Zástupci výzkumné společnosti NielsenIQ prezentovali výsledky aktuálního průzkumu během semináře s názvem „Privátní značky jako cesta k zákaznické loajalitě“, který uspořádal SOCR v polovině října v prostorách Hospodářské komory ČR. Akce se zúčastnili také zástupci největších obchodních řetězců. Obchodníci ve své nabídce vycházejí vstříc poptávce zákazníků po produktech vyrobených v ČR z českých surovin, zástupci obchodních řetězců během semináře rovněž deklarovali svůj zájem na pestrosti dodavatelů potravin a zastoupení výrobků od menších producentů.
Podíl privátních značek na českém trhu stoupá každoročně a nyní činí 33 % ve vztahu k prodaným kusům a 28 % ve vztahu tržbám. Jde o nadprůměrná čísla v rámci regionu střední a východní Evropy, ale na západě Evropy se podíl vlastních značek řetězců na tržbách pohybuje kolem 40 %. Čerstvá data také dokládají, že 88 % Čechů nakupuje privátní značky, protože s nimi má dobrou zkušenost. Podle aktuálního průzkumu navíc 82 % zákazníků potvrzuje, že kvalita privátních značek může konkurovat značkovým výrobkům. Mezi privátními značkami figurují stále častěji i velmi kvalitní produkty. Spolu se zájmem o prémiové produkty ze strany zákazníků roste i prodej prémiových privátních značek.
Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ ČR) uzavřela před dvěma lety se SOCR memorandum o spolupráci a vývoj okolo privátních značek sleduje se zájmem a s ohledem na hledání různých možností odbytu výrobků z rodinných farem. Prioritou sedláků však zůstává odbyt zboží s příběhem zohledňujícím lokální ukotvenost konkrétních zemědělských hospodářství.
Ing. Vladimír Mikeš, mediální oddělení ASZ ČR






