V podmínkách České republiky je to podobné jako honební právo s tím rozdílem, že vlastník pozemku s tímto právem na dotace nemůže nakládat. Není totiž jeho v případě, že půdu pronajímá a sám nehospodaří.
Právo na dotace bylo de-facto přiděleno žadatelům o dotace - aktivním zemědělcům, kteří podali žádost k 15. květnu 2011. Tuto informaci uvedl na prezentaci reformy Společné zemědělské politiky pan J. J. Jaffrelot, ředitel sekce přímých plateb DG AGRI v Bruselu.
Důvodem je zamezení spekulací. Evropská komise tak významně poškodila zájmy vlastníků a omezila trh s půdou.
Je zcela evidentně ztížen vstup nových subjektů do zemědělského podnikání. Všichni, kteří nyní zahájí zemědělské podnikání, nemají nárok na právo na dotace po roce 2014. Paradoxně, mohou žádat o SAPS v roce 2012 a 2013.
Komise nebyla schopná vyhodnotit dopady tohoto kroku do podnikání, do ceny půdy a oddělila práva vlastníka od práva na dotace.
Nastane tak obdobná situace, jako v oblasti kvót na mléko, kdy se právo produkovat mléko (mléčná kvóta) prodávala na černém trhu až za 8 Kč/litr. Stejná osud čeká právo na dotace, kdy zemědělec, držitel práva v případě, že ztratí pozemky, zůstane držitelem práva na dotace a bude s nimi na černém trhu práv na dotace obchodovat.
Vznikne další byrokracie. Legální cesta převodu práv bude popsána v legislativním návrhu komise. Tak vznikne pro členský stát povinnost práva na dotace evidovat, vytvářet státní rezervu a znovu je přidělovat. To však nezabrání nelegálnímu obchodu s právy.
Komise tak vytvořila další prostředí pro posílení moci úředníka.
Dopad do ceny půdy s právy na dotace je evidentní. Ceny půdy vzrostou. Jedinou obranou vlastníka je zvýšit nájem. Tím se posílí průsak dotací mimo zemědělství, který je již velmi dobře popsán Dvorem auditorů Evropské Unie.
Jednoduchý a transparentní způsob distribuce dotací s pomocí LPIS a platby na plochu nebude zachován. Důvodem jsou výtky ze strany WTO.
Náhradou bude zaveden systém, který je od samého začátku pochybný.
Michal Pospíšil, předseda Svazu vlastníků půdy ČR
