Předsednictvo ASZ ČR je přesvědčeno, že všechny zemědělské dotace (investiční i plošné) musí mít svůj strop, jak je i ve všech kulturních státech běžné. Vláda by měla jasně vymezit princip, že peníze daňových poplatníků nemohou jít neomezeně na dotování velkých koncernů s výměrou v řádech desítek tisíc hektarů, a naopak nasměrovat podporu menším a středním podnikatelům. Je absurdní, aby v současné době, kdy vláda chystá navyšování daní ze zemědělské půdy ke snížení rekordního rozpočtového schodku, stát nadále finančně podporoval miliardovými dotacemi velké agroholdingy. V rámci nového dotačního období informovala Asociace ministra také o nutnosti zavedení sledování majetkové propojenosti podniků tak, aby se zabránilo zneužívání dotačních prostředků. Zbyněk Stanjura se s těmito stanovisky Asociace ztotožňuje, nicméně zmínil, že v tomto ohledu vláda potřebuje součinnost nového ministra zemědělství Marka Výborného.
Asociace na jednání dále upozornila ministra financí na nekorektní nastavení zastropování investičních plateb v rámci Programu rozvoje venkova, kde i přes výhrady ASZ ČR došlo k výjimce ze zastropování pro podniky žádající podporu na investice do chovů prasat a drůbeže – žadateli v těchto opatřeních jsou přitom zejména právě největší agroholdingy. V rámci nové Společné zemědělské politiky (SZP) diskutovali zástupci ASZ ČR s ministrem zemědělství také zavedení redistributivní platby, kterou Asociace považuje za vstřícný krok pro podporu menších a středních zemědělských podnikatelů. Redistributivní platba, prosazená předchozím ministrem zemědělství, navíc koresponduje s plněním programového prohlášení vlády. ASZ ČR i ministr financí považují za důležité takto nastavený nástroj ponechat a sledovat jeho fungování v nadcházejících letech nové SZP.
ASZ ČR opakovaně vyjadřuje svůj negativní postoj k současné podobě novely mysliveckého zákona, která nerespektuje programové prohlášení vlády. Zbyněk Stanjura je s problematikou kolem tohoto zákona dobře seznámen a i v tomto případě je v názorové shodě s postoji Asociace. Dle jeho slov není přípustné, aby se miliardové škody způsobené přemnoženou zvěří nadále prohlubovaly, a je nutné provést zásadní legislativní změnu ve prospěch zdravých a pestrých lesů, i ve prospěch úspor ve státní pokladně.
Současná podoba vládního konsolidačního balíčku plánuje do škrtů ve státním rozpočtu zahrnout redukci národních dotací v zemědělství. Národní dotace ASZ ČR již v minulosti kritizovala, neboť jsou do velké míry využívány netransparentně a namísto malých a středních zemědělských subjektů často upřednostňují podporu pro velké firmy s desetimilionovými až stomilionovými zisky, na což mimo jiné letos upozornil i Nejvyšší kontrolní úřad. ASZ ČR souhlasí s plánovanými škrty v neinvestičních podporách v rámci národních dotací a doporučila ministrovi k redukci i další neefektivní dotační tituly. ASZ ČR s ministrem financí také diskutovala případné snížení kofinancování II. pilíře nové SZP, které by se však netýkalo podpor pro menší subjekty. Česká republika má v rámci EU nevyšší kofinancování evropských dotací a jeho snížením, stejně jako zavedením výše zmíněného zastropování, by se evropské zdroje využívaly efektivněji a dosáhla by na ně vetší a pestřejší skupina zemědělských subjektů.
Co se týče vládního konsolidačního balíčku obecně, Asociace soukromého zemědělství ČR k němu již v květnu vydala svá stanoviska, která doplnila i ustanovení červnové valné hromady. ASZ ČR v obecné rovině plně chápe povinnost koaliční vlády přijímat i nepříjemná opatření ke snížení schodku veřejných peněz a v rámci balíčku podporuje některé vládní kroky. Nesouhlasí však s plánovaným zvýšením daní ze zemědělského majetku a zemědělské půdy a rovněž nesouhlasí se zvyšováním odvodů pro OSVČ – tyto kroky považujeme za porušení vládních slibů. Zástupci Asociace proto seznámili ministra financí s postoji naší stavovské organizace ke konsolidačnímu balíčku. ASZ ČR bude s ministerstvem financí nadále intenzivně jednat a snažit se zmírnit dopady na hospodaření sedláků.
Za hlavní kancelář ASZ ČR Anna Chládová