v Praze dne 22.března 2010
Vážený pane ministře,
v návaznosti na výzvu čj. 7947/2010-10000 ze dne 8.3.2010 si Vás dovoluji informovat, že o Vašem návrhu dne 18.3.2010 jednala Rada ASZ ČR na svém celostátním zasedání. Na tomto jednání byla shromážděna řada konkrétních zkušeností s administrací projektů ze strany SZIF. Současný přístup platební agentury byl zemědělskou veřejností vyhodnocen jako velmi zdlouhavý s často nepředvídatelným a nejednotným závěrem.
Za nejvýznamnější dopady byrokratického přístupu lze považovat zejména případy, ve kterých SZIF nerespektuje uzavřenou Dohodu o poskytnutí dotace s žadatelem. Například po podání Žádosti proplacení, tj. v okamžiku, kdy žadatel již nemůže jakkoli zasahovat do projektu ani podávat změnová hlášení, jsou odmítány k proplacení některé uskutečněné výdaje, které byly součástí již schváleného rozpočtu. Bylo zjištěno, že se tak děje dodatečně na základě vnitřních metodik, které nejsou žadatelům vůbec k dispozici a dokonce navzdory pokynům Řídícího orgánu PRV Mze. Takový postup státního úřadu považuji, například z hlediska nezbytného dodržování zásad legální licence a legitimního očekávání, za naprosto neudržitelný. Uvedené jednání SZIF významně narušuje právní jistotu žadatele. Jestliže k proplácení většinou dochází teprve po úplné realizaci projektu, je obecnou praxí, že projekty jsou předfinancovány pomocí úvěrů.
Žadateli nesrozumitelné a svévolné rozhodnutí platební agentury o nevyplacení části dotace proto může přinést vážné narušení ekonomické rozvahy zemědělského podniku. V této souvislosti, vzhledem k neexistenci institutu odvolání dle správního řádu u investičních projektů, je třeba upozornit na objektivní hrozbu soudních žalob na postup platební agentury. Domnívám se, že pokud by se žadatelé museli ve větším počtu domáhat vyplacení původně schválených výdajů u soudů, resort zemědělství by nebyl postaven do příznivého světla. Mimo jiné proto také navrhujeme zřídit zvláštní odvolací/přezkumný orgán na Mze, který se osvědčil již v předchozích programovacích období a který by mohl operativněji dořešit administraci podstatnou část sporných případů.
S ohledem na uvedené ASZ ČR dále požaduje, aby Ministerstvo zemědělství zajistilo (a pokud to bude nutné, také vláda prostřednictvím personální změny na postu ředitele SZIFu), aby Fond :
- v celé fázi administrace projektu postupoval vždy výhradně v mezích předem známých podmínek dle Obecné a Specifické části Pravidel pro dané kolo příjmu žádostí PRV
- bezodkladně zveřejnil veškeré metodické pokyny (nebo jejich části), podle kterých je přistupováno k žadateli shora naznačeným způsobem
- zjednodušil mnohastupňové kontroly projektů, které generují nemalé administrativní potíže a v konečném důsledku zpožďují výplaty dotací
- vypracoval přehlednou statistiku projektů s ukončenou administrací v důsledku formálních chyb nebo administrativních nedostatků v porovnání se zamítnutými žádostmi na základě vážného pochybení žadatele (a to v různých fázích realizace projektů).
V souvislosti s výzvou na předložení konkrétních podnětů ke zjednodušení administrace dotačních projektů pro jednání Monitorovacího výboru Programu rozvoje venkova dne 25.3.2010 Vás jménem ASZ ČR žádám, aby na Mze nebo na SZIF byla přijata opatření k:
- co největšímu zjednodušení zadávacích řízení zejména u menších projektů - v části mimo režim zákona o zadávání veřejných zakázek a vypracování jednotné metodiky ke zpracování a náležitostem veškeré požadované dokumentace
- u zadávacích řízení, týkajících se vyšších částek (nad 1 mil. Kč), poskytování závazných stanovisek k žadatelem připravenému výběrovému řízení - nejen v této souvislosti by bylo vhodné, aby SZIF z vlastních zdrojů vygeneroval projektové manažery, kteří by měli mandát filtrovat a operativně řešit alespoň některé sporné otázky v průběhu realizace projektů tak, aby nebyl zatěžován celý administrativní systém.
- zveřejnění mechanismu SZIF pro sčítání položek výdajů, kterým se teprve po realizaci projektu zjišťuje, že bylo nutné realizovat zadávací řízení, což zapříčiňuje zbytečné ukončení administrace jinak kvalitních projektů
- umožnit realizovat projekt na vlastní riziko žadatele ihned po registraci projektu na SZIF (přestože není jisté, že s ním bude uzavřena Dohoda se SZIF, je od tohoto data žadatel obsahem svého projektu již plně vázán. S vědomím zpravidla pouze částečné dotace není žádný důvod k odkladu akceptace výdajů až po podpisu Dohody)
- společně s návrhem Dohody o poskytnutí dotace žadateli zasílat seznam přidělených bodů dle preferenčních kritérií (žadatel dosud není SZIFem informován o skutečném přehledu kritérií, která jsou pro něj závazná)
- zkrácení lhůty SZIF pro vyřizování změnových hlášení ze 60 dní na 30 dní
- zrušení povinností předkládat změnová hlášení na SZIF, která nemají vliv na vyplacení dotace, popř. její výši (např. nad rámec přijatelných výdajů)
Vážený pane ministře, v neposlední řadě požadujeme dořešit problematiku u náhradního užívání pozemků u žadatelů, která potenciálně ohrožuje téměř 300 úspěšných žadatelů o dotační titul v opatření 1.3.2. Zahájení činnosti mladých zemědělců. Tito žadatelé nakoupili půdu od fyzických osob, avšak v důsledku neexistence pozemkových úprav jsou nuceni fyzicky hospodařit na jiných pozemcích v daném katastru, než které byly předmětem kupní smlouvy. To může být v některých případech vyhodnoceno jako důvod k vrácení dotace.
ASZ ČR vychází z přesvědčení, že jestliže jsou na základě údajů zaznamenaných v evidenci půdních bloků LPIS vypláceny přímé platby v řádech miliard korun, je třeba logicky umožnit, aby byla tato evidence využívána jako relevantní zdroj informací k porovnání rozsahu výměry k hospodaření zaevidované žadatelem proti výměře odkoupené půdy na tento dotační titul podle kupních smluv zanesených do Katastru nemovitostí.
Vážený pane ministře, děkuji Vám předem za zájem o podrobnější projednání navrhovaných opatření a za odpověď.
Ing. Stanislav Němec předseda ASZ ČR
CC: Řídící orgán PRV Mze
Zpracoval: Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR
