Perspektiva pro české farmáře

Sdílejte článek
Perspektiva pro české farmáře

Za přítomnosti ministra zemědělství Petra Bendla, primátora města Kladna a předsedy Svazu měst a obcí Dana Jiránka a předsedy Asociace soukromého zemědělství Josefa Stehlíka byla ve středu 8. srpna slavnostně otevřena již 14. prodejna společnosti ČESKÝ GRUNT, tentokrát na náměstí v Kladně.

Síť kamenných obchodů farmářských potravin ČESKÝ GRUNT vznikla a rozrůstá se od roku 2010. Její zákazníci si libují, že mají celoročně na výběr dostatek čerstvých potravin, o jejichž původu netřeba spekulovat. Navíc v prostředí kamenného obchodu nedaleko svého bydliště, což je pro ně hned několik výhod najednou oproti farmářským trhům. Dodavatelé – malí a střední farmáři a tuzemští výrobci, si pravidelného odbytu svých produktů váží. Z počátečních třiceti v době vzniku společnosti před dvěma lety se jejich počet zčtyřnásobil. Do prodejen rozrůstajících se po celé republice, tak aby se přiblížily zákazníkům ve všech regionech, dodávají zejména sýry a mléčné výrobky, uzeniny, maso a vejce, pečivo, sezónní ovoce a zeleninu, mošty, pivo, víno, domácí pálenky, med, koření a další doplňkový sortiment. Každý z obchodů nabízí zboží od zhruba čtyřiceti dodavatelů. Aktuální nabídka potravin je samozřejmě závislá na sezóně. Díky tomu je ale zboží vždy čerstvé, nechybí speciality typické pro jednotlivé regiony.

V současné době je u nás hlad po farmářských potravinách. Spotřebitel si chce za určitým produktem představit konkrétního dodavatele, konkrétní tvář. To je pro něj záruka kvality. I proto jsem přesvědčen o úspěchu nastoupené cesty,“ řekl při slavnostním otevření kladenské prodejny ministr zemědělství Petr Bendl. Význam farmářských prodejen z pohledu dodavatelů vyzdvihl předseda Asociace soukromého zemědělství Josef Stehlík: „Jsem velmi rád, že za posledních pár let došlo k takovým změnám v legislativě, které farmářům umožňují dodávat své produkty přímo do těchto obchodů. Je to pro ně možnost, jak efektivně zhodnotit výsledky své práce.“

Jednoho z jednatelů a zakladatelů společnosti ČESKÝ GRUNT Jiřího Málka jsme požádali o zodpovězení několika dotazů, které by jistě zajímaly členy Asociace, potencionální dodavatele produktů do sítě těchto prodejen.

Síť prodejen společnosti ČESKÝ GRUNT nabízí tradiční české potraviny, především od malých a středních tuzemských výrobců a farmářů. Jak probíhá výběr vhodných dodavatelů a jejich nabízeného sortimentu? Jaké podmínky musí farmář splňovat, aby se mohl stát vaším dodavatelem?

Základní podmínkou pro vznik spolupráce s dodavatelem je český původ jeho výrobků i všech surovin k tomu použitých. Mezi další kritéria patří složení výrobků, tradiční výrobní postupy s minimem náhražek a dochucovadel a samozřejmě též splnění hygienických podmínek. Zvláště na začátku našeho podnikání bylo nalezení takových dodavatelů obtížné, nyní registrujeme i několik nabídek nových dodavatelů denně.

Jak se mohou konkrétní farmáři ucházet o spolupráci s vaší firmou?

Doporučuji jim zaslat nabídku a kontakt na mail: info@ceskygrunt.cz. Průběžně vybíráme nové dodavatele či výrobky do nově vznikajících i stávajících prodejen. Zákazníkům chceme nabízet co nejširší sortiment, přesto ne všechno zboží je vhodné k zařazení do prodeje. Pokud však splňuje naše základní kritéria, umístíme ho do databáze pro možné pozdější využití.

Co konkrétně dělá dodavatelům při spolupráci s vaší firmou největší potíže?

Protože spolupracujeme především s malými dodavateli, bývá pro ně někdy obtížné uspokojit všechny objednávky.

Jak se ve vašich obchodech mění nabídka potravin s ohledem na region a sezónu?

V maximální možné míře se snažíme využít nabídky místních farmářů. V každém regionu najdete stejnou skladbu zboží, ovšem od různých dodavatelů. Zákazníci se tak setkají s tím, co se vyrábí u nich „doma“, místní farmáři mají odbyt a všichni ušetří náklady za dopravu. Je to tak trochu návrat k „normálnímu“ fungování výroby.

O jaké potraviny je ve vašich prodejnách největší zájem?

V ČR je tradičně největší zájem o poctivé uzeniny a maso. Následují jogurty, sýry a další mléčné výroby a samozřejmě pečivo.

Vaše plány do budoucna ohledně rozšíření sítě prodejen a prodávaného sortimentu...

V roce 2010 jsme začínali s jednou prodejnou, nyní jich máme 14. Stejně tak počet dodavatelů stoupl ze 30 na cca 120. Do konce příštího roku bychom chtěli mít přes 20 prodejen v Čechách i na Moravě.

Věřím, že kladenská prodejna, stejně jako jejích třináct předchůdkyň v různých koutech České republiky, nebude mít o spokojené zákazníky nouzi. Členové Asociace, kteří uvažují o nabídce svých produktů a výrobků do prodejní sítě, o sobě mohou dát vědět na výše uvedenou mailovou adresu. V případě jakýchkoliv dotazů či upřesnění v tomto směru je možné kontaktovat hlavní kancelář na emailu: kancelar@asz.cz nebo michalpospisil@centrum.cz.

Šárka Gorgoňová  



Přečteno: 174x
Katalog farem