Zemědělství v rukou spotřebitele

Sdílejte článek
Zemědělství v rukou spotřebitele

Na konci března, v zasedací místnosti České zemědělské univerzity, uspořádala organizace PRO-BIO LIGA seminář na téma Komunitou podporované zemědělství: nová alternativa pro české drobné hospodáře, společnost a udržitelný rozvoj. Zkráceně „Zemědělství v rukou spotřebitele“. Přednášky se účastnili zahraniční odborníci z Anglie, Francie a Německa, kteří mají s tímto způsobem hospodaření dlouholeté zkušenosti.

Co znamená komunitou podporované zemědělství?

Farma má již před sezónou jasno, komu a za kolik prodá svou produkci. Spotřebitelé z okolních měst a vesnic si již před začátkem sezony koupí celou roční úrodu, kterou v průběhu roku odebírají.

Spotřebitelé vnímají i rizika hospodaření a při neúrodě, způsobené například nepříznivým počasím, nevyžadují své peníze zpět. Sdílejí tak výhody i rizika drobného hospodaření.

Zájemci mohou o víkendu přijet a zapojit se do práce na poli či zahradě a sami si nasbírat svou část úrody či jen relaxovat v přirozeném prostředí na farmě. Na tomto základě vzniká dlouhodobé partnerství.

Zahraniční zkušenosti

Mezi nejpovolanější, z těch, kteří propagují komunitou podporované zemědělství, zajisté patří Gäetan Vallee z Alliance Provence (AMAP), který přiblížil situaci ve Francii. V Provence zajišťovali před deseti lety lokální potraviny pouze 2% trhu. Se zvyšující se  poptávkou po místních potravinách, potřeboval farmář zajistit stálý odbyt svých výrobků, aby se nestalo, že např. kvůli dešti přijde na trh jen čtvrtina odběratelů. V systému AMAP, tím, že zákazník platí předem, má farmář zajištěný stálý příjem. O oblíbenosti AMAP ve Francii svědčí to, že nyní, deset let od svého založení, sdružuje přibližně 9000 farmářů a 200000 spotřebitelů.

Situaci ve Velké Británii nastínila Traci Lawis ze Soil Association. Oproti francouzskému modelu, se zde jedná spíš o skupiny lidí než o jednoho farmáře. Více se angažují místní obyvatelé, pomáhají při sklizni, ale také rozhodují o tom, jak a co se bude pěstovat. Farmář musí přijmout, že nerozhoduje úplně sám. Nyní chce Soil Association více podporovat komoditou podporované pekařství, řeznictví a mlékárny.

Zástupci z Německa, Wolfgang Sträntz a Mathias von Mirbach, upozornili na fakt, že nejdůležitější je najít si svůj model, který se osvědčí v daných podmínkách. Mathias von Mirbach například vlastní statek, kde vyrábí dvacet druhů sýra. Jeho soused nabízí sedmdesát masných výrobků. Společně dodávají výrobky do jednoho „obchodu“ ve městě, kam chodí odběratelé sami a berou si svou část produkce. Každý odběratel má svůj klíč a může tudíž přijít kdykoliv.

Zda je komunitou podporované zemědělství použitelné i v České republice je komplikované téma, určitě je ale možné, aby si každý našel svůj vlastní přístup, který přizpůsobí svým možnostem a podmínkám.

Autor: Jana Breburdová

Přečteno: 217x
Katalog farem