V čem je „české zemědělství konkurenceschopné“? V jaké komoditě? V jaké konkurenci? Co chtějí politici zvýšit a jak to chtějí udělat?
Konkurence je soutěž, soutěž o peníze za kvalitní zboží. Za kvalitní služby. Za méně kvalitní méně peněz. Za špatné zboží, žádné peníze. Jednoduché.
Kvalitu a množství určuje zákazník. České zemědělství žádného zákazníka nemá. Zákazníka mají konkrétní podniky, konkrétní farmáři.
Možná je potřeba trochu pochybovat. Je vůbec možné nějak definovat konkurenceschopnost národního státu v nějaké hospodářské činnosti? Jak ji vymezit v současně ekonomicky propojeném světě? Je možné například říci „český automobilový průmysl je konkurenceschopný“?
Úspěšný je ten, kdo prodá svoje zboží za více peněz, než investoval do jeho výroby.
Úspěšný je ten, kdo dokáže vyrobit za méně peněz více muziky ve vztahu k nějaké jednotce.
Vítězí ten, kdo dokonale zná prostředí své farmy a dokáže využít daných přírodních podmínek a podnikatelských příležitostí. Vítězí ten, kdo najde „svého“ zákazníka ochotného platit za zboží nebo služby cenu, která je vyšší než náklady.
Úspěšný je ten, kdo má farmu nebo svůj podnik dokonale pod kontrolou.
Není to „české zemědělství“, které dokáže konkurovat.
Jsou to individuální vlastníci farem, podniky, podnikatelé na venkově, kteří dokáží vytvářet zisk, investovat a zlepšovat svoji pozici na trhu.
Michal Pospíšil, zahraniční tajemník ASZ ČR
