„V podstatě na jedno místo sdružujeme regionální producenty a poskytovatele služeb, kteří jsou např. nositeli regionální značky či členy destinačních fondů v území. Nicméně web je otevřen všem regionálním podnikatelům, kteří mají důvěru místní MAS. Ta je určitým garantem kvality a poctivého přístupu. Web je určen jednak místním, aby se zorientovali v nabídce regionálních producentů a mohli je svým nákupem podpořit,” popisuje Marek Hartych, který je jedním z autorů projektu a zároveň místopředseda Národní sítě Místních akčních skupin ČR (NS MAS ČR).
A dodává: „Zároveň je web vhodným nástrojem pro plánování dovolené či víkendového pobytu.” Podle něj je hlavním cílem celé akce udržet regionální ekonomiku v pohybu. Kampaň podpořily i Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a Asociace regionálních značek.
Kvůli ekonomické krizi, která šla ruku v ruce s pandemií, přišla podstatná část živnostníků a regionálních producentů o větší část příjmu a odbyt svých služeb a produktů. Podle Hartycha proto bylo nutné rychle zareagovat, aby krize fatálně nepoškodila lokální ekonomiku. „Situace nás přiměla rychle jednat, abychom venkovské ekonomice pomohli okamžitě. Web bude samozřejmě fungovat i po tom, co krize pomine, jde nám o jeho dlouhodobou udržitelnost. Základem je interaktivní mapa, kde si vyberete území, které vás zajímá. V detailu pak naleznete konkrétní nabídky, základní informace o produktu či službě, odkaz a kontakty. Díky krizi bylo hodně skloňované slovo soběstačnost a toto je jeden ze způsobů, jak lidi naučit myslet a nakupovat lokálně,” upřesňuje Hartych.
Inspirací se pro interaktivní portál stalo Slavkovské tržiště z jihu Moravy. To přehledně prezentovalo na jednom místě lokální producenty. Nyní už je překlopené celé tržiště v aplikaci regionysobe.cz „Využili jsme naše místní kontakty a udělali tak reklamu místním masérkám, hoteliérům, majitelům restaurací a dalším. To nejlepší z našeho regionu jsme tak umístili na jedno místo a co víme od místních producentů, tak se hned zvýšily tržby a zájem ze strany zákazníků,“ říká Hana Tomanová z MAS Slavkovské bojiště.
To, že má tato iniciativa smysl a je to pomoc pro místní producenty potvrzuje i majitelka kozí farmy paní Jarošová. „Přes zimu nemáme žádné příjmy a vše začíná na Velikonoce, kdy máme nasmlouvané prodeje kůzlat a dalších našich prodkutů. Pak přišel koronavir a poptávka po našich produktech klesla o 70 procent. Obrátili jsme se proto na místní akční skupinu, jestli by nám dokázala pomoct.“ MAS Slavkovské bojiště na nic nečekala a spustila Slavkovské tržiště. Podle Jarošové jí propagace skrze regionální web nesmírně pomohla. „Díky tomu nám začaly stoupat příjmy a odbyt našich produktů. K lidem nejen v našem území, kteří o nás dříve nic nevěděli, se dostala informace, že je tady v regionu kozí farma s velkým sortimentem produktů,“ dodává Jarošová.
Podle výkonného ředitele NS MAS ČR Petra Čápa jednotlivé místní akční skupiny prezentují podnikatele na svém území a editují texty o nich na portále. „Díky tomu se vytvořila unikátní databáze toho nejkvalitnějšího, co nám venkov dává a co je třeba podpořit a zachovat. Toho doufám využijí nejen zákazníci z regionů, ale také miliony turistů, kteří prožijí letošní léto v Česku,” uzavírá Čáp.
Kontakt pro média:Petr Čáp, ředitel NS MAS ČR - VWPsQNuh0mEhTZf6LTAC3Zi9~5pJQNs6JyvjFoLucie Nemešová, tiskový servis - lucie@storyhunters.cz, 602 325 029Kampaň Národní sítě MAS ČR Regiony sobě
Iniciativa Regiony sobě běží po celé republice. Hlavním mottem je Silní lidé dělají silný region! Nyní je v aplikaci více jak tisícovka drobných podnikatelů a 110 místních akčních skupin z celkových 179. Hlavním cílem je podpořit nákup lokálních produktů a služeb, aby se opět nastartovala ekonomika na venkově. web: regionysobe.cz