To ovšem snižuje možnosti podpor pro nestátní vlastníky lesů všech kategorií, ať jsou to lesy privátní, obecní nebo církevní. Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ ČR) přitom nezpochybňuje potřebu dotací na obnovu lesních porostů po kůrovcové kalamitě a další činnosti spojené se zlepšováním stavu lesních porostů na území ČR státními podniky, finanční prostředky na tyto účely by ale neměly být poskytovány v rámci stejných dotačních podpor pro veškeré vlastníky a správce lesů. Pozice a možnosti státního podniku Lesy České republiky jsou s možnostmi menších vlastníků lesů, kterých existují v naší zemi desítky tisíc, zcela nesouměřitelné. Současné nastavení dotací do lesního hospodářství tak v praxi podporuje monopolizaci v této oblasti, navzdory tomu, že v odborné veřejnosti panuje generální shoda na tom, že lesy mají být pestré, a tím i odolnější vůči projevům počasí a škůdcům. Tomu však napomáhá také pestrá vlastnická struktura.
Podle názoru ASZ ČR by stát v podobě státních lesů neměl být způsobilým příjemcem dotačních podpor v rámci dotací typu Program rozvoje venkova ani způsobilým příjemcem technologických investic, a neměl by tak odčerpávat nemalý podíl dotací určených na podporu nestátních vlastníků. Stát jako takový má jiné možnosti než ostatní vlastníci lesů, a tomu by proto mělo být uzpůsobeno nastavení dotací.
Zařazení státních podniků do způsobilých příjemců dotací řeší i legislativa EU, a podle současných pravidel to možné není, ovšem v rámci Společné zemědělské politiky EU (SZP). Společná lesnická politika EU ale neexistuje a nebude ani v budoucím programovém období, pravidla SZP ale ukazují na skutečnost, že peníze z evropských zdrojů pro státní podniky určené nejsou.
Mgr. Ing. Jaroslav Šebek, předseda ASZ ČR