Ministr zemědělství byl v dopise důrazně požádán o to, aby CC bylo postaveno na co nejjednodušších pravidlech, které se dotknou všech příjemců přímých plateb. Fyzické návštěvy kontrolorů SZIF a dalších dozorových orgánů sice budou probíhat až od června příštího roku, ale dosud stále nejsou dořešeny či schváleny některé základní principy tohoto kontrolního mechanismu.
Z názoru nevládních organizací vyjádřených ve společném dopisu je zřejmé, že žádný z jejích členů v monitorovacím výboru CC nehodlá dělat stafáž při výrobě zbytečně přísnějšího modelu, který by znamenal vyšší počet kontrol, než je nutné nebo asistovat při formulaci ne zcela konkrétních parametrů kontrolních bodů, které by mohly v praxi přinést jen korupční prostředí a další problémy pro zemědělce. Společnou obavou je, že čeští úředníci navzdory mnoha konkrétním ústním či písemným připomínkám ze strany členů MV CC přesně takový systém připravili a do konce listopadu jej budou chtít schválit.
Společný dopis ministrovi je proto rekapitulací klíčových požadavků, které jsou zemědělskou veřejností prosazovány již dlouhou řadu měsíců, avšak do současné doby není zřejmé, nakolik či zda vůbec budou zohledněny:
Prvním zásadním kritériem je, aby podpory v daném roce byly vypláceny v řádných termínech všem zemědělcům a případné postihy v rámci CC byly dodatečně řešeny vratkou. Odvolání proti závěrům kontroly CC nesmí znamenat odložení výplaty 100% přímých plateb kontrolovanému zemědělci, protože by se jednalo o formu nátlaku a odvolání by se tak prakticky znemožnilo. Bez splnění tohoto požadavku by připravovaná Charta práv farmáře postrádala smysl, protože by nebyl splněn základní předpoklad rovnoprávného postavení a svobodného rozhodování zemědělce vůči státní správě.
Druhým klíčovým bodem je, aby byl nastaven rozsah kontrol na úrovni kolem 1% počtu zem. podniků (příjemců dotací) tak, jak to umožňuje EU a nikoli původní návrh Mze, který počítal s několika tisíci kontrol ročně.
Třetím zásadním požadavkem je dořešení a zveřejnění kompletní metodiky provádění kontrol CC, která bude jasně definovat obsah a formu faktické kontroly od povinnosti kontrolní organizace ohlašovat kontroly předem až po závěrečný protokol. V jejím rámci musí být jasně nastavena kritéria zákonných požadavků a v tomto smyslu upraveno hodnocení kontrolních bodů (optimálně systém: ano x ne).
Čtvrtou připomínkou je vypracování skutečně srozumitelné Charty práv farmáře s výslovným přehledem práv farmáře, které v průběhu kontroly má, včetně stanovení oboustranně závazných časových lhůt pro řešení správních řízení a jasných pravidel řešení odvolání.
Uvedený dopis ministrovi podpořily: Asociace soukromého zemědělství ČR, Agrární komora ČR, Zemědělský svaz ČR, Svaz marginálních oblastí ČR, Svaz vlastníků půdy v ČR, Českomoravský svaz zemědělských podnikatelů a Společnost mladých agrárníků ČR.
Nezbývá, než věřit, že ministr zemědělství si povšimne společného postoje nevládních organizací a uvedené návrhy, které plně korespondují s evropským právem, nehodí úplně pod stůl. Každý farmář si totiž logicky položí otázku, jestliže tyto parametry v zásadě fungují v některých jiných členských státech (například v Irsku, Dánsku či Anglii), tak proč by to nešlo také v Čechách?
Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR