„Od roku 2023 chceme Vysočinu představovat jako prostředí venkova. Na území se již nachází široká nabídka služeb s touto tematikou, kterou jsme nyní spojili v jeden celek. Venkov tak nabídne návštěvníkům vše od ubytování a gastronomie po jedinečné zážitky. Důležitou součástí je pro nás podpora místních podnikatelů, kteří nabízí prvotřídní služby v této oblasti,“ říká ředitelka Vysočina Tourism Oľga Königová a dodává: „Kampaň Venkov, kterou spouštíme, má za cíl přivést turisty do regionu a umožnit jim netradiční dovolenou plnou zážitků, odpočinku a ochutnávek místních specialit.“
Tipy na prázdniny na venkově na Vysočině jsou k dispozici na www.vysocina.eu. Dělí se do osmi kategorií podle toho, co turistu zajímá: Pro gurmány, Za odpočinkem, Netradiční ubytování, Za zvířátky, Za zážitky, Regionální produkty, Pivovary a Jezdecké stanice. Projekt Prázdniny na venkově vznikl ve spolupráci CzechTourism se Svazem venkovské turistiky a agroturistiky, nabízí řadu zajímavých cestovatelských aktivit, včetně agroturistiky na členských farmách ASZ ČR. „Prázdniny na venkově jsou značkou, která pomáhá nejenom najít nezapomenutelnou venkovskou dovolenou, ale stejnou měrou pomáhá podnikatelům ve venkovské turistice a agroturistice zlepšovat služby prostřednictvím individuálního poradenství, sdílení zkušeností a vzdělávacích seminářů s předními odborníky z oboru marketingu, sociálních sítí, ubytovacích i zážitkových služeb. Spolupráce s agenturou CzechTourism a Kudy z nudy zase certifikovaným subjektům zajišťuje propagaci v České republice i v zahraničí,“ říká předsedkyně Svazu venkovské turistiky a agroturistiky Zdenka Nosková.
„Téma agroturistiky je silné a podle všech již uvedených okolností velmi příhodné téma právě pro Vysočinu a my tento projekt plně podporujeme. Svaz venkovské turistiky a agroturistiky je aktivním členem našeho širšího celostátního spolku, který obhajuje větší návrat modelu rodinného hospodaření na český venkov. Řada našich členů se přitom touto rozšířenou činností v zemědělství již dlouhá léta, s úspěchem a oceněním ze strany turistické veřejnosti na svých farmách zabývá,“ říká předseda Asociace soukromého zemědělství ČR Jaroslav Šebek a dodává: „Mám za to, že je tedy na čem stavět a doufáme, že se podaří tuto snahu skutečně dotáhnout do reálných výsledků a těchto speciálních zážitkových a i gurmánských nabídek pro turisty na venkově v kraji přibude. Bude to mít přínos jak pro turisty, tak pro spotřebitele lokálně vyrobených potravin, tak pro ekonomiku v kraji. Mediální podpory kraje si velmi vážíme a věříme, že budeme dobře reprezentovat náš kraj“. ASZ ČR má navíc na Vysočině silné zázemí a pět dlouhodobě působících regionálních organizací (ASZ Havlíčkův Brod, ASZ Jihlava, ASZ Pelhřimov, ASZ Třebíč, ASZ Žďár nad Sázavou), z nichž mnozí členové agroturistiku již léta provozují.
Tisková konference, jejímž cílem bylo představení Kraje Vysočina jako venkovské destinace pro dovolenou, zorganizovala Vysočina Tourism v Třeštickém mlýně, který je součástí rodinného hospodářství Abrahama Hofhanzla z regionu ASZ Jihlava. Kromě výše zmíněných se konference zúčastnil hejtman kraje Vítězslav Schrek, Pavel Hájek, radní Kraje Vysočina pro oblast lesního a vodního hospodářství, zemědělství a životního prostředí, Jana Humpolíková z CzechTourism a Filip Novák z Turistatku Javořice.
Anna Chládová, hlavní kancelář ASZ ČR