Podle výkladu MZe ČR, vroce 2004 mohou žádat o podporu ze strukturálních fondů EU i fyzické osoby, vedoucí pouze daňovou evidenci. Je třeba kvitovat, že ve snaze eliminovat pozdní vydání „Pravidel pro žadatele o finanční pomoc zOperačního programu Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství,“ vyjednalo toto ministerstvo výjimku (po dohodě sMinisterstvem financí) alespoň pro rok 2004. Je však otázkou, proč tato výjimka platí pouze vletošním roce a nikoliv již vdalších obdobích. Je to snad svévole Ministerstva financí ? Nechce se mi věřit, že je to nařízení EU. Je-li tomu tak, proč nám EU poskytla výjimku pro r.2004 ?
Je to snaha znemožnit čerpání podpor soukromým zemědělcům, kteří z90 % vedou daňovou evidenci a nikoliv podvojné účetnictví ? Osobně se domnívám, že jde především o chybný výklad našeho zákona o účetnictví a předpisů EU, kde je sice pro čerpání podpor ze strukturálních fondů požadováno vedení účetnictví, ale nikoliv podvojného. Současný zákon o účetnictví vparagrafu 1 vyjmenovává subjekty, které jsou povinny vést podvojné účetnictví. Jednoduché účetnictví dle tohoto zákona zaniklo a je nahrazeno termínem daňová evidence. Ta však v § 1 zmiňována není a vzniká tak dojem, že daňová evidence není účetnictvím, resp.že účetnictvím se rozumí pouze účetnictví podvojné.
Vpřípadě, že EU požaduje kčerpání podpor ze strukturálních fondů vést účetnictví (a vČR
se tím rozumí účetnictví podvojné), pak se to jistě vztahuje na všechny evropské peníze, tedy i platbu na plochu (SAPS). Tam také platí výjimka jen pro rok 2004 ? Doufám, že se vpříštím roce nedočkáme toho, že soukromí zemědělci, pokud nezavedou podvojné účetnictví, přijdou i o platbu na plochu !!!
Přechod zjednoduchého účetnictví, resp.daňové evidence na účetnictví podvojné nese však sebou značné problémy, zejména :
- veškeré zásoby (včetně zvířat a nedokončené výroby) musí být vzaty do příjmu, a to ke dni
přechodu
- každá vystavená faktura ( i když není zaplacena ) a těch není vzemědělství málo, je příjmem
- většina soukromých zemědělců (fyzických osob) musí zaplatit další sílu účetní či daňového
poradce, neboť sám není schopen vedle hospodaření, dělat současně účetního a ekonoma.
Snaha Asociace soukromého zemědělství ČR o legislativní úpravu, která by umožnila rozložit zásoby na delší období ( na příklad na 5 let) nebyla vyslyšena.
Jednorázovým převodem zásob do příjmů, jakož i zahrnutím nezaplacených faktur do příjmů dojde ke značnému nárůstu pomyslných příjmů, což bude příčinou vysokého zdanění na které zemědělec nebude mít peníze. To povede vmnoha případech kukončení činnosti, nárůstu nezaměstnanosti a dalšímu nároku na sociální podpory.
Otázka tedy zní: Je tento trend i vostatních zemích evropské patnáctky? Nemohou čerpat podpory ze strukturálních fondů ani zemědělci vRakousku, kteří rovněž nevedou podvojné účetnictví? Je to skutečně záměr EU nebo jen aktivita našeho Ministerstva financí, potažmo současné vlády, být zase o něco evropštější než jsou v Bruselu? Co je ktomu vede ? Je to snaha naplnit za každou cenu prázdnou státní kasu ? Nebo jde o jeden zřady postupných systematických kroků nenásilné a „dobrovolné“ likvidace soukromého sektoru ?
Zmíněná problematika se týká všech soukromých zemědělců, ne tedy jenom členů ASZ-ČR. Agrární komora proti tomuto opatření neprotestuje. Nezastupuje snad i ona soukromé zemědělce ? Dovoluji si tímto vyzvat všechny zúčastněné, kveřejné diskusi kuvedené problematice. Stejně tak očekávám kvalifikované námitky odpovědných pracovníků obou citovaných ministerstev, případně členů vlády či parlamentu. Dále očekávám podnětné návrhy, jak situaci řešit vroce 2005 a dalších letech přístupového období.
Ing. Jan Votava místopředseda ASZ ČR
Zdroj: ASZ ČR