Druhé rozhodnutí padlo v Lucemburku na úrovni ministrů zemědělství Evropské Unie. Současné státy se rozhodly k výrazným reformním krokům Společné Zemědělské Politiky.
Obě rozhodnutí spolu souvisí. Systém zjednodušených plateb je v podstatě základ pro snadnější přechod k systému Společné Zemědělské Politiky po reformě v období po roce 2007.
Zjednodušená platba je definována jako objem finančních prostředků, který je určen pro Českou republiku ve výši 190,7 milionu (25%) v roce 2004 dělená tzv. „oprávněnou plochou“ což je veškerá zemědělská půda bez pastvin. Pro stanovení oprávněné plochy je důležitá uživatelská registrace půdních bloků v systému IACS (Informační,administrativní a kontrolní systém).Plocha zemědělské půdy pro výpočet zjednodušené platby je asi 3,8 milionu ha.Vydělením těchto dvou čísel dojdeme k odhadu přímé platby z finančních prostředků EU ve výši cca 50 EUR/ha v roce 2004. V případě, že dojde k doplnění plateb do výše 55% z Českých zdrojů, bude platba na ha oprávněné plochy přibližně 110 EUR. Směnný kurz bude stanoven k 31.květnu v roce 2004.
Důležitou kapitolou pravidel pro zjednodušené platby budou podmínky dodržování „Správné zemědělské praxe“ a pravidel pro životní prostředí.Tyto podmínky se soustředí zejména na půdní erozi,zachování organické složky v půdě, půdní strukturu a používání strojů a zajištění charakteru krajiny .
Do 5.srpna se mohou přihlásit k registraci všichni zemědělci, jejichž hospodářství má minimální rozlohu alespoň 0,3 ha. Česká Republika může určit vyšší spodní hranici pro vyplácení podpor, nejvýše však 1 ha.
Pravidla pro zjednodušené platby budou také obsahovat sankce při neoprávněném čerpání prostředků a to jak z pohledu registrované plochy, tak z pohledu „Správné zemědělské praxe a podmínek životního prostředí“. Při nedodržení pravidel může farmář být ze systému vyloučen až na dobu jednoho roku a musí vrátit poskytnuté finanční prostředky.
Jaké budou dopady na jednotlivé zemědělské oblasti a jaké budou dopady do změny struktury zemědělství a jeho rentability není v tomto okamžiku ještě detailně analyzováno. Je však zřejmé, že dojde k liberalizaci při rozhodování hospodáře, protože platba nebude vázána na pěstovanou plodinu. Je větší pravděpodobnost vyčerpání všech prostředků, které EU nabízí.Lze také předpokládat, že dojde k narušení rovnováhy podmínek mezi zemědělci v LFA a těch, kteří nejsou v LFA.Je několik alternativ vyplácení zjednodušených plateb. Jedna z nich více zohledňuje chov krav a ovcí.Záleží i na propojení s programovým materiálem HRDP, který určuje platby v LFA a Agro-environmentální platby.
Systém zjednodušených plateb je v podstatě založen na principu reformy Společné Zemědělské Politiky odsouhlasené v Lucembursku i když reforma je více komplikovanější a poskytuje státům širší spektrum možností a dohodnutých národních výjimek.Je komplikovanější i z hlediska kontroly, zavádění „farmářského auditu“ a snižování plateb pro podniky, které mají větší příjem jak 5 000 EUR z přímých plateb.
Důležitá informace je, že v případě, bude-li zaveden zjednodušený systém plateb v ČR, může být zaveden maximálně na dobu 5-ti let. To znamená, že nejpozději v roce 2009 bychom měli přejít do stejného systému jako zemědělci ve starých zemích Evropského Společenství.Lze i spekulovat, že v této době se vyrovnají finanční podmínky.
Ing. Michal Pospíšil, zahraniční tajemník ASZ ČR