Pokud se týče podmínek DZES 5, kde zatím došlo k ročnímu odkladu, ASZ ČR důrazně žádá, aby v rámci tohoto požadavku bylo umožněno všem zemědělcům plnit tyto podmínky formou prostorového uspořádání částí půdních bloků na erozně ohrožených plochách o snížené výměře 10 ha v kombinaci se zasakovacími pásy a jedinou cestou tak nebyla pouze možnost, či spíše povinnost, využívání „moderních“ strojních technologií, které jsou mnohým, a zejména menším farmám, nedostupné. Řešení musí být jednoduché, snadno pochopitelné a funkční. V tomto smyslu také byla všechna vyjádření našich zástupců v pracovní skupině, která se věnovala speciálně tomuto tématu. Domníváme se, že v rámci ochrany půdního fondu před erozí je obecně nutné postupovat zejména formou důsledného postihování skutečně prokázané eroze, k čemuž již nyní existují nástroje v podobě protierozní vyhlášky a modelů VÚMOP.
Druhým bodem, který MZe navrhuje v rámci modifikace, je zavedení nového ekoschématu formou precizního zemědělství, a to v podobě řešení dávkování a aplikace fosforu, tj. jediného prvku. S takovým návrhem ASZ ČR nesouhlasí, protože se jedná o administrativně náročný model, který nesměřuje k žádnému strategickému cíli, předpokládá vysoké vstupy (surovina, rozbory, zpracování bilance…) a směřuje na sledování pouze jednoho prvku, což vůbec neodpovídá již samotné definici precizního zemědělství podle MZe, která je velmi komplexní. Fosfor je navíc velmi drahým prvkem, se kterým zemědělci zcela určitě neplýtvají a používají jej jen v takovém množství, které je potřebné. Vzhledem k povaze a velké variabilitě precizního zemědělství, a tedy velké náročnosti nastavení tohoto opatření, považujeme za vhodnější, aby bylo od podpory precizního zemědělství v rámci obálky přímých plateb, coby jednoho z možných ekoschémat, zcela ustoupeno, případně aby bylo toto opatření nastaveno takovým způsobem, který budou moci využít nejen velké a mechanizací plně vybavené farmy, ale všichni hospodáři. ASZ ČR obecně požaduje podporu precizního zemědělství realizovat především prostřednictvím investičních podpor v rámci druhého pilíře PRV.
Hlavní kancelář ASZ ČR