Přetypování nákladního auta na traktor

Sdílejte článek

Dotaz: Přetypování nákladního auta na traktor. Možnosti, podmínky a povinnosti.

Odpověď:

Vážený pane,

k Vašemu dotazu zasíláme níže základní informace týkající se provozování traktorů kategorie T1b (kolové traktory s konstrukční rychlostí převyšující 40 km/h) jejichž konstrukce vychází z vozidel kategorie N, nazývaných často jako „tatraktory“.

1) Schválení přestavby nákladního vozidla kategorie N na kolový traktor kategorie T1b je dáno zákonem 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Obecně platí, že vozidlo po přestavbě musí plnit všechny technické podmínky stanovené pro novou kategorii (tj. T1b) platné v době prvního uvedení vozidla do provozu (pokud v té době schválení traktoru s uvedenými parametry legislativa umožňovala) nebo požadavky aktuální.

Kromě jiného vozidlo po přestavbě musí plnit podmínku na vybavení vozidla ochranným rámem resp. bezpečnostní kabinou, dále podmínku minimálně poloviny poháněných náprav (přestavba vozidel se specifikací specifikaci 6x2 nebo 8x2 tedy není možná). Z podmínek rovněž vyplývá, že traktor nemůže být vybaven některými nástavbami běžně používanými na nákladních automobilech (např trvale namontovanou valníkovou nástavbou nebo trvale namontovanou sklopnou korbou).

2) Věcná působnost zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o silniční dopravě“), je vymezena v § 1 tohoto zákona. Z tohoto ustanovení vyplývá, že zákon o silniční dopravě upravuje podmínky provozování silniční dopravy motorovými vozidly, tedy rovněž vozidly, která jsou schválená jako zvláštní vozidla. Do uvedené kategorie zvláštních vozidel podle § 3 odst. 3 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o podmínkách provozu vozidel“), pak rovněž spadají zemědělské nebo lesnické traktory a jejich přípojná vozidla, tedy vozidla kategorie T ve smyslu vyhlášky č. 153/2023 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 167/2013 ze dne 5. února 2013 o schvalování zemědělských a lesnických vozidel a dozoru nad trhem s těmito vozidly, v platném znění.

Podmínky provozování silniční dopravy velkými vozidly podle zákona o silniční dopravě tedy na uvedenou kategorii vozidel dopadají, a to včetně požadavků kladených na dopravce podle § 3a zákona o silniční dopravě zajistit řádné vedení záznamů o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku.

Podle čl. 2 odst. 1 písm. a) se nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 ze dne 15. března 2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, o změně nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 a (ES) č. 2135/98 a o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85, v platném znění (dále jen „nařízení (ES) č. 561/2006“), vztahuje na přepravu věcí vozidly, jejichž nejvyšší povolená hmotnost včetně návěsu nebo přívěsu překračuje 3,5 tuny. Obecně tedy nařízení (ES) č. 561/2006 na provozování silniční dopravy traktory dopadá. Vzhledem k tomu na provozování silniční dopravy těmito vozidly dopadá i podle jeho čl. 3 odst. 1 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 ze dne 4. února 2014 o tachografech v silniční dopravě, o zrušení nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě a o změně nařízení Evropského Parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006 o harmonizaci některých předpisů v sociální oblasti týkajících se silniční dopravy, v platném znění (dále jen „nařízení (EU) č. 165/2014“), podle kterého musí být tachografy namontovány a používány ve vozidlech, která jsou registrována v členských státech Evropské unie a používána pro silniční přepravu cestujících nebo zboží a na která se vztahuje nařízení (ES) č. 561/2006.

Vzhledem k uvedenému tedy musí být vozidlo kategorie T1b o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny, které je používáno pro silniční dopravu, vybaveno tachografem.
To však v případě, nejedná-li se o jednu z výjimek vymezených v čl. 3 nebo 13 nařízení (ES) č. 561/2006. V této souvislosti se může hypoteticky (případně vedle ostatních výjimkových přeprav vymezených v čl. 13 odst. 1 nařízení (ES) č. 561/2006) nabízet zejména výjimková přeprava podle čl. 13 odst. 1 písm. c) nařízení (ES) č. 561/2006, a to pro přepravy zemědělskými a lesnickými traktory používanými pro zemědělské a lesnické činnosti na tratích v okruhu do 100 km od místa obvyklého odstavení vozidla, dopravcem, který vozidlo vlastní, najímá nebo najímá s následnou koupí. Pro využití uvedené výjimkové přepravy je pak nutno splnit všechny uvedené podmínky kumulativně, tedy musí se nejen jednat o přepravu zemědělským nebo lesnickým traktorem, kterým je rovněž vozidlo kategorie T1b, ale též toto vozidlo musí být aktuálně používáno pro zemědělské a lesnické činnosti, a to na tratích v okruhu 100 km od místa obvyklého odstavení vozidla. Tato výjimková přeprava se pak vztahuje na provozování dopravy uvedenými traktory používanými pro zemědělské nebo lesnické činnosti, bez toho, aniž by tuto přepravu musel provádět zemědělský nebo lesnický podnik, tedy bez ohledu na subjekt, který ji provozuje.
Způsob vedení záznamů o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku v případě výjimkových přeprav vymezených v čl. 13 odst. 1 nařízení (ES) č. 561/2006 je stanoven v § 3a odst. 6 písm. a) body 1 a 2 zákona o silniční dopravě. Podle tohoto ustanovení se uplatní princip, podle něhož u vozidel vybavených tachografem jsou tyto záznamy mandatorně vedeny prostřednictvím tachografu v souladu s nařízením (EU) č. 165/2014, zatímco u vozidel tachografy nevybavených je přípustné vedení záznamu ručně nebo záznamovým zařízením odlišným od tachografu splňujícího požadavky stanovené nařízením (EU) č. 165/2014. Z uvedeného principu upravujícího způsob vedení záznamů o době řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a době odpočinku při výjimkových přepravách nevyplývá v návaznosti na čl. 3 odst. 2 nařízení (EU) č. 165/2014 požadavek na mandatorní výbavu těchto vozidel tachografem, toliko jeho povinné používání, je-li jím již vozidlo vybaveno.

Je-li tedy traktor používán výlučně v rámci výjimkových přeprav podle čl. 13 nařízení (ES) č. 561/2006, tachografem být vybaven nemusí. Řidič v takovém případě vede záznamy ručním způsobem.

Co se týče provozování silniční dopravy pro cizí potřebu ve smyslu § 2 odst. 3 zákona o silniční dopravy, tedy činnost, kterou se uspokojují přepravní potřeby jiných osob, lze ji vzhledem k § 4 zákona o silniční dopravě činit na základě příslušného koncesovaného živnostenského oprávnění „Silniční motorová doprava“. Definice uvedeného živnostenského oprávnění v příloze č. 3 zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání též nijak nevymezuje, že toto oprávnění se týká pouze provozování silniční dopravy silničními motorovými vozidly, a nikoliv všemi motorovými vozidly včetně např. traktorů. Lze tedy shrnout, že hodlá-li dopravce provozovat silniční dopravu pro cizí potřeby zemědělským nebo lesnickým traktorem, je povinen disponovat koncesí „silniční motorová doprava nákladní“.

Podle § 33a zákona o silniční dopravě lze provozovat silniční dopravu velkými vozidly, na kterou se použije nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1072/2009 ze dne 21.
října 2009 o společných pravidlech pro přístup na trh mezinárodní silniční nákladní dopravy, v platném znění (dále jen „nařízení (ES) č. 1072/2009“), pouze na základě licence Společenství (eurolicence) a dalších podmínek stanovených tímto přímo použitelným právním předpisem Evropské unie. Nařízení (ES) č. 1072/2009 se podle čl. 1 odst. 5 písm. ca) vztahuje na mezinárodní silniční nákladní dopravu vozidly o největší povolené hmotnosti přesahující 2,5 tuny. Vozidlo je pak v čl. 2 odst. 1 nařízení (ES) č. 1072/2009 vymezeno jako samostatné motorové vozidlo registrované v některém členském státě nebo souprava vozidel, u které je alespoň motorové vozidlo registrováno v některém členském státě, pokud jsou určeny výlučně pro nákladní přepravu. Jedná se tedy o jakékoliv motorové vozidlo užívané k přepravě nákladu o největší povolené hmotnosti přesahující 2,5 tuny, tedy včetně traktoru kategorie T1b. Mezinárodní silniční nákladní dopravu traktorem kategorie T1b lze proto v rámci Evropské unie toliko na základě eurolicence.

3) Podle § 22 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o pozemních komunikacích“), podléhá úhradě mýtného užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem nejméně se čtyřmi koly, jehož největší povolená hmotnost činí více než 3,5 tuny. Z ustanovení vyplývá, že zpoplatnění pozemních komunikací se vztahuje pouze na silniční motorová vozidla vymezená zákonem o podmínkách provozu vozidel. Jelikož traktor kategorie T1b nenáleží do kategorie silničních motorových vozidel, ale jedná se o zvláštní vozidla, nemusí být hrazeno mýtné a ani takové vozidlo nemusí být registrováno v Systému elektronického mýtného a být vybaveno palubním elektronickým zařízením. 4) Co se týče provozování traktorů kategorie T1b na dálnicích, pak z § 4 odst. 1 zákona o pozemních komunikacích vyplývá, že dálnice je pozemní komunikace určená pro rychlou dálkovou a mezistátní dopravu silničními motorovými vozidly. Podle § 4 odst. 3 zákona o pozemních komunikacích je dálnice přístupná pouze silničním motorovým vozidlům, jejichž nejvyšší povolená rychlost není nižší, než stanoví zvláštní předpis. Pravidla provozu na pozemních komunikacích jsou však stanovena zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o silničním provozu“). Ten naproti tomu takový provoz dovoluje, když stanoví v § 35 odst. 1 zákona o silničním provozu, že na dálnici je dovolen jen provoz motorových vozidel a jízdních souprav, jejichž konstrukční rychlost není nižší než 80 km/h. Nelze proto z ustanovení § 4 odst. 1 resp. 3 zákona o pozemních komunikacích dovozovat, že by jízda traktorů kategorie T1b, jejichž konstrukční rychlost není nižší než 80 km/h, po dálnici byla zapovězena, jakkoliv Policie České republiky při své činnosti vozidla typu traktorů kategorie T1b na základě předmětných ustanovení zákona o pozemních komunikacích vylučuje z dálničního provozu. Porušení předmětných ustanovení zákona o pozemních komunikacích rovněž není přestupkem podle tohoto předpisu právě s ohledem na to, že silniční provoz je regulován zákonem o silničním provozu (který však provoz traktoru kategorie T1b po dálnici umožňuje). 5) Pro řízení traktoru kategorie T1b postačuje podle § 80 a § 80a odst. 2 zákona o silničním provozu řidičské oprávnění skupiny T, které je však pouze národní. Řidiči vozidel kategorie T se s ohledem na § 3 odst. 4 zákona o silničním provozu nemusí účastnit pravidelného školení řidičů pro účely profesní způsobilosti.

6) Vozidlo smí být opatřenou pouze registračními tabulkami, které byly k vozidlu přidělené a vyrobené k tomuto účely. Pro traktory se přiděluje pouze jedna tabulka registrační značky v provedení žlutý podklad, černé znaky, umísťuje se pouze vzadu. Podrobnosti stanoví vyhláška č. 343/2014 o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů.

Závěrem upozorňujeme, že výše uvedené informace nejsou právně závazné, neboť k závazným výkladům je oprávněn v konkrétním případě pouze příslušný soud. Informace vyjadřují pouze nezávazný právní názor.

Přečteno: 93x