1) Udržet vratku spotřební daně ze spotřebované nafty min. do konce roku 2013 s návrhem na určitou korekci vratky ze 60 % na 40 %. Zdůvodnění: nové podmínky společné zemědělské politiky až od r. 2014 v celé EU. Zatížení státního rozpočtu na úrovni cca 1,2 mld. korun.
2) Podpořit návrh Mze v zákonu o Státním pozemkovém úřadě na vytvoření stálého účelového “konta venkova“ z příjmů za prodej státní půdy pro financování komplexních pozemkových úprav a rozpočtu PGRLF pro dotaci úroků na nákup zemědělské půdy a modernizace strojového parku, což by představovalo cca 1,3 mld. Kč ročně využitých na investice s dlouhodobou návratností posilujících stabilitu podnikatelského prostředí v zemědělství a na venkově.
3) Využít část fondů (zisků) Lesů ČR jako stálého a určeného příjmu kapitoly Mze pro účelové využití na dofinancování Programu rozvoje venkova v oblasti investic do vody, půdy a krajiny (obnova a čištění rybníků, investice do závlah, realizace protierozních opatření v krajině, podpora kompostování biologických komunálních odpadů). Jedná se o cca 1,5 – 2 mld. Kč. ročně do investic zlepšujících přirozené podnikatelské prostředí v české krajině zdevastované velkoplošným zemědělstvím nájemního charakteru s dlouhodobým přesahem do posílení konkurenceschopnosti českého zemědělství.
4) Podpořit návrh novely zákona č. 95/1999 Sb. na zrušení předkupního práva státu k pozemkům nakoupených od PF ČR po jejich úplném splacení. Cílem by bylo majetkové posílení českých zemědělců v řádech několika stovek milionů korun s možností použít tento uvolněný majetek (půdu) jako zástavy úvěrů bankám, nebo případnému dalšímu obchodování na trhu se zemědělskou půdou a získání finančních zdrojů do zemědělství mimo další požadavky na státní rozpočet.
5) Zrušit daň z příjmu u fyzických osob při převodu - prodeji rodinné farmy (převod mezi rodinnými příslušníky, typicky: z otce na syna). Za současných daňových podmínek farmář
nemůže za života farmáře převést zemědělský majetek na potomka, aniž by neohrozil existenci svého podniku (řeší se dědickým řízením), tím je ohrožena potřebná generační obměna.
6) Provést důslednou restrukturalizaci orgánů státní správy v zemědělství a důkladně revidovat jejich kompetence, vyhodnotit jejich soulad s rámcem požadavků evropských směrnic a nařízení. ASZ podporuje kroky ministra zemědělství k transformaci orgánů státní správy v resortu zemědělství a požaduje odstranění enormních a neodůvodněných požadavků úřadů na podnikatele v zemědělství, neopodstatněných a duplicitních kontrol, které finančně zatěžují jak zemědělce, tak státní rozpočet.
Konkrétní požadavek k okamžitému řešení: revize vyhlášky č. 212/2011Sb. o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací. Zrušit povinnost měření úrovně vibrací u zemědělské techniky, (problém je především u větších zem. podniků – zaměstnavatelů (pozn. měření nelze nahradit osvědčením od výrobců strojů). Náklady za 1 měření činí 10-19 tisíc Kč, celkem může jít o desítky tisíc strojů. Pozn. podle posledních informací byla již na Ministerstvu zdravotnictví následně iniciována změna vyhlášky v tom směru, že bude uznáváno prohlášení výrobce o souladu s příslušnými normami.
Body 1, 4, 5 a 6 byly předsedou vlády a příslušnými ministry akceptovány. O body 2 a 3 bude ASZ ČR usilovat v dalších jednáních.
Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR
Úspěšná jednání ASZ ČR s premiérem nezkazí ani pomluvy
Prodloužení existence zelené nafty do konce roku 2013 při snížení vratky spotřební daně ze současných 60 % na 40 %, prosazení dlouho odkládaného zrušení předkupních práv státu u nemovitostí odkoupených od pozemkového fondu a příslib absolutní výluky zdanění příjmů fyzických osob při generačních převodech rodinných hospodářství - takové jsou hlavní výsledky poměrně obsáhlých jednání, která probíhala od dubna do června mezi Asociací soukromého zemědělství ČR (ASZ) a předsedou vlády s ministry zemědělství a financí. Lze konstatovat, že uvedená jednání probíhající na nejvyšší možné úrovni budou mít konkrétní přínos pro všechny skupiny zemědělců.
Tato série věcných debat však bohužel opět vyvolala žárlivé reakce vedení Agrární komory, které jako o život publikovalo články a rozesílalo dopisy na všechny světové strany, aby znevěrohodnilo snahy naší Asociace a aby si pak v závěru za uvedené výsledky rychle připisovalo „body“. Na vyslovené pomluvy proti ASZ a snahy o jakousi politickou diskreditaci
jejího předsedy je třeba reagovat. Je zajímavé, že připomenout prezidentovi Agrární komory jeho dřívější prokazatelné aktivní působení ve zločinecké politické straně je zapovězeno. On sám ale může mentorovat předsedu ASZ nad jeho členstvím v jedné z demokratických politických stran. Asi mu vadí, že svobodný sedlák vyjadřuje své postoje a že se v pluralitní společnosti identifikuje - v našem případě především s pravicovými názory. Ano, předseda ASZ je členem stejného demokratického subjektu jako premiér, avšak také jiného, než kupříkladu ministr financí, bez jehož souhlasu by se uvedené záležitosti dojednat nepodařilo. No a co?
Různé „přístupy“ k jednání o zelené naftě mimoděk ukázaly, které z nich byly nakonec efektivní. Není vůbec divu, že premiér tentokrát přizval k jednání organizaci, která dopředu necení zuby, nenatřásá neustále svá peří a nepřepočítává své ovečky při každé příležitosti. Dalo se čekat, že politika svaté války za zájmy zemědělců a její jediný výsledek v podobě každoročních protestů či blokád nezúčastněné veřejnosti musí jednou omrzet a že ne všichni politici jsou ochotní ji dál akceptovat. Neustálé vzlykání nad klesajícím množstvím výroby toho či onoho, nostalgické plkání o rozměru zemědělství z dřívější či vzdálenější minulosti protkané výhrůžkami o docházení trpělivosti s těmi, kdo mají jiný názor, působí jednak směšně a jednak zoufale postrádá smysluplné argumenty. Mnohem více však v televizních debatách na téma zelené nafty scházela obyčejná lidská slušnost, vnímání cizích postojů a seriózní diskuse o nich. Není proto také divu, že s takovou písničkou se vedoucím činitelům této organizace už dlouhodobě nedostává konkrétních seznatelných výsledků. Možná ale měly blokády hlavně za cíl zviditelnit jednoho kandidáta do senátu. To nevím. Vím ale určitě, že toto vystupování je dávno za hranou moderní občanské společnosti a jen systematicky vytváří negativní obraz o zemědělství jako celku.
Politika ASZ je zcela jiná. Je založená na přesvědčení, že dříve než se zemědělec vytasí se svými požadavky, měl by mít na paměti, že je především občanem a měl by pečlivě přemýšlet o svém konání a reflektovat dopady svých požadavků. Pro skutečného sedláka trvale žijícího s rodinou na své vsi s přirozenou snahou prosazovat se ve svém okolí a na druhé straně s nutnou odpovědností za tato svá působení, je tento přístup v podstatě jediný možný.
Dlouhá léta se vždy při nějaké podobné příležitosti dočítám, že ASZ rozděluje zemědělce a že AK je ta jediná, kdo má „klíče“ od českého zemědělství a kdo má „ze zákona“ právo vystupovat jménem všech zemědělců. Množství a zejména aktivity dalších spolků přitom dokládají, že tomu tak není. Úspěšné a profesionální etablování celé řady významných nevládních zemědělských organizací, které dlouhodobě působí v nejrůznějších oblastech zemědělského podnikání, hovoří jasnou řečí. Jejich existence osvědčuje složitou podnikatelskou strukturu či rozdílné přírodní podmínky k hospodaření a s prvkem přirozené
konkurence generuje množství nestejných, ale přitom stejně legitimních zájmů a názorů. Snaha o paušalizaci postojů nakonec mívá mnohem blíže k nespravedlnosti a neobjektivnosti, než k světlým zítřkům. Bájná loď všech zemědělců je prostě chimérou, která nikdy nevypluje. Sedláci znovuzačínající před dvaceti lety na zdevastovaných statcích za zcela jiných podmínek, než tehdejší družstva přesně vědí, o čem je řeč. Společné zájmy dokáží rozumní lidé velmi rychle najít sami i bez povinného houfování. Jedním příkladem za všechny budiž dobrovolná a velmi věcná spolupráce s jednoznačnými výsledky například v Antibyrokratické komisi Mze, kterou právě ASZ iniciovala.
Co je však podstatné a co nás může těšit, je, že premiérovy i ministrovy dveře jsou nadále otevřeny k dalším požadavkům a návrhům zemědělců, které by mohly pomoci ke zjednodušení a zlevnění provozu našich zemědělských podniků. Zejména získání přímé podpory předsedy vlády při eliminaci byrokracie, počtu kontrol a zeštíhlení státní správy v resortu zemědělství je velmi cennou příležitostí, kterou je třeba využít. V dluhové krizi a obrovsky schodkových rozpočtů po celé Evropě, to je zřejmě jediná cesta, kterou se dá jít.
Touto vlastní cestou tak jako dosud bude naše ASZ pokračovat bezpochyby dál a vzteklé dupání a pomluvy některých exponentů zemědělského lobbingu na tom nic nezmění. Bez potřeby prezentování vlastní důležitosti můžeme dnes zhodnotit jednání předsedy naší organizace k zelené naftě jako věcná, korektní a velmi úspěšná. Život ale jde dál a zítra zcela určitě bude v dalších a neméně důležitých tématech úspěšný zase někdo jiný. Srdečně to přeji každému – pokud to nebude za cenu nasazování psích hlav druhým.
Ing. Jaroslav Šebek, předseda ASZ okresu Litoměřice a tajemník ASZ ČR
Kontakt:
Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR
tel.: 777 032 332
e-mail: jaroslav.sebek@asz.cz
Asociace soukromého zemědělství ČR je dobrovolnou stavovskou a profesní organizací soukromých zemědělců v České republice. Veškerá její činnost vychází z respektování starých selských tradic a přesvědčení o perspektivě rodinných farem jako základu moderního evropského zemědělství a živého venkova. Více informací na www.asz.cz