„S rozvozem mléka domů, přímo k zákazníkům, jsme začali v roce 1994. Dnes naše tekuté bílé zlato rozvážíme každý den kromě neděle hned po několika různých trasách,“ říká k tomu Alois Mejsnar. Kromě mléka, které zde prodávají tradičně ve skleněných obalech, si lidé oblíbili především domácí ochucený jogurt. Mejsnarovi si proto vloni pořídili i vlastní výrobní linku.
V pestré nabídce mlékárny však najdete také smetanový sýr, kefír, tvaroh a smetanu. Všechny mléčné dobroty je možné nechat si dopravit domů, anebo si je zájemci mohou koupit přímo na statku. „Máme více než dva tisíce pravidelných odběratelů a jejich počet neustále roste. Nových zájemců nám přibylo hodně potom, co se u nás o Velikonocích konaly farmářské slavnosti. Statek tehdy praskal ve švech, přišlo více než osm tisíc lidí,“ usmál se spokojeně farmář a prozradil, že v nejbližší době plánuje mlékárnu rozšířit a přidat nové rozvozové trasy.
O domácí mléko a produkty z něj je totiž velký zájem. Chce proto uspokojit všechny, kteří dokážou ocenit krkonošskou kvalitu.
Sklo opět v módě
V mlékárně se syrové kravské mléko zahřívá na 75 stupňů Celsia, čili jde o takzvanou šetrnou pasteraci. Díky tomu se v mléce zachovají vitamíny a minerály prospěšné lidskému zdraví. Mléko – které neobsahuje žádné konzervační látky – je plněno do hnědých skleněných lahví.
Takto upravené se může ihned konzumovat, přičemž tento „nápoj života“ si zachovává lahodnou chuť a vůni.
Trvanlivost mléka je pět dní a tučnost minimálně 3,5 procenta. Můžete si z něj připravit třeba lahodný koktejl s čerstvým ovocem.
Na farmě našlo práci kromě dvou generací rodiny Mejsnarů i dalších devět zaměstnanců. Obhospodařují zhruba dvě stě hektarů zemědělské půdy a starají se o sto padesát kusů skotu. Hospodářství se pyšní prestižním titulem Farma roku 2010, který udílí Asociace soukromého zemědělství ČR.
Úspěšný projekt z Podkrkonoší inspiroval i dva další farmáře, žijící na okraji Prahy.
Inspirativní příklad
„Přemýšleli jsme však, čím rozvoz ozvláštnit. Jak s malými prostředky, které jsme mohli dát na reklamu, zajistit, aby naše výrobky ochutnalo a poznalo co nejvíce lidí. Atak se zrodil nápad nahrát bučení a cinkot zvonců našich rohatých krasavic a udělat z něj znělku, která ohlašuje příjezd mlékárenských vozů,“ řekl jeden ze dvou autorů projektu „Mléko z farmy“ Stanislav Němec, jinak majitel mlékárny v Radonicích.
Pojízdné prodejny si pravidelné odběratele rychle našly i v hlavním městě a Středočeském kraji.
„Při jedné jízdě prodá řidič zboží zhotovené přibližně z osmi set litrů mléka. Populární je zejména selské mléko, ale pomalu jej dohání i jogurtový nápoj Jonáš,“ tvrdí Stanislav Němec. Od listopadu už mléko dováží i do Hradce Králové.
Vyšlo v Denících Bohemia