Jídelníček školáků se začíná výrazně měnit. Jak se změní nabídka školních jídelen?

Reflex
Sdílejte článek
Jídelníček školáků se začíná výrazně měnit. Jak se změní nabídka školních jídelen?

Výsledky několik let trvající, často emotivní diskuse zejména mezi tuzemskými potravináři a zdravotníky vstoupily počátkem letošního školního roku do první fáze realizace. Nejde přitom o nic menšího než o významnou míru změn ve stravování školáků a struktury jejich jídelníčku.

Změny do stravovací praxe školáků zavádí novela vyhlášky o školním stravování, jejímž cílem je mimo jiné snížit v pokrmech připravovaných ve školních jídelnách množství cukrů, soli nebo tuků, a tedy například podíl masa a některých pekárenských produktů. Školáci by naopak měli konzumovat více ovoce, zeleniny, luštěnin nebo ryb.

Z ryze filozofického hlediska jde přitom o takzvané potravinářské inženýrství, kdy stát prostřednictvím zákonů a vyhlášek nařizuje svým občanům, jaké potraviny mají kupovat a jak se stravovat. Faktem ale je, že role škol ve vytváření zdravých stravovacích návyků roste, neboť řada rodičů vhodné návyky u svých dětí nevytváří, dílem proto, že na tuto svou roli zcela nebo téměř rezignují, a také proto, že k tomu mají omezené finanční možnosti. I proto byl již před lety zaveden v ČR program mléko do škol a následně i ovoce a zelenina do škol, které jsou navíc podporovány prostřednictvím dotací z EU.

Kritici změn ve školním stravování přitom často argumentují tím, že chuťově méně výrazná strava (méně cukru a soli) a vyšší podíl luštěnin, které se v řadě domácností příliš často nekonzumují, povedou k tomu, že školní obědy nebudou dětem chutnat, což přispěje k plýtvání potravinami. To se skutečně může v některých případech stát, v praxi ale jde a půjde především o to, v jaké formě a úpravě se dětem zdravější pokrmy nabídnou. Dosavadní zkušenosti ukazují, že v některých školách, které již zdravější stravování zavedly, k plýtvání nedochází a děti nabízené obědy konzumují, někde jsou ale zkušenosti opačné.

Změna struktury školních jídelníčků má být podle vyhlášky „natvrdo“ uvedena do praxe od začátku příštího školního roku, tedy od září 2026, v současném školním roce je plnění parametrů vyhlášky dobrovolné a školy a jídelny tak mají rok na to, aby „vychytaly“ takové recepty, které děti přijmou. V tom jim nabízí pomoc i Státní zdravotní ústav, který je hlavním autorem změn a který má letos na podzim vydat podrobnou metodiku, jak změny ve stravování uskutečnit a má také k tomu organizovat odborné semináře.

Ve školním stravování nicméně dochází i k dalším změnám, přičemž jako praktická se jeví zejména povinnost školní jídelny umožnit žákům konzumaci vlastního jídla v prostorách, kde probíhá školní stravování. Právě to by mohlo snížit riziko plýtvání, neboť na stravu přinesenou z domova by mělo být dítě více zvyklé. Pro rodiče je ale třeba zdůraznit, že uvedená povinnost školních jídelen nezahrnuje vaření, skladování nebo ohřívání přinesených jídel, a měli by s tím takto počítat.

Ambicí vyhlášky je také zvýšit ve školním stravování podíl biopotravin. V praxi to znamená, že od letošního roku mohou školní jídelny s více než 180 strávníky dobrovolně zařazovat do struktury jídel dvě procenta biopotravin, což bude navíc od příštího školního roku povinné, a v následujícím období, od roku 2028, bude činit povinný podíl biopotravin ve školním stravování pět procent. Což je vhodné připomenout si především v současné době, kdy v ČR probíhá kampaň Září – měsíc biopotravin“.

Změna struktury školního stravování probíhá po 30 letech, kdy se podmínky pro přípravu a složení pokrmů pro školáky prakticky neměnily. Vzhledem k tomu, že se ale stravovací návyky mění kontinuálně, je poměrně logické, že se legislativa snaží na tuto skutečnost reagovat. Navrhované a již i pilotně zaváděné změny jsou přitom spíše pozitivní než negativní, snad jedině s rizikem, aby se ze školáků cíleně nevychovávali vegetariáni nebo dokonce vegani. To by totiž představovalo zase jiná zdravotní rizika, vyplývající mimo jiné z nedostatečného příjmu některých pro člověka (a zejména děti) důležitých látek, jako jsou například živočišné proteiny.

Autor: Petr Havel 
Zdroj: Reflex.cz

Přečteno: 95x