Věc: Charta práv farmáře

Sdílejte článek

Bude to již nejméně jeden rok, kdy jsme v ASZ, inspirováni podobnými materiály ze zahraničí, vzali za jeden ze svých úkolů prosazení (tehdy ještě „jakési“) Charty práv farmáře. Cílem bylo, aby státní správa nevybavovala první větu všech svých materiálů pouze slovem „je povinen“, ale aby i druhé straně přiznala také nějaká práva; ne snad nová, ale souhrnně uvedená deklaratorní formou.

Zdálo se nám vhodné, aby tato charta vznikla současně se zavedením systému kontrol podmíněnosti a pomohla i v této oblasti vymezit určité mantinely. Nebudu snad příliš troufalý, když zde uvedu, že se pro tuto myšlenku podařilo získat i ministra Petra Gandaloviče. My, členové ASZ, jsme totiž od počátku nechtěli dopustit stav, kdy úředník co carský gubernátor vkráčí, kdykoliv si vzpomene, na selský dvůr a proti jeho slovu nebude obrany.

Bohužel, při samotném zpracování systému kontrol podmíněnosti na sebe od počátku narazily dva principiálně různé přístupy a cesta ke kompromisu celou záležitost zdržovala. Tak se - z úřednické strany - stala první obětí i charta práv, údajně z nedostatku času. Bodejť by ne. Práva kontrolovaných, to bylo v navrhovaném systému stále to poslední. Dokonce ještě poslednější, než převzetí například německého již fungujícího modelu kontrol cross-compliance. My si přece umíme vždy vytvořit sami něco lepšího!

Jak to dopadlo, víme dnes všichni. Systém kontrol je (údajně) plně funkční, probíhají školení a semináře, ale slibovaná vysvětlující publikace, která měla právě obsahovat také ta práva, tak ta není nikde. Když bylo jasné, že to dopadne právě takto, pokusili jsme se vytvořit, navrhnout Chartu práv farmáře ve spolupráci s dalšími farmářskými organizacemi. Jako jeden z tvůrců původního návrhu vím, že nebyl dokonalý. Nebylo zcela jasné, jestli se týká pouze C-C, nebo je obecný. Nebylo zcela jasné, jaká bude právní (ne)závaznost. Také z něj stále trčela sláma původních předloh.

Na druhou stranu ale to byl materiál, - a toto je pro uši úřednictva Mze a spol.- který nějakým způsobem bral v potaz dřívější skutečné i budoucí hypotetické ústrky farmářů ze strany byrokratů. To nebyly jen tak nějaké výmysly, že:“ Na žádost farmářů musí být proveditelnost požadavků demonstrována.“ Kdopak například vymyslel převoz jelenovitých s doplněnými ušními známkami na jatky? Kdopak například vymyslel nesplnitelné podmínky u ochrany včel při ošetřování porostů? Farmáři snad?

Tento materiál prošel připomínkovým řízením ministerstva a bylo k němu vytvořeno asi čtrnáct stran připomínek. Na to, že návrh byl jednostránkový, to je myslím, 1. slušný výkon, za 2. to něco říká o úřednících samotných. Než ztrácet čas čmáráním po papíru, bylo rychlejší a plodnější se sejít a pro začátek si ujasnit alespoň východiska. Zdá se, že to ale nebylo žádoucí, snad z toho důvodu, že by nakonec nějaká charta mohla opravdu vzniknout. A ještě jedna myšlenka se mi nabízí: úředníci si s gustem zakritizovali, ovšem hlavně nakonec sebe. To jejich šéf, ministr osobně, byl tím, kdo slíbil, že chartu zpracují oni, a to tak včas, aby byla součástí publikace ke cross-compliance.

Nedá mi to, abych se některým dalším připomínkám P.T. úřednictva pana mgr. Gandaloviče nevěnoval konkrétně:

  1. vadí slovo farmář. Odpovídám: jakýže to internetový portál otevřelo ministerstvo pro zemědělské podnikatele? Není to náhodou portál FARMÁŘE?
  2. vadí slovo charta. Odpovídám: nahraďme ho slovem listina nebo deklarace.
  3. vadí slovo právo. No tak přes toto slovo vlak nejede. Buď práva, nebo nic.
  4. asi polovina navržené charty je obsažena v jakémsi „etickém kodexu zaměstnance Mze“. K tomu za a): tento kodex je tak dobře utajený, že o něm veřejnost neví, a když se dozví, na webu Mze ho nenalezne pomocí vyhledavače. Za b) to (duplicitní obsažení) vůbec ničemu nevadí, zde nejde jen o zaměstnance, ale i o farmáře.
  5. druhá polovina charty je v příslušných zákonech. Odpovídám: ano, je. A to se nesmí totéž napsat už jinam, aby ty potřebné věci byly spolu na jednom deklarativním listu?
  6. nelíbí se formulace: „Farmářům nesmí být ukládány žádné povinnosti pouze z důvodu ulehčení práce úředníků.“ Vzpomeňme, jak to bylo, když firma A falšovala přípravky firmy B. Tehdy úředník C rozhodl, že farmáři od D po Z budou do tabulek vyplňovat šarže přípravků, aby se mu příště lépe rozhodovalo či vyšetřovalo. Tento postup, který nemá obdoby ani v humánní medicíně, se ani po letech úsilí ještě nepodařilo odstranit.
  7. Nějaký vtipálek doplnil připomínku, že by bylo dobré schválit také chartu práv úředníka. Nevím, jaký vztah to má k farmářům, ti úředníkům žádné povinnosti neukládají a nekontrolují. Ale obecně je to věc úředníků. Nechť si udělají charty třeba čtyři.

Domnívám se, že může vzniknout cca jednostránková listina, na které budou obsažena práva farmářů vůči úředníkům Mze a jeho OSS obecně, nebo listina s právy v oblasti kontrol křížové shody. To je právě ten servis, poskytovaný farmářům: že dostanou ta práva souhrnně, bez hledání v šesti různých zákonech. To je právě ta vstřícnost, to je to maximální pochopení ….

(Původní návrh Charty i všechny připomínky úřednictva jsou k nalezení na www.asz.cz )

Ing. Jiří Kejkrt, člen předsednictva ASZ ČR

Přečteno: 160x
Katalog farem