Ochránci i zemědělci kritizují návrh na zkrácení doby pro přepravu zvířat v EU

EURACTIV.cz
Sdílejte článek
Ochránci i zemědělci kritizují návrh na zkrácení doby pro přepravu zvířat v EU

Nově navržená pravidla pro přepravu zvířat budí emoce jak na straně ochránců zvířat, tak i u zemědělců. Zatímco ochránci by chtěli po Evropské komisi ještě větší zpřísnění, zemědělci argumentují, že některá opatření mohou ohrozit jejich podniky.

Evropská komise zveřejnila začátkem prosince návrh nových pravidel pro přepravu živých zvířat v rámci EU, podle kterého se má doba této přepravy zkrátit. Například zvířata určená k porážce by neměla cestovat déle než devět hodin, ostatní zvířata by měla trávit na silnici maximálně 21 hodin s povinnou přestávkou na odpočinek po 10 hodinách.

Dopravci by také neměli přes den přepravovat zvířata, pokud předpovědi hlásí teploty nad 30 °C. Každé zvíře by pak mělo mít k dispozici předem stanovený minimální prostor tak, aby se mohlo během cesty hýbat a odpočívat. Legislativa také omezuje přepravy na dlouhé trasy u mladých zvířat, kde má ambici stanovit přísnější věkové i váhové limity. Návrh pak požaduje, aby se stejné podmínky používaly i při pokračování cesty za hranicemi EU.

Podle ochránců zvířat z organizace Compassion in World Farming (CIWF) ale nejsou nově navržená pravidla dostatečná.

„Návrh EU o přepravě zvířat sice ukazuje určitou snahu zlepšit pravidla ochrany zvířat, ale je to promarněná příležitost. Nestačí totiž k ukončení utrpení milionů zvířat, která jsou každoročně přepravována na dlouhé vzdálenosti v rámci EU a do zemí mimo EU,“ okomentovala návrh Romana Šonková, vedoucí CIWF Česko.

V některých zemích už export zvířat omezili. Příkladem je Německo, jehož ministerstvo pro výživu a zemědělství přestalo vydávat certifikáty pro vývoz živého skotu, ovcí a koz mimo EU.

„Stejným směrem by se měla vydat i celá EU, což je přání většiny jejích občanů – zakázat vývoz živých zvířat do zemí mimo EU a nastavit mnohem přísnější pravidla, která mimo jiné omezí dobu přepravy, zajistí, aby transporty probíhaly s ohledem na povětrnostní podmínky, a také ukončí přepravu zranitelných zvířat,“ dodala Šonková.

Ochránci pak požadují ještě přísnější časové či teplotní limity pro přepravu.

Zemědělská politika transporty neřeší

Záznamy převozů zvířat ukazují, že ročně se mezi členskými státy EU přepravuje více než čtyřicet milionů prasat, skotu a ovcí. Kromě toho se zhruba čtyři miliony kusů skotu, ovcí a prasat vyveze mimo EU, a to až do Turecka, na Blízký východ, do severní Afriky nebo do Kazachstánu, Uzbekistánu či Brazílie.

Na problémy spojené s transportem zvířat poukazuje i Evropský účetní dvůr. Podle jeho letošní zprávy se zemědělci a producenti masa snaží snižovat náklady spojené s transportem, což pak ovlivňuje i její kvalitu a dopad na životní podmínky zvířat.

Evropští auditoři upozorňují, že EU má již nyní základní předpisy pro přepravu zvířat, ty však nejsou mezi členskými státy rovnoměrně vymáhány. Dopravci tak mohou volit cesty přes země, u kterých jsou například nízké sankce za nedodržování pravidel. Do životních podmínek zvířat sice promlouvá i společná zemědělská politika EU, ta však řeší situaci v zemědělských provozech a nezaměřuje se na podmínky během přepravy. Právě revize pravidel navržená začátkem prosince má tuto mezeru vyplnit.

Zemědělci chtějí návrh zmírnit

Evropská zemědělská organizace COPA-COGECA v reakci na zveřejnění návrhu upozornila, že dobré životní podmínky zvířat se zemědělci snaží zajišťovat dlouhodobě. V navržených pravidlech pak vidí opatření, která jsou podle zemědělců kontraproduktivní či diskriminační. Týká se to například minimálního věku mladých zvířat pro přepravu nad 100 kilometrů. Návrh předpokládá, že cestovat na delší trasu by neměla například telata mladší pěti týdnů. To by však podle organizace COPA-COGECA ohrozilo některé zemědělce, zejména mléčné farmy.

Nelíbí se jim ani maximální devítihodinová cesta pro jateční zvířata – některá jatka jsou totiž příliš vzdálená a cesta se nedá stihnout. U nastavení teplot pro změnu varují, že země na jihu budou mít mnohem horší podmínky, než státy v jiných lokalitách.

Zemědělci proto požadují po evropských institucích úpravu návrhu a jeho zmírnění. O legislativě nyní budou jednat poslanci Evropského parlamentu a zástupci členských zemí EU. Pokud bude návrh schválen, zemědělci a dopravci by pak měli mít pět let na přípravu a zavedení potřebných opatření. I zde však COPA-COGECA upozorňuje, že období je příliš krátké.

Autor: Aneta Zachová

Zdroj: Euractiv.cz

Přečteno: 330x