Síť kamenných obchodů farmářských potravin ČESKÝ GRUNT vznikla a rozrůstá se od roku 2010. Její zákazníci si libují, že mají celoročně na výběr dostatek čerstvých potravin, o jejichž původu netřeba spekulovat. Navíc v prostředí kamenného obchodu nedaleko svého bydliště, což je pro ně hned několik výhod najednou oproti farmářským trhům. Dodavatelé – malí a střední farmáři a tuzemští výrobci, si pravidelného odbytu svých produktů váží. Z počátečních třiceti v době vzniku společnosti před dvěma lety se jejich počet zčtyřnásobil. Do prodejen rozrůstajících se po celé republice, tak aby se přiblížily zákazníkům ve všech regionech, dodávají zejména sýry a mléčné výrobky, uzeniny, maso a vejce, pečivo, sezónní ovoce a zeleninu, mošty, pivo, víno, domácí pálenky, med, koření a další doplňkový sortiment. Každý z obchodů nabízí zboží od zhruba čtyřiceti dodavatelů. Aktuální nabídka potravin je samozřejmě závislá na sezóně. Díky tomu je ale zboží vždy čerstvé, nechybí speciality typické pro jednotlivé regiony.
„V současné době je u nás hlad po farmářských potravinách. Spotřebitel si chce za určitým produktem představit konkrétního dodavatele, konkrétní tvář. To je pro něj záruka kvality. I proto jsem přesvědčen o úspěchu nastoupené cesty,“ řekl při slavnostním otevření kladenské prodejny ministr zemědělství Petr Bendl. Význam farmářských prodejen z pohledu dodavatelů vyzdvihl předseda Asociace soukromého zemědělství Josef Stehlík: „Jsem velmi rád, že za posledních pár let došlo k takovým změnám v legislativě, které farmářům umožňují dodávat své produkty přímo do těchto obchodů. Je to pro ně možnost, jak efektivně zhodnotit výsledky své práce.“
Jednoho z jednatelů a zakladatelů společnosti ČESKÝ GRUNT Jiřího Málka jsme požádali o zodpovězení několika dotazů, které by jistě zajímaly členy Asociace, potencionální dodavatele produktů do sítě těchto prodejen.
Síť prodejen společnosti ČESKÝ GRUNT nabízí tradiční české potraviny, především od malých a středních tuzemských výrobců a farmářů. Jak probíhá výběr vhodných dodavatelů a jejich nabízeného sortimentu? Jaké podmínky musí farmář splňovat, aby se mohl stát vaším dodavatelem?
Základní podmínkou pro vznik spolupráce s dodavatelem je český původ jeho výrobků i všech surovin k tomu použitých. Mezi další kritéria patří složení výrobků, tradiční výrobní postupy s minimem náhražek a dochucovadel a samozřejmě též splnění hygienických podmínek. Zvláště na začátku našeho podnikání bylo nalezení takových dodavatelů obtížné, nyní registrujeme i několik nabídek nových dodavatelů denně.
Jak se mohou konkrétní farmáři ucházet o spolupráci s vaší firmou?
Doporučuji jim zaslat nabídku a kontakt na mail: info@ceskygrunt.cz. Průběžně vybíráme nové dodavatele či výrobky do nově vznikajících i stávajících prodejen. Zákazníkům chceme nabízet co nejširší sortiment, přesto ne všechno zboží je vhodné k zařazení do prodeje. Pokud však splňuje naše základní kritéria, umístíme ho do databáze pro možné pozdější využití.
Co konkrétně dělá dodavatelům při spolupráci s vaší firmou největší potíže?
Protože spolupracujeme především s malými dodavateli, bývá pro ně někdy obtížné uspokojit všechny objednávky.
Jak se ve vašich obchodech mění nabídka potravin s ohledem na region a sezónu?
V maximální možné míře se snažíme využít nabídky místních farmářů. V každém regionu najdete stejnou skladbu zboží, ovšem od různých dodavatelů. Zákazníci se tak setkají s tím, co se vyrábí u nich „doma“, místní farmáři mají odbyt a všichni ušetří náklady za dopravu. Je to tak trochu návrat k „normálnímu“ fungování výroby.
O jaké potraviny je ve vašich prodejnách největší zájem?
V ČR je tradičně největší zájem o poctivé uzeniny a maso. Následují jogurty, sýry a další mléčné výroby a samozřejmě pečivo.
Vaše plány do budoucna ohledně rozšíření sítě prodejen a prodávaného sortimentu...
V roce 2010 jsme začínali s jednou prodejnou, nyní jich máme 14. Stejně tak počet dodavatelů stoupl ze 30 na cca 120. Do konce příštího roku bychom chtěli mít přes 20 prodejen v Čechách i na Moravě.
Věřím, že kladenská prodejna, stejně jako jejích třináct předchůdkyň v různých koutech České republiky, nebude mít o spokojené zákazníky nouzi. Členové Asociace, kteří uvažují o nabídce svých produktů a výrobků do prodejní sítě, o sobě mohou dát vědět na výše uvedenou mailovou adresu. V případě jakýchkoliv dotazů či upřesnění v tomto směru je možné kontaktovat hlavní kancelář na emailu: kancelar@asz.cz nebo michalpospisil@centrum.cz.
Šárka Gorgoňová