Zrušení či zásadní revizi protierozní vyhlášky slibuje ve svém programu strana Motoristé sobě, jejíž předseda Petr Macinka má být v nové vládě s ANO a SPD dočasně pověřen vedením MŽP. Na ministra životního prostředí Motoristé navrhují čestného prezidenta strany Filipa Turka, s jehož jmenováním má ale prezident Petr Pavel problémy. Podle dřívějších vyjádření ochránců přírody by zrušení protierozní vyhlášky znamenalo zásadní ohrožení české krajiny a oslabilo by ochranu půdy.
„Větrná eroze představuje závažný problém především na jižní Moravě a v Polabí. V době polních prací tam vířící prach často připomíná téměř saharskou bouři. Když je zaseto a zároveň fouká vítr, dochází k odnosu drobných částic půdy. Právě proto tuto změnu zavádíme - je nezbytné, aby byla půda chráněna dostatečným pokryvem, který zabrání jejímu odvátí,“ uvedl ministr životního prostředí v demisi Petr Hladík (KDU-ČSL).
Systém bude podle MŽP fungovat podobně jako při vodní erozi - zemědělci případnou erozi nahlásí do aplikace Monitoring eroze a když se bude situace opakovat, budou muset přijmout opatření k lepší ochraně půdy. K tomu mohou využít i protierozní kalkulačku, která navrhuje potřebné postupy. Větrnou erozi podle úřadu trvale vyřeší takzvané větrolamy, což jsou skupiny stromů a keřů v polích, které brání tomu, aby vítr sílil a odnášel půdu.
Podle portálu Monitoring eroze bylo loni v ČR 509 erozních událostí, více než dvojnásobek proti roku 2023. Vodní eroze, tedy splachy půdy, způsobují podle ekologů ročně okolo 15 miliard korun škod na půdě, cestách i majetku obcí a občanů. Riziko vodní eroze se přitom s klimatickou změnou stále zvyšuje, uvádí ekologové.
Zdroj: ČTK
