Jak jsme již předeslali v minulém čísle Zemědělce, pro loňský úspěch (a zejména potřebnost) ankety o Byrokrata roku v resortu zemědělství jsme se rozhodli vyhlásit její druhý ročník. Hlasování bude možné v průběhu jednoho měsíce a vítěz ankety bude opět "odměněn" originální anticenou v rámci slavnostního večera Farma roku 2011, který se uskuteční v pražském divadle ABC ve středu 21. prosince 2011.
Hlasování je možné pouze prostřednictvím internetové stránky www.asz.cz nebo www.byrokratroku.cz , přičemž z každé IP adresy můžete hlasovat 1x v průběhu 24 hodin. Výsledky nebudou v průběhu hlasování zveřejněny, abychom nijak neovlivňovali účastníky ankety.
Hlasovat je možné do úterý 20. prosince 2011 (do 14,00 hodin). Poté budou hlasy sečteny a druhý den zveřejněny právě na slavnostním večeru Farma roku 2011.
U jednotlivých adeptů na ocenění Byrokrat roku letos nezveřejňujeme jeden konkrétní důvod, proč je právě tato organizace nominována, ale rozhodli jsme se uvést všechny instituce spolu s některými příklady byrokratických požadavků, které asi zemědělce trápí nejvíce nebo které se dostaly na stůl Antibyrokratické komisi Ministerstva zemědělství ČR. Oceníme ale, pokud se v diskusi pod jednotlivými úřady vyjádříte, proč hlasujete (nebo nehlasujete) právě pro danou instituci, či případně jaký je váš názor na byrokracii a její řešení v zemědělství i obecně.
Nuže, sečtěme to byrokratům!
Proti nadbytečné byrokracii již řadu let bojuje zejména Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ), která také iniciovala vznik Antibyrokratické komise (ABK) ministerstva zemědělství. V loňském roce ASZ rozšířila tyto své aktivity o vyhlášení „anticeny“ Byrokrat roku, jehož výsledky byly prezentovány v průběhu slavnostního večera při vyhlášení soutěže o nejlepší farmu roku.
Můžeme nyní ujistit zemědělskou i nezemědělskou veřejnost, že ani letos ASZ neopustí myšlenku ukázat na zbytečnou byrokracii v resortu a odměnit jejího představitele „úředním“ potvrzením o největším byrokratovi, stvrzené nejmocnější ze všech zbraní hromadného ničení naší moderní společnosti – kulatým razítkem.
V krátké rekapitulaci loňského ročníku jen připomeňme, že byla vybrána desítka absurdních povinností, kterými sedláky, se standardním odkazem tzv. „na legislativu“, oblažují nejrůznější zemědělské i nezemědělské instituce a jejichž přínos končí s hranicí budov příslušných úřadů. Zcela po zásluze za některé své počiny a s drtivým přehledem tehdy porazil všechny soupeře Státní zemědělský a intervenční fond.
Rok se s rokem sešel a je nyní otázkou: změnilo se něco od loňského ročníku, posunulo se někam dál uvažování a přístupy našich úředníků, jsou vidět nějaké pokroky? Rozhodně nechceme zůstat v úkolu zjistit objektivní odpověď sami, a proto i letos promluví nejširší zemědělská veřejnost v hlasování. Letošní ročník ovšem dozná jistých změn v „pravidlech“.
Ne, že by se snad letos neurodily zajímavé úřední „špeky“ nebo nedej bože, že by snad dokonce některé z těch loňských přestaly platit - to rozhodně ne! Také z nových námětů od našich pilných dopisovatelů by vznikla velmi rychle opět celá řada nových… Snad jen orientačně: absurdní povinnosti u ochrany včel nominované loni platí pořád stejně. Potřebnost evidence výroby a spotřeby vlastního krmiva i pro ten nejmenší podnik zatím také nikdo nevysvětlil. Či jen stěží je pochopitelná povinnost podnikatele podat písemnou žádost podle zákona o svobodném přístupu k informacím, k ověření zda a jak je jeho vlastní „potravinářský“ podnik evidován v seznamech potravinářské inspekce, také zrovna neoplývá velkým potenciálem na kladnou odpověď na shora položenou otázku…
Byrokracie, zdá se, však není jen o takových absurditách, které nejdou srozumitelně vysvětlit (pročež žádné přijatelné vysvětlení nemají). Pravdou je, že největší zátěž spočívá v plošně zavedených agendách, které se již dostaly nějakým způsobem do našich životů a se kterými mnohdy trávíme více času, než ve stájích či na poli nebo třeba s rodinou. Většina z nás se časem a pod tlakem každodenních starostí spokojila s tím, že to prostě „platí“ a tak nějak se to „musí“ plnit.
K letošním nominacím jsme proto vybrali administrativní agendy, se kterými se obecně sedláci setkávají; uvědomujeme si, že v různé intenzitě v závislosti na konkrétním zaměření jejich podnikání. Nejde o kompletní výčet. Jsme si samozřejmě vědomi, že ne všechny uváděné agendy automaticky jako celek představují nadbytečnou byrokratickou zátěž. Mnohé evidence jsou jednoznačným přínosem a dokonce nezbytností i pro zemědělského podnikatele samotného.
Některé z těchto administrativních záležitostí však, přiznejme si, neslouží ani k jednomu účelu předně uvedenému. Když už přímo nenutí „k podvádění“, pak rozhodně alespoň k regulérnímu „cucání skutečností z prstu“. Nezaškodí trocha konkrétnosti - kupříkladu evidence prvků z výkalů pasených hospodářských zvířat zanechaných na pozemků - tak nějak může vypadat etalon obtěžující byrokracie, čili naprosto zbytečné evidence, která ve výsledku neznamená nic. Úředníkem vytčeného cíle totiž, jak v praxi vidno, nemůže být nikdy dosaženo, protože papír snese vše a namísto plánované změny v rozložení zatížení zejména u velkých koncentrací zvířat došlo jen na buzeraci většiny chovatelů a mrhání časem navíc posvěceném penězi z evropských fondů na obskurní školení s cílem správně vyplnit i tu nejdemagogičtější tabulku.
Jiné povinnosti jsou zase příliš zbytnělé nebo „pro jednotnost“ mají předepsanou takovou formu, která ne každému vyhovuje. Další sice jaksi nedokážeme konkrétně zkritizovat, ale už sama jejich rozsáhlost nebo vůbec existence nám připomíná přísloví o tom, jak stokrát nic umořilo osla, a při jejich plnění ke slovu „byrokracie“ připojujeme nespisovné přívlastky…
Nechceme však nijak ovlivňovat ani předjímat, na koho by měl byrokrat roku dopadnout. Každý sedlák i kdokoli jiný, komu stávající situace není lhostejná, má nyní možnost tyto věci posoudit a hlasovat, která z evidencí, registrů, či hlášení se mu z jakýchkoli důvodů zdá být (jedno, jestli zcela, nebo zčásti) nejvíce byrokratickou.
Mezi soutěžícími se tak objeví správci například těchto evidencí:
Registr zvířat, registr půdy – LPIS, registr vinic/chmelnic/intenzivních sadů/množitelských porostů, kontroly podmíněnosti, evidence přípravků na ochranu rostlin, registr mechanizačních prostředků, evidence hnojiv, vedení provozních deníků o vlastní kontrole skladů hnojiv, objemných krmiv a pohonných hmot, evidence výroby a spotřeby krmiv vlastní výroby, pastevní deníky, prohlášení producentů, registrace krmivářských/potravinářských provozů, hlášení o sklizních, statistická šetření, zelená nafta,...a další. Na webu www.asz.cz , kde budou uvedeny „soutěžní“ agendy a způsob, jak hlasovat.
Uvítáme, pokud v anketě současně připíšete důvody, proč jste hlasovali právě pro tu kterou možnost a kolik hodin strávíte nad –pro znalého úředníka – banální povinností. Vaše kritické poznámky a přehledy o počtech „účelně“ vynaložených pracovních hodin v resortu zemědělství rádi předáme na příslušná místa a zveřejníme.
Na závěr si dovolujeme, stejně jako loni, ujistit všechny nedobrovolné soutěžící, že smyslem této vpravdě recesní akce rozhodně není někoho urazit či znevážit v jeho úředním postavení. Nejde o žádné osobní intervence. Na druhou stranu však nejde o nic menšího, než o důrazné upozornění na stále se prohlubující spirálu papírování a bezuzdného vršení nových a nových povinností v naprosto obludném množství předpisů, které denně chrlí různé instituce a které není myslitelné prostě ani přečíst, natož plnit. Jsme přesvědčeni, že naše hlasování a ohlas veřejnosti může pro aktivního ministra či šéfa některého z úřadů následně posloužit i jako zpětná vazba a regulérní průzkum, který tu v této oblasti vyloženě schází.
Hlasovat bude možné od pondělí 21. listopadu do úterý 20.prosince 2011 do 14.00 hodin. O tom, kdo získá maxirazítko, bude po sečtení hlasů rozhodnuto před zraky několika stovek sedláků na prknech pražského divadla ABC 21. prosince.
Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR
