Proces odvolávání žadatelů PRV

Sdílejte článek

V článku je přehledně popsán systém procesu odvolání, kteřý mohou využít žadatelé o podporu z PRV.

Popis procesu vyřizování odvolání žadatelů v PRV

1) Možné formy

Žadatelé se na Řídící orgán PRV Ministerstva zemědělství (dále jen ŘO) obracejí se:

  • žádostí o stanovisko k danému případu
  • žádostí o přezkoumání postupu SZIF
  • odvoláním proti rozhodnutí SZIF (o ukončení administrace, krácení výdajů apod.)
  • žádostí o výjimku či stížností na administrativní postup

Žádosti jsou adresovány buďto přímo na odbor ŘO nebo na další organizační úrovně MZe, často osobně na pana ministra.

Další postup je odvolání vyřizované v rámci správního řízení, ale tento postup připadá v úvahu pouze v případech, kdy již došlo k vyplacení dotace (celé nebo části), bylo shledáno pochybení,
a SZIF vydal rozhodnutí o vratce.

2) Principy a postup

Jakýkoliv podnět je přezkoumán, bez ohledu na formulaci žádosti.

ŘO si k případu vyžádá vysvětlení SZIF, podle potřeby také stanovisko odborných útvarů MZe, případně jiných orgánů (např. katastrálního úřadu, stavebního úřadu apod.) a spolu se všemi dostupnými podklady posoudí.

Východiskem pro posouzení jsou Pravidla pro žadatele.

Při posouzení se respektují standardní administrativní postupy stanovené Pravidly pro žadatele, nicméně pokud dané ustanovení připouští i odlišný postup nebo výklad, než byl striktně aplikován při administraci SZIFem, přikláníme se k variantě vstřícnější pro žadatele, zvláště pokud se jedná o již realizovaný projekt.

Pokud nelze učinit výklad a na případné kladné vyřízení by bylo pohlíženo jako na individuální výjimku ze standardních administrativních postupů, neřeší se daný případ na úrovni odboru, ale postupuje se k rozhodnutí panu ministrovi (dle ustanovení Pravidel může změny Pravidel provést pan ministr). Stanovisko odboru ŘO přikládané ke spisu pro rozhodnutí pana ministra je v naprosté většině případů nedoporučení výjimky z důvodu transparentnosti a rovného přístupu k žadatelům, případně rizika porušení evropské legislativy, nedodržení závazků z bodovacích kritérií apod.

3) Fáze administrace, ve které se na ŘO žadatelé nejčastěji obrací

Nejčastěji vyřizovanými případy jsou:

  • příjem žádostí - posouzení definice žadatele, povinné přílohy k prokázání naplnění základních podmínek
  • bodování - neuznání některého z nárokovaných bodovacích kritérií
  • po předložení žádosti o proplacení - krácení výdajů, zadávací řízení
  • po realizaci projektu (v době udržitelnosti) - nedodržení podmínek dotace
Přečteno: 471x