Kvalitní fungování vnitřního trhu EU a zajištění opětovného růstu celé ekonomiky, včetně obchodu, principiálně spočívá v naplňování čtyř základních atributů trhu - volného pohybu zboží, služeb, kapitálu a práce. Přes zvýšený podíl státních zásahů v době ekonomické krize a to zejména v sekundární sféře ekonomiky a ve finančním sektoru, je další rozšiřování státní intervence v oblastech, kde existuje vysoká a volná konkurence, nadbytečné a často vede jen k dalšímu růstu byrokracie. Rozvoj trhu je přitom právě podporován uplatněním řady osvědčených zásad, jako jsou například nediskriminace či zamezování nadbytečné regulace.
V České republice již prošel dolní komorou Parlamentu návrh zákona o významné tržní síle a jejím zneužití. To se stalo, aniž by byla zpracována analýza dopadů do podnikatelského prostředí a bez ohledu na zájmy spotřebitele. Tento návrh se stále projednává a to v době, kdy Evropská komise a další instituce právě zkoumají úlohu jednotlivých účastníků v zemědělsko potravinářském řetězci (výroba, doprava, velkoobchod, zpracování, balení, skladování atd.) včetně jejich reálného vlivu na konečnou cenu potravin.
Xavier Durieu, generální sekretář EuroCommerce uvádí: „Je dětinské zjednodušení myslet si, že obchodník nakupuje přímo od zemědělce (farmáře) a celý rozdíl mezi cenou od farmáře a cenou na regálu jde rovnou do kapsy obchodníka. Problematika cenových relací je velice komplexní a velmi závislá na míře konkurence v jednotlivých částech dodavatelského řetězce. EuroCommerce vítá transparentnost, která by mohla být nastolena za určitých podmínek díky systému monitorování cenových relací či výsledkům analýzy fungování maloobchodního trhu, kterou se právě zabývá Evropská komise. Snaha Komise o zvyšování konkurence a snižování administrativních překážek by byla ozdravnou kůrou pro evropské trhy. A dokonce ještě více prospěšná, pokud by byla provázena důslednou implementaci směrnice o službách a vyloučením protekcionismu ve všech jeho podobách - tím, kdo z tohoto bude mít největší prospěch, je spotřebitel.“
Návrh českého zákona nepřiměřeně zasahuje veřejnoprávní úpravou do smluvních a obchodních vztahů bez jasného záměru. Návrh zákona je diskriminační, protože jednostranně upravuje povinnosti vůči dodavatelům jen pro maloobchodníky. Přitom tento návrh může postihnout i obchodní společnosti v jiných sektorech národního hospodářství, ve stavebnictví nebo strojírenství a tím jim de facto znemožnit uplatnění na českém trhu. V mnoha případech se to i u mezinárodních zakázek stane důvodem k tomu, aby česká společnost nebyla vybrána jako dodavatel - a bude tedy příčinou krachu malých a středních českých podnikatelů např. v potravinářství. Přitom jejich ochranu předkladatelé zákona deklarují jako důvod k nové regulaci.
Důsledkem zvýšeného dovozu potravinářského zboží bude nejen snížená pestrost sortimentu pro zákazníka, ale také stoupající cena potravin. Kdyby byl návrh zákona přijat, může vést také k obcházení zákona např. rozdělováním firem (k dosažení menšího obratu než 5 mld. Kč), nákupům od jiných než českých dodavatelů či budováním dceřiných společností zajišťujících specializovaně jenom nákup apod.
EuroCommerce společně se svým členem - Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR, vyzývá Parlament České republiky, aby nepřijímal tento návrh zákona, který by měl negativní důsledky na liberální fungování trhu, ceny potravin a malé a střední výrobce a zpracovatele potravin.
Xavier R. Durieu, Secretary General
EuroCommerce a sektor obchodu
EuroCommerce reprezentuje maloobchodní, velkoobchodní a mezinárodní sektor obchodu v Evropě. Jeho členskou základnu tvoří svazy obchodu a společnosti 31 zemí Evropy.
Obchod hraje jedinečnou roli v evropské ekonomice. Poskytuje služby více než bilionkrát denně jako spojení mezi výrobci a 500 milióny spotřebiteli napříč Evropou. Je dynamickým a na pracovní sílu náročným sektorem, vytvářejícím 11% HDP EU. Jeden podnik ze tří se v Evropě zabývá obchodem. Přes 95% ze 6 miliónů podniků obchodního sektoru jsou z oblasti MSP. Obchod je hlavním zdrojem v tvorbě zaměstnanosti: přes 31 miliónů Evropanů pracuje v obchodě a tento sektor je jedním z mála, které trvale vytváří pracovní místa napříč Evropou. Podporuje také milióny pracovních příležitostí ve všech částech dodavatelského řetězce od malých místních dodavatelů po mezinárodní společnosti.
Zdroj: Agris