V Česku náhle končí velký výrobce potravin. Zaměstnanci letí na dlažbu, zákazníkům podstrčí něco jin

Sdílejte článek
V Česku náhle končí velký výrobce potravin. Zaměstnanci letí na dlažbu, zákazníkům podstrčí něco jin

Zase jednou se ukázalo, jak může být škodlivé prodávat české rodinné stříbro do rukou zahraničních koncernů. Těm na něm totiž nezáleží a jediné, co vidí, jsou rychlé zisky, popřípadě úspory. Co by tuzemský podnikatel nikdy neudělal, oni udělají jedním škrtnutím pera. A má to důsledku pro stovky zaměstnanců, miliony zákazníků a ve výsledku celý region, popřípadě zemi.

Tradiční výrobci končí

Přesně tak lze popsat konec výroby znojemských okurek Znojmia v České republice. Dosud zde fungovaly dva závody, které je vyráběly. A to domovský v Bzenci na Hodonínsku a další potom v Panenských Břežanech nedaleko Prahy. Oba končí, protože tak rozhodla nadnárodní společnost Orkla, do které spadají i další významné české značky, jako je například Májka, Vitana, Hamé nebo Otma.

Jde o příklad dokonalého vytěžení situace. Firma totiž uzavře své české závody, ovšem sterilované okurky pod názvem Znojmia bude prodávat i nadále. Ty však už budou pocházet úplně odjinud, pravděpodobně z ciziny.

Aktuálně probíhá v obou závodech útlum, přičemž definitivní konec výroby by měl přijít někdy ke konci tohoto roku. Na zaměstnance to má obrovský dopad. Všech 250 lidí totiž dostalo výpověď a nemluví se ani o tom, že by jim Orkla nabídla práci v jiných svých závodech. Pouze o obecné pomoci při hledání nové práce.

Nebyl to dobrý nápad

Podle společnosti jsou uzavírané provozy dlouhodobě ztrátové, přičemž náklady na jejich provoz se neustále zvyšovaly. Je nicméně zajímavé, že Orkla koupila společnost Znojmia teprve v roce 2015. A tomuto koncernu se navíc celkově na českém trhu mimořádně daří. V loňském roce zde docílil obratu ve výši šesti miliard korun a zisku 557 milionů korun. Jde o druhého největšího výrobce potravin v České republice.

Každopádně se zdá, že nebyl nejlepší nápad rozprodat české potravinářství do rukou velkých západních společností. Ty se totiž především snaží snižovat náklady, což vede mimo jiné i k tomu, že se postupně snižuje kvalita. Dobře je to vidět třeba na tradičních českých cukrovinkách, které se sice stále prodávají pod svými značkami, ale chutnají už úplně jinak, a to hůře, než dříve.

Autor: Aleš Kulhánek

Zdroj: Mix24.cz

Přečteno: 8 761x