Předseda Šebek na jednání mimo jiné zmínil jeden ze zásadních problémů, s nímž se české zemědělství potýká – úbytek mladých lidí, kteří do oboru míří. S tím zákonitě souvisí i nedostatek pracovní síly a snižující se perspektiva tohoto klíčového hospodářského odvětví. Jan Basař také pojmenoval některé z příčin tohoto stavu. Jednou z nich je zcela nepochybně právě systém a podmínky vzdělávání. Koncepce studia na zemědělských školách mladé lidi často demotivuje a odrazuje je od práce v oboru. Na školách totiž mnohdy chybí dostatečná a kvalitní praxe a studenti jsou v rámci výuky směřováni spíše k jednotvárné manuální činnosti bez možnosti dosáhnout na skutečně potřebné zkušenosti či nové technologie a postupy. Instituce dnes žáky v podstatě většinově připravují na zaměstnání ve velkých zemědělských firmách, odborněji a komplexněji zaměřené studium, které by bylo potřebné zejména pro celkovou a průřezovou přípravu hospodářů v menších podnicích, je zastoupeno jen minimálně.
ASZ ČR proto prosazuje, aby bylo vzdělávání univerzálnější - tedy takové, které bude vytvářet všestranné zemědělce a podnikatele schopné fungovat i v kontextu menších a rodinných farem, a nikoliv převážně úzce specializované zaměstnance, kteří logicky najdou své uplatnění jen ve větším podniku.
Mezi řadou dalších témat bylo i vzdělávání na vyšších odborných školách. V současné době totiž ani po absolvování vyššího stupně studia není zemědělec oprávněn vykonávat celou řadu aktivit souvisejících se zemědělským podnikáním. Ty jsou totiž v mnohých případech podmíněny řadou testů, zkoušek a školení a z nich plynoucích dalších certifikátů a osvědčení, které musí absolvent ze zákona získat a mít, a to i například navzdory dokončenému plnému oborovému vzdělání. Asociace proto na jednání prosazovala, aby tyto požadavky, pokud jsou opravdu nezbytné a nejde je vyřešit jinak, byly již standardně implementovány do osnov studia.
Zástupci ministerstva vzali podněty vážně a obě strany se domluvily na budoucí spolupráci při řešení této situace. ASZ ČR by tak do budoucna mohla spolupracovat s ministerstvem třeba při výběru farem, na kterých studenti praxi vykonávají. Ti by se tak mohli dostat do prostředí menších farem a naučit se i různorodějšímu a diverzifikovanému přístupu k zemědělství a získat tak i „něco navíc“ pro svůj profesní život. Mareš navrhl rovněž zintenzivnit spolupráci mezi Asociací a jejími regionálními organizacemi a středními či vyššími odbornými školami. Ministerstvo školství rovněž vyzvalo ASZ ČR ke spolupráci při přípravě vzdělávacích kurzů pro zemědělce. Asociace by do příštího jednání měla připravit seznam konkrétních témat, která v rámci oboru považuje za významná, a kterým by se kurzy mohly věnovat.
David Krkoška, mediální oddělení ASZ ČR