Rodinným farmám se často nedaří domluva na dodávkách zemědělských produktů s obchodními řetězci, které argumentují potřebou pravidelných a celoročních dodávek potravinářských výrobků. Obchodníci ale silně vnímají poptávku koncových zákazníků po regionálních potravinách. Navzdory sezónní nevyváženosti dodávek mají obchodní řetězce o potraviny z rodinných farem zájem, protože kvůli výkyvům počasí v důsledku klimatických změn se nevyváženost týká i některých dovážených potravin, zejména ovoce a zeleniny. Důležitým kritériem se pro obchodníky stává také snižování uhlíkové stopy, kterého mohou dosáhnout právě odběrem lokálních produktů.
Ačkoli představuje přímý prodej bez prostředníků pro sedláky z ASZ ČR ideální cestu na trh a k zákazníkům, lákavou představou je pro některé farmáře také možnost prodávat v zavedených supermarketech. Mohou tak se svojí nabídkou oslovit desítky či stovky tisíc potenciálních zákazníků. Lokální či regionální výrobky s příběhem konkrétního sedláka nebo rodinné farmy se přes supermarkety dostanou i k lidem, kteří nejsou zvyklí nakupovat přímo na farmách, prostřednictvím internetového či zásilkového prodeje nebo odbytových družstev.
ASZ ČR dlouhodobě spolupracuje se Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR. Hledá tak pro své členy cestu k dohodě se zástupci velkých obchodních řetězců, kteří rozhodují o dodavatelích potravinářského zboží do supermarketů. „Oceňuji zájem kolegů ze SOCR ČR, kteří se snaží otevřít cestu také pro menší dodavatele do prodejen svých členů z řad velkých obchodních řetězců. Obchodníci s potravinami bez zemědělců nemohou existovat, stejně tak ani velká část zemědělců nemůže dobře fungovat bez obchodníků. A pokud obě strany hledají své obchodní partnery, musí se spolu nějak domluvit ke vzájemné spokojenosti,“ říká předseda ASZ ČR Jaroslav Šebek.
Jedním z konkrétních výsledků spolupráce sedláků z ASZ ČR a obchodníků ze SOCR ČR je Manuál farmáře pro dodávky do retailu, který vyšel v březnu tohoto roku jako příloha časopisu Selská revue. „Obchodníci mají bohaté zkušenosti s nákupem potravin v okolních zemích, ale vždycky raději nakoupí konkurenceschopné zboží doma, a proto vznikl náš manuál. Věříme, že farmářům pomůže lépe porozumět tomu, jak obchodní řetězec funguje, jak probíhá spolupráce s dodavateli, ale i jaká je současná poptávka,“ říká prezident SOCR ČR Tomáš Prouza. Obchodníci přispěli do textu také konkrétními informacemi k produktům, o něž je mezi spotřebiteli největší zájem. „První vydání manuálu nemá ambici zahrnout všechny souvislosti dodávání zboží do maloobchodu, ale motivuje farmáře, aby tento způsob odbytu svých produktů vyzkoušeli a byli na něj připraveni,“ doplňuje Tomáš Prouza.
Manuál farmáře pro dodávky do retailu navazuje na memorandum o spolupráci, které podepsali zástupci ASZ ČR a SOCR ČR před několika lety. Přípravě manuálu předcházelo setkání farmářů a obchodníků u kulatého stolu na půdě ASZ ČR, kde si zúčastnění definovali jednotlivé kapitoly manuálu, které následně zástupci obchodu rozpracovali. Obě organizace plánují i další společné kulaté stoly s nákupčími jednotlivých obchodních značek. Producenti domácích potravin z řad sedláků a rodinných farem tak dostanou další obchodní příležitosti i prostor pro budování svého dobrého jména.
Vladimír Mikeš, mediální oddělení ASZ ČR
Manuál obdrželi členové ASZ ČR spolu se Selskou revuí č. 2/2025, v elektronické verzi je pro ně k dispozici po přihlášení na webu ASZ ČR ZDE.