v Ose I. PRV například tyto připomínky:

Úprava obecných parametrů

ASZ požaduje, aby napříště již bylo možné průběžné respektive etapové financování projektů. Evropské parametry to umožňují, takže není důvodu, proč českým zemědělcům projekt zdražovat o úroky z bankovních úvěrů. S tím také přímo souvisí i požadavek na zavedení lhůt, do kterých budou řádně zrealizované projekty nebo etapy ze strany státu profinancovány. Neblahou zkušeností z operačního programu byla mnohaměsíční čekání, zdali už náhodou kompetentní úředník nepodal příkaz k převodu prostředků. Z dalších návrhů jak debyrokratizovat přípravu projektů je, aby přílohy k žádostem, které nejsou nezbytně nutné pro jejich obodování, mohly být dodávány až v okamžiku úspěšně zařazeného projektu. Žadatelé, v případě, že neuspějí, nebudou zbytečné obíhat úřady a shánět různá potvrzení, což ušetří práci i čas také oběma stranám.

Nejdůležitějším prvkem v novém pojetí PRV by ale měla být možnost kategorizovat rozsah nezbytných podkladů a odstupňovat podmínky podle investiční výše projektu. Stávající návrh Mze na jednoduchý - „malý“ projekt do s náklady do 1 milionu korun (tedy zhruba do 0,5 mil. Kč podpory) je tedy doslova hodně malý. Při současných cenách technologií, materiálů či služeb je velmi na zváženou posunutí této hranice nejméně ke 3 milionům.

Bodovací kritéria jsou klíčem

Samostatnou kapitolou je otázka nastavení a vůbec výběru bodovacích kritérií. ASZ považuje za důležité zařadit taková hodnocení, která zvýhodní projekty s pozitivním dopadem na plnění podmínek cross-compliance, na vznik nových pracovních míst, či na projekty se zaměřením na využití původních statků, starých zemědělských budov a areálů, které dosud hyzdí nejednu vesnici. Bodové zvýhodnění by také měly obdržet projekty s investicí do 15 milionů korun.

Zástupci Asociace dále navrhli zrušit celou navrženou škálu bodovacích úrovní dle dosaženého „finančního zdraví podniku“. Toto kritérium nechť je požadováno teprve u projektů nad 5 milionů korun. Pokud by totiž byl tento parametr uplatňován plošně, znevýhodní se zejména fyzické osoby, které zpravidla vedou daňovou evidenci a také ke znevýhodnění těch subjektů, které v minulosti řádně plnily závazky vůči oprávněným osobám vyplývající z restitučního a transformačního zákona a nyní budou pravděpodobně obtížně dosahovat vyšších hodnot „finančního zdraví“. Vyššího bodového hodnocení by podle stávajícího návrhu naopak paradoxně dosahovaly zejména takové zem. subjekty, které se v důsledku různých právních přeměn a majetkových transformací těchto povinností elegantně zbavily. V podvojném účetnictví totiž žadatel může své „finanční zdraví“ různými účetními finesami výrazně upravit. Toto kritérium tedy nezaručuje vystižení skutečného ekonomického stavu subjektu a je zbytečné.

Mladí zemědělci

Jednou z priorit ASZ ČR je umožnit co největší dostupnost podpory pro zahájení činnosti mladých zemědělců. Ve finančním rozvrhu Mze k tomuto titulu zatím stále koluje cifra z minulého roku na úrovni 65 milionů korun. Podporu tak za současné situace hranice získá pouze několik málo desítek „mladých a začínajících“ zemědělců ročně. V jednom tiskovém vyjádření Mze se k tomu psalo, že alokované peníze jsou dostatečné, neboť záleží na „kvalitě“ projektů. Tak tady má ASZ zcela opačný názor. Máme za to, že fakt, že se mladý člověk rozhodne jít za současné situace do zemědělství či zůstat na rodinném gruntu je už dostatečným záměrem. Neměl by tedy být vyloučen z této běžné evropské startovní podpory stylem, že v žádosti na stránce č. 13 v příloze č. 15 tabulky MII/3A špatně vyplnil kolonku č. 17, protože si nesprávně vyložil aktuální znění metodického pokynu technického odboru 12500 a nedočetl poznámku pod čarou. Samozřejmě, že je třeba systém nastavit tak, aby nebyl zneužitelný nějakými podvodníky, ale vyplňovat nějaké ekonomické výpočty a plány na několik let dopředu je jako věštit z kávové sedliny. O dalším nesmyslném požadavku na zem. kvalifikaci, která byla zrušena Ústavním soudem snad ani nemluvě.

Aby Mze prokázalo, že je podpora novým zemědělcům myšlena vážně a že nepůjde jen o deklaratorní záležitost, musí prostě vyčlenit mnohem více prostředků na tento titul. Ostatně prohlášení této vlády v bodě 8. jednoznačně hovoří o plné podpoře života mladých lidí na venkově.

Další věcí je také maximální částka na projekt. Ačkoli příslušná evropská směrnice umožňuje podpořit mladé začínající zemědělce částkou 55 tisíc Euro, čeští úředníci zatím nabízí českým zemědělcům jen zhruba 70% této částky, tedy sumu do 40 tisíc Euro. Věříme, že s ohledem na závažnost generačního problému na českém venkově (pouze 10% zemědělců v ČR je, podle ČSÚ, ve věkové hranici do 30 let) budou tyto parametry ještě přehodnoceny.

Modernizace zemědělských podniků

U tohoto titulu ASZ například navrhuje vyloučit z podpory investice do staveb pro chov monogastrů ve všech oblastech LFA. Naopak rozšíření přijatelných výdajů by mělo nastat u projektů, které mají za cíl například zalesnění zemědělských půd apod.

Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR

Přečteno: 215x
Katalog farem