Sporná formulace, která je zakotvena vOperačním programu nedává subjektům, účtujícím vrežimu „daňové evidence“ jistotu, že vpřípadě podání žádosti o projekt bude jejich projekt projednáván a hlavně vpřípadě financování proplacen. Formulace (viz citace zOP zemědělství: Vpřípadě, že Ministerstvo financí jako Platební orgán bude souhlasit, že daňová evidence dostačuje pro prokázání použití finančních prostředků ze strukturálních fondů, budou údaje zdaňové evidence (formulář o příjmech a výdajích) použity pro výpočet jednotlivých ukazatelů finančního zdraví) nechává na uvážení Ministerstvu financí jako platebnímu orgánu definitivní rozhodnutí. Pravidla, na něž se odvolává Ministerstvo zemědělství zatím nebyla kOperačnímu Programu zveřejněna.
Tento přístup vystavuje jednu skupinu legálně podnikajících občanů do nevýhody proti jiné skupině podnikatelů.
Ze statutu Národního Monitorovacího Výboru vyplývá, že právě monitorování rovných podmínek přístupu kprogramu je jednou zodpovědností členů Národního Monitorovacího Výboru Operačního programu.
Asociace soukromého zemědělství hájí zájmy zemědělců, kteří vdrtivé většině účtují právě vrežimu „daňové evidence“. Proto jsem jako zástupce ASZ ČR vNárodním Monitorovacím Výboru kOperačnímu plánu vyjádřil nesouhlas svýše uvedenou formulací a požaduji jasné určení pravidel tak, aby kprogramu byl umožněn rovný přístup všem legálně podnikajícím subjektům vzemědělství. Úpravou metodiky účtování finančních prostředků u příjemce dotace toho lze dosáhnout, aniž by příjemce musel přecházet na podvojné účetnictví. Je však potřeba komunikovat a hledat ochotu k jednání.
Ing. Michal Pospíšil, člen předsednictva ASZ a člen NMV OP Zemědělství
Zdroj: ASZ ČR