V prvé řadě jsme přesvědčeni, že předmětné finanční prostředky z národních zdrojů měly být využity na navýšení podpory pro nestátní vlastníky lesů postižené kůrovcovou kalamitou v roce 2020, kdy propad cen vytěženého kůrovcového dřeva byl ještě větší než v letech 2018 a 2019. Vyplacené kompenzace za kůrovcové těžby za rok 2020 kalamitou postiženým vlastníkům nestátních lesů ve výši pouze 145 Kč/m3 vytěženého dřeva jsou zcela nedostatečné a více než 2,5krát nižší, než tomu bylo v roce 2019. To považujeme za zcela neadekvátní a velmi nespravedlivé.
Pokud se týká návrhu na využití předmětných finančních prostředků a jejich směřování z významné části výhradně na velké projekty, a tudíž na velké podniky, ASZ ČR naopak dlouhodobě požaduje, aby záběr PRV byl co nejširší a pokryl co nejvíce žadatelů zejména z řad menších a středních farem a firem. Vzhledem k tomu, že především v rámci operace 4.2.1 Zpracování a uvádění na trh zemědělských produktů byl ve 12. kole velký převis nejen v rámci záměru d) Zpracovatelské + zemědělské podniky velké, ale také v rámci obou záměrů určených pro malé a střední podniky, považujeme za potřebné přidělit doplňkové financování naopak na tyto menší projekty. Velké podniky mají kromě možnosti čerpat finance z Programu rozvoje venkova k dispozici také dotační titul v rámci Národních dotací (13. Podpora zpracování zemědělských produktů a zvyšování konkurenceschopnosti potravinářského průmyslu), který je určený výhradně pro tyto podniky, jež z něj ročně čerpají stovky milionů korun. Naproti tomu malé a střední podniky z národního rozpočtu finance na zpracování čerpat nemohou a považujeme proto za logické a spravedlivé, aby doplňkové finance z národních prostředků směřovaly v rámci 12. kola PRV právě jim.
ASZ ČR dlouhodobě prosazuje a podporuje v českém zemědělství především podporu zpracování zemědělské prvovýroby v širokém spektru i pro střední a menší zemědělské podniky, protože v tom je z hlediska uplatnění vyšší přidané hodnoty a také z hlediska zajištění potravinové bezpečnosti v ČR velká slabina. Program rozvoje venkova je základním dotačním nástrojem na investiční akce v zemědělství a měl by být využitelný pro co nejširší spektrum subjektů a pomoci co nejvíce zemědělským podnikatelům. Celkový objem financí, které jsou plánovány k přesunu do rozpočtu PRV, může efektivně pomoci velkému počtu žadatelů, jež jsou v zásobníku záměrů pro malé a střední podniky, namísto několika jednotkám či nízkým desítkám velkých firem, které navíc často opakovaně čerpají obrovské prostředky právě z národních zdrojů v rámci národního dotačního titulu.
Ing. Veronika Jenikovská, tajemnice ASZ ČR