Téma pro ASZ ČR je plnění slibů vlády v zemědělství, nikoli neprůchodné požadavky některých skupin

Jaroslav ŠebekJaroslav Šebek
Sdílejte článek
Téma pro ASZ ČR je plnění slibů vlády v zemědělství, nikoli neprůchodné požadavky některých skupin

Asociace soukromého zemědělství ČR reaguje na dnes prezentované výsledky jednání vládní koalice ke změnám v zemědělské politice. Pro velkou většinu zemědělců je dobrou zprávou, že dva roky trvající intenzivní snahy některých nevládních zemědělských organizací o snížení redistributivní platby neprošly a tato platba bude dál zachována v původní výši. Kvitujeme také posun v otázce zastropování přímých plateb (u které dlouhodobě tvrdíme, že toto opatření slouží nejenom ke zlepšení ekonomické situace středních podniků, ale zejména na jejich ochranu před skupováním investičními společnostmi), jež konečně nabírá na konkrétnější shodě v koalici. Dnes zmíněná dohoda na vypracování modelu sledování majetkové propojenosti je k efektivnímu a spravedlivému stropování dotací nezbytným krokem, který rozhodně vítáme. Je třeba si uvědomit, že obří kolosy o velikosti mnoha tisíc či dokonce desítek tisíc hektarů českému venkovu nijak neprospívají a jen jej vysávají. Aby se zastropování negativně nedotklo většiny středních podniků, navrhujeme debatu startovat až od úrovně 2000 hektarů.

Na požadavku nezdaňování přímých dotací se jasně ukázalo, kdo pracuje s ověřenými informacemi, a kdo naopak s dezinformacemi. Tvrzení Agrární komory a Zemědělského svazu o jejich plošném nezdaňování v EU se ukázala jako naprostá blamáž, neboť dostupné analýzy, např. OECD, o ničem takovém nehovoří a naopak potvrzují pestrost daňových řešení v jednotlivých státech a většinové zdaňování těchto prostředků. Tento způsob prosazování zájmů zemědělské veřejnosti se vůbec nepovedl a své autory odsunul do pozice manipulátorů, kteří neváhají vypustit nepravdivé informace a tím poškodit celý sektor. Je politováníhodné, že tuto informaci si neověřili ani zástupci dalších organizací, kteří se pod tento zcela neprůchodný požadavek podepsali. ASZ ČR se podpory tohoto kroku zdržela, protože jsme měli pochybnosti o jeho uplatňování v členských státech a také o jeho přínosu na skupiny zemědělců, kteří jsou v problémech. Máme za to, že nemůže dojít ani k realizaci dalšího velmi účelového požadavku na odpuštění sociálního pojištění pouze pro zemědělské podniky se zaměstnanci. Tato vyložená diskriminace osob samostatně výdělečně činných a podniků bez zaměstnanců je podle našeho názoru stejně nereálná, ať již z hlediska konkrétního praktického řešení, tak z hlediska postoje Evropské komise, která pravděpodobně nebude mít důvod otevírat téma přispívající k nerovnoměrnosti národních zemědělských politik v rámci EU. Proto, pokud jde o nové prostředky (cca 2 mld. Kč) slíbené k využití od roku 2025, navrhujeme, aby se zvážilo jejich využití prostřednictvím programů PGRLF, přes něž řada zemědělců dlouhodobě úspěšně rozvíjí svá podnikání, a které jsou cestou poměrně jednoduché podpory úroků z úvěrů nejefektivnějším řešením jak pro stát, tak pro zemědělce. Sedláky z ASZ ČR pochopitelně velmi trápí zvýšená daň ze zemědělské půdy, což jsme také aktivně a společně s dalšími nevládními organizacemi dávali zřetelně najevo od počátku vzniku tohoto záměru v rámci vládního konsolidačního balíčku a nadále nejsme s tímto zvýšením smířeni, nicméně vnímáme současné sdělení koalice tento bod nyní neotevírat jako politickou realitu a budeme hledat jiné formy řešení pomoci sedlákům.

V kontextu dnešních závěrů z MZe také stojí za to připomenout, že ASZ ČR před pár dny a týdny představila také v návaznosti na celoevropské i domácí dění v zemědělské politice desatero strategických námětů a také sedm konkrétních bodů ke zlepšení dotační politiky. Očekáváme nyní vyjádření ministra zemědělství také k těmto vážně míněným návrhům. Jako sedláci podnikající ve všech koutech naší země na různých výměrách a s různým zaměřením setrvale podporujeme vládní program, který má určitý potenciál k potřebným parametrickým změnám v dotačních schématech i celkovém nastavení a směřování celého sektoru. Požadujeme však po vládě a zejména ministrovi zemědělství jeho aktivnější plnění. Máme za to, že zejména debata kolem redistributivní platby velmi zdržela koalici od plnění dalších témat, která jako zástupci mikropodniků, malých podniků a rodinných farem slíbili. Ukázalo se, že její současná podoba při aktuálním objemu prostředků vychází číselně jako nejspravedlivěji nastavené řešení této (mimochodem povinné) podpory SZP, a to je to, co nám dnes ve vyjádření ministra trochu chybělo. Naším zásadním bodem také je, aby se ministerstvo zemědělství věnovalo snižování byrokratické zátěže. V tomto smyslu ASZ ČR tento týden předala další přehled konkrétních námětů na uvolnění nadbytečných podmínek, které farmaření jen zatěžují a nic nepřinášejí.

Dále souhlasíme s náměty na změny v preferencích k podpoře investic v rámci Programu rozvoje venkova a to tak, aby prioritními a mnohem častějšími příjemci z tohoto dotačního pilíře byly střední podniky, nicméně ale platí, že PRV nemůže se svým robustním finančním zázemím sloužit jen pro tuto skupinu žadatelů a nadále požadujeme, aby těžiště hlavního zájmu leželo také v podpoře mikropodniků a malých podniků, kterých je opět naprostá většina. Realita, která stojí za připomenutí je, že za mnoho let fungování těchto evropských investic si na ně sáhlo stále jen velmi omezené množství těchto podniků. Rovněž plně podporujeme sankce proti ruskému obilí, které se sem dováží po milionech tun, a také velice vítáme doplnění 0,5 mld. Kč na podporu chovu skotu v národních dotacích.

V minulých dnech jsme byli přes média vyzývání ze strany Agrární komory a Zemědělského svazu k tomu, abychom táhli jako zemědělci za jeden provaz a přidali se k traktorovým protestům. Nicméně velká část jejich požadavků se ukázala jako nesplnitelná anebo zcela účelová pro určité skupiny podniků, mezi kterými ale většinově nejsou klasičtí soukromí zemědělci. Téma byrokratické zátěže jakožto nosného a spouštěcího tématu celoevropských protestů se v pětici hlavních požadavků například neobjevilo vůbec a zůstalo jen u dalších nároků na veřejné prostředky. Pokud tedy skutečně ze strany AK a ZS platí zájem o spolupráci s ASZ ČR, ačkoli víme, že se celá řada zástupců těchto organizací dlouhodobě o sedlácích z rodinných farem vyjadřovala jako o tzv. „neprodukčních“ zemědělcích, rádi nabízíme ke společnému jednání a prosazování také naše dlouhodobá témata. Budeme rádi, pokud je budeme moci jednotně prosazovat. Věříme, že se to může podařit, a to nikoli jen proto, že jde o promyšlené a systémové náměty (nejen) na racionalizaci nasměrování a využití dostupných dotačních prostředků do zemědělství, ale zejména proto, že mají či mohou mít mnohem větší politickou podporu v současné vládě, než nereálné požadavky na další zátěž státního rozpočtu bez zájmu na jakémkoli strukturálním posunu celého sektoru.

1. 3. 2024

Mgr. Ing. Jaroslav Šebek, předseda Asociace soukromého zemědělství ČR

Přečteno: 771x
Katalog farem