V roce 2021 podle průzkumu rostly prodeje ve všech segmentech rostlinných alternativ. Prodeje rostlinného mléka vzrostly o 23 procent a prodaly se produkty za 508 milionů Kč. Rostlinných alternativ jogurtů se prodalo za 141,4 milionu Kč, což je meziročně nárůst o téměř 42 procent. Rostlinných sýrů se v obchodech prodalo za 26,3 milionu Kč, což je o 44 procent více než v roce 2020.
O čtvrtinu meziročně stouply prodeje tofu a podobných produktů, jako je například falafel, prodeje loni dosáhly 264 milionů Kč. "Aktuální nárůst ale není u konce a očekává se, že tento trend bude minimálně i v následujících pěti letech pokračovat," uvedla k tomu komunikační manažerka ProVeg Česko Eva Hemmerová. Organizace je součástí ProVeg International, která má za cíl zvyšovat povědomí o rostlinných alternativách potravin.
Na českém trhu prodává rostlinné alternativy sýrů například společnost Upfield pod značkou Violife. Společnosti Nestlé loni v ČR začala vyrábět rostlinnou alternativu tuňáka. Rostlinné alternativy masa na českém trhy prodává například také firma Emco.
Podle letošního průzkumu agentury Ipsos a Asociace společenské odpovědnosti preferuje stravu s omezením či vyloučením masa desetina Čechů a čtvrtina plánuje konzumovat více rostlinných produktů a méně masa a živočišných produktů. Pro téměř tři čtvrtiny lidí jsou však vegetariánské a veganské alternativy dražší než klasické produkty a nepovažují je za zdravější než masové výrobky.
Zdroj: ČTK