Předkupní právo státu u splacené nemovitosti není opodstatněné

Sdílejte článek
Předkupní právo státu u splacené nemovitosti není opodstatněné

Předseda Asociace soukromého zemědělství ČR Josef Stehlík v doprovodu místopředsedy Václava Perníka a tajemníka Jaroslava Šebka jednal ve čtvrtek 26. 1. 2012 s ministrem financí a místopředsedou TOP 09 Miroslavem Kalouskem. Předmětem byla celá řada koncepčních i daňových témat, tím hlavním však byla snaha o zrušení předkupních práv státu k pozemkům nakoupeným prostřednictvím Pozemkového fondu.  

Návrh na zrušení předkupních práv u nemovitostí nakoupených (zpravidla na splátky) od státu přitom není vůbec ničím novým. Již loni tento návrh patřil do souboru výstupů pracovní skupiny „Půda“ na ministerstvu zemědělství, na které se podílejí odborníci z hlavních agrárních organizací v ČR.

Jestliže nový vlastník nemovitostí splatil bezezbytku sjednanou cenu a nemá žádné další závazky vůči PF ČR (po splatnosti), není ve světle ústavněprávních principů žádného důvodu, aby jej stát jakkoli omezoval nebo si činil na jím odprodanou věc další nároky. Nejde o marginální problém, ba naopak – již statisíce hektarů takto nakoupené a postupně splacené půdy nemůže být plnohodnotným nástrojem zemědělských podnikatelů. Vedle omezování trhu s půdou tato právní překážka ztěžuje zemědělcům i přístup k bankovním úvěrům, což zbytečně brzdí další rozvoj. Je navíc škoda nevyužít zájmu mezi zemědělci o předčasné splacení tohoto majetku k získání eventuální možnosti vyvázání se z předkupního práva, neboť zadlužená státní kasa by mohla získat významné finanční prostředky přinést mnohem dříve, než bylo dle smluv plánováno. Zejména s těmito důvody vystoupil u šéfa státních financí místopředseda ASZ ČR Václav Perník.

Ministr financí uvedl, že tuto argumentaci považuje za rozumnou a bude ji podporovat. Je však smutným paradoxem, že navzdory vzácné shodě většiny zemědělských nevládních organizací, přičiněním (nebo spíše nečinností) některých poslanců opět nebyl tento požadavek zohledněn v novele zákona o prodeji státní půdy při jejím projednávání právě v těchto dnech v parlamentu. Bude tedy třeba se o tento návrh pokusit co nejdříve znovu – nyní již s podporou ministra financí.

Neméně důležitým bodem jednání byla úprava zdaňování převodů zemědělského majetku na rodinných farmách. Asociace soukromého zemědělství ČR má ve svém dlouhodobém programu cíl prosadit, s ohledem na reálná specifika a charakter rodinného farmaření, plné osvobození od zdanění při převodech mezi rodinnými příslušníky.

Před několika lety se v podstatě výhradní snahou ASZ podařilo prosadit určitou výjimku do zákona o daních z příjmů. Ta se však týká jen těch, kteří využili evropskou podporu v rámci Programu rozvoje venkova v titulu Předčasné ukončení zemědělské činnosti. Záměrem ASZ je přitom dosažení uspokojivého řešení v obecné rovině bez vazby na dotační tituly.

Vzhledem k daňovým sazbám a rozsahu majetku nezbytného pro činnost v zemědělství je totiž takový převod „podniku fyzické osoby“ za života farmáře takřka nereálný. Navíc současný stav vůbec nezohledňuje faktický podíl ostatních rodinných příslušníků a de facto nutí potomky hospodáře čekat, kulantně řečeno, na dědické řízení, kdy je dědění majetku mezi příbuznými plně osvobozeno od daně. Odsun řešení otázky převodu farmy namísto přirozeného postupného předávání majetku (a stejně nezbytných zkušeností) v rodinném hospodaření má pak za následek jen to, že potomek vzhledem již ke své životní situaci, věku a zejména vzniklému odstupu mnohdy již nemá možnost ani zájem převzít hospodaření. Rodinné sedlačení, které reprezentuje tradiční způsob podnikání a zejména vůbec formu existence života na našem venkově tak může být tímto v ohrožení. Návrh ASZ bude vyžadovat pochopitelně hlubší věcnou i finanční analýzu, nicméně ministr financí souhlasil se zařazením záměru do dalších jednání.

Třetím bodem jednání byl plánovaný vývoj u daní z nemovitostí. Ministr Kalousek ujistil, že daň ze staveb rozhodně nechce určovat podle ceny nemovitostí, jak se v tomto smyslu objevují některé návrhy zejména z řad levicových poslanců. Takový způsob výpočtu by postrádal rovný a nediskriminační charakter majetkových daní.

ASZ prostřednictvím svého předsedy Josefa Stehlíka také vyjádřila podporu navrženému řešení církevních restitucí. Ministr financí byl seznámen s návrhy na zjednodušení administrace žádostí přes pozemkové úřady. Právě sedláci, s ohledem na své neblahé zkušenosti z průtahů v restitucích a polovičatých řešení v devadesátých letech, vnímají tuto věc jako velmi důležitý atribut úspěšného procesu navrácení majetku církvím.

Předmětem jednání s „šéfem“ českých financí ovšem byla celá řada dalších problematik. Zástupci ASZ vyjádřili požadavek například dorovnání peněz na TOP-UP v letošním roce či podporu dalšímu fungování PGRLF jako jednoduché, osvědčené a efektivní řešení pro zemědělce (zejména pokud jde o dotační titul na nákup půdy). Shoda mezi ministrem a zástupci ASZ také panovala na téma plánované transformace a zeštíhlení organizací státní správy v resortu Mze.

Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR

Přečteno: 222x
Katalog farem