Další nevládní zemědělské organizace požadují změny ve Strategickém plánu

Sdílejte článek
Další nevládní zemědělské organizace požadují změny ve Strategickém plánu

Českomoravský svaz zemědělských podnikatelů, Český spolek pro agrolesnictví, Český svaz chovatelů masného skotu, PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců, Svaz marginálních oblastí a občanské sdružení Živá voda vyjádřily svůj postoj ke Strategickému plánu SZP v otevřeném dopise vládní koalici. Organizace se shodly na níže uvedených prioritách, které navrhují zapracovat do připravovaného Strategického plánu:  

  1. Kofinancování rozpočtu SZP nad rámec minima vnímáme jako naprosto nezbytné a uvítali bychom jeho zvýšení na úroveň alespoň 80 %.

Výše kofinancování je zásadní pro úspěšné naplňování cílů a naší prioritou zůstává zajištění financování zemědělců z ANC oblastí, Ekologického zemědělství, generační obměny (tj. mladých zemědělců) a zajištění dostatečného rozpočtu na ambicióznější pojetí Ekoschémat.

ANC oblasti mají v mnoha případech poloviční až 2/3 produkci v porovnání s ostatními oblastmi a částka, která je aktuálně alokována na dorovnání přijmu je již dnes nedostatečná. Tento deficit se při narůstajících cenách vstupů a současně v konkurenci všech výrobních oblastí bude ještě prohlubovat. S ohledem na fakt, že většina zemědělců s chovem masného skotu hospodaří v režimu EZ právě v ANC oblastech, podfinancování ANC má zásadní dopad i na rozvoj ekologického zemědělství.

  1. Redistributivní platba – souhlasíme se zavedením redistributivní platby, resp. platby na první hektary ve výši 30 % pro všechny zemědělce. Naše kalkulace jednoznačně ukazují, že tato procentuální výše se pozitivně projeví u většiny zemědělců, což umožní spravedlivější rozložení finančních prostředků napříč všemi skupinami zemědělců. Současně povede k rovnoměrnější distribuci financí mezi intenzivněji i extenzivněji orientované zemědělce, kdy hlavní rolí prvně jmenovaných je primárně výroba potravin, úlohou druhých je pak zejména udržování krajiny v kulturním stavu a vylepšování environmentálních cílů, na něž klade nová SZP důraz.
  2. Ekoschémata – základní údržba TTP – požadujeme přesun opatření základní údržba TTP z navrhovaného I. pilíře zpět do II. pilíře, kde je třeba zajistit dostatek finančních prostředků k tomu, aby podpora ošetřování TTP (základní i nadstavbové managementy) byla ponechána minimálně na aktuální úrovni. Uvolněné finanční prostředky ponechané v I. pilíři je možné alokovat na zajištění ambicióznějších Ekoschémat (např. systémové podpory agrolesnických systémů, nové konturace krajiny a trvalých krajinných prvků), což ostatně požaduje i Evropská komise a široká veřejnost, tak budou mít skutečný environmentální dopad (tj. ocenění mimoprodukčních funkcí a zlepšení kvality půdy, zádrže vody, biodiverzity a ukládání uhlíku apod..). Úspory na financování TTP lze hledat v nově navržených intervencích II. pilíře (vakcinace prasat, animal welfare, investice do emisí NH3, biopásy, meziplodiny apod.).
  3. Ekologické zemědělství (EZ) Zajištění adekvátního rozpočtu pro podporu EZ vychází nejen zPP, ale i ze strategie Z farmy na stůl spadající pod Zelenou dohodu a Akčního plánu ČR pro rozvoj ekologického zemědělství v letech 2021 – 2027 (22 % zemědělské půdy v ekologickém režimu). Dostatečná alokace musí zajistit motivaci pro stávající i nově vstupující farmáře. Z našeho pohledu je třeba upozornit na zajištění dostatečné výše kompenzací na TTP, ale zejména orné půdě (minimálně 300 €/ha), protože právě orná půda je klíčová z hlediska požadovaného navýšení plochy, ale také produkce v EZ.
  4. Zastropování – pokud bude využit tento nástroj na zastropování BISS platby, tak pouze při zajištění odpočtu mezd.
  5. Propojenost podniků – v souladu s bodem PP souhlasíme s kontrolou propojenosti výhradně v rámci investičních dotací Programu rozvoje venkova (II. pilíř PRV) a v rámci Podpůrného garančního rolnického a lesního fondu (PGRLF) U plošných plateb by tento nástroj neměl kýžený dopad, naopak by jeho zavedení mohlo být často kontraproduktivní.
  6. Aktivní zemědělec by měl být kontrolován v rámci živnostenského listu, popř. dle registru zemědělců v souladu s bodem PP – snížení byrokratické zátěže zemědělců.
Přečteno: 998x
Katalog farem