Dříve jednoduchá platba na plochu v I. pilíři SZP vyžadovala splnění komplikovaného a byrokratického systému kontroly podmíněnosti-Cross Compliance. Návrh pro nové období tuto platbu rozdrobil a tím vnesl do systému další byrokracii, kterou bude plně hradit členský stát-tedy daňoví poplatníci.
Jaké jsou rozdíly a kde je potenciál pro úředníka: Dříve jedna platba SAPS, nyní šest různých plateb, to je příležitost minimálně pro šest dalších kolonek formuláři, ale spíše pro šest nových formulářů. Splnění Cross-Compliance zůstává v nezměněné podobě.
Nová definice „Aktivního farmáře“ a nutnost prokazovat, definovat a kontrolovat příjmy ze zemědělských aktivit - navíc, definice zemědělských aktivit také není jednoduchá. Předpokládaný výsledek: dalších několik papírů a potvrzení
Zastropování - to je přímo ráj pro úředníka a jeho fantazii. Prokazování platů zaměstnanců, dohod o práci, brigád a zajištění, aby se podniky nerozdělovali kvůli dotacím, a to vše důsledně zkontrolovat nebude lehká úloha.
Ozelenění - další nový prvek vyžaduje evidenci nejméně tří různých plodin a tím tak osevních postupů. Komu se budou předkládat a kdo je bude archivovat. Kdo zkontroluje minimální rozlohu 5% a maximální rozlohu 70% jednotlivých plodin? Jak bude probíhat kontrola minimálně 7% ekologicky zaměřených ploch, jako jsou okraje u vodotečí? Samozřejmě úředník s novými požadavky na dokladování.
Zdaleka nejsou v tomto článku vyčerpány všechny možnosti, které skrývá pro kreativce v oblasti státní správy nový návrh reformy Společné zemědělské politiky. Nezbývá, nežli si vzpomenout na jednoho mého kolegu, euro-pamětníka. Říkal: „Pamatuji všechny reformy Společné zemědělské politiky od roku 1992. Výsledkem vždy bylo více byrokracie a více „ozelenění““. Tato reforma pod vedením rumunského komisaře, Daciana Ciolose tato slova plně potvrzuje. Další pokroková reforma se plánuje před rokem 2020.
Michal Pospíšil
