Předčasný odchod do důchodu

Sdílejte článek

V uplynulých dnech proběhlo připomínkovým řízením znění návrhu vládního nařízení na dotaci za odchod do předčasného důchodu. Asociace tento návrh sleduje velmi pozorně a na ministerstvo adresovalo některé další návrhy na úpravu některých navržených podmínek.

Ve stručnosti bych chtěl nejprve seznámit zájemce sněkterými detaily, které ASZ úspěšně prosazovala již na jaře. Proti původnímu záměru nynější návrh již napevno počítá s možností převodu pozemků darem a to vpřímé linii mezi rodin. příslušníky, výslovně také stačí prokázat podíl příjmů ze zem. činnosti doklady z daňové evidence.Kvitovat lze i prodloužení doby poskytování dotace až do 75 let věku postupitele (tedy až 20 let). Mechanismus vyplácení dotace bude čtvrtletní a po odchodu do klasického důchodu se její příjem nezastaví, ale sníží se právě o částku ze starobní renty. Nabyvatel farmy (zem. podnikatel do 40 let) nemusí vždy prokazovat, že již hospodařil, jak bylo vpůvodním návrhu, ale vystačí s předložením vlastní ekonomické koncepce na 5 let dopředu. Součástí převodu jsou jen zemědělské pozemky (nemusí to být stavby a postupitel si je může ponechat).

Asociace má však kpředloženému opatření ještě několik velmi praktických připomínek, které určitě stojí za zvážení. Vládní nařízení například říká, že fyzické osoby budou muset dokládat dosažení nejméně průměrného zemědělského příjmu vposledních 5ti letech, přitom právnickým osobám bude postačovat doložení kladného hospodářského výsledku, což je vlastně i jedna koruna. Cifra průměrné mzdy v zemědělství je tvořena v převážné části výsledky právnických osob. Nelze srovnávat mzdu u právnických osob se „mzdou“ u soukromě hospodařících rolníků. V každé této skupině výpočet vychází zvelmi odlišných parametrů. Zřetelně tak jde o nerovné podmínky pro fyzické osoby.

Není přijatelné ani ustanovení, že nelze zařadit do převáděného majetku půdu, která je již byť jen včástečném majetku nabyvatele. Praxe je přitom plná případů, ve kterých se nabyvatel vrámci např. dědického nebo darovacího řízení již stal de iure spoluvlastníkem či vlastníkem půdy (a nemohl přece za to, že dostal po babičce třeba jen malý podíl vlastnictví půdy např. 1/32). Zásadním kritériem by mělo být, že na této půdě dosud fyzicky nepodnikal. Je tedy protismyslné, aby tato výměra nemohla být zahrnuta do dotačního opatření.

ASZ nesouhlasí ani s navrhovanou povinností vrátit celou dotaci vpřípadě nesplnění závazku nabyvatelem na 5-leté hospodaření. Samozřejmě je vpořádku snaha zamezit možným spekulacím, nicméně na druhou stranu je třeba si uvědomit, že žadatel nemůže prakticky nijak odpovídat za konání nabyvatele. Sankce vpodobě vrácení celé dotace kvůli jiné osobě by bylo pro postupitele katastrofou. Ukončil totiž podnikání, převedl farmu, tudíž i příjem a je existenčně závislý na dotační částce, kterou spotřebovává jako důchodovou dávku. Navrhuji, aby vtakovém případě bylo vyplácení dotace zastaveno, avšak bez uložení povinnosti vracet již vyplacenou částku. Není vůbec jisté, nakolik by byl Fond úspěšný při vymáhání peněz na postupiteli za chybu někoho jiného (nemusí to být jen rodinný příslušník).

Připojuji se kpožadavku AK ČR na navýšení paušální sazby i sazby na hektar. Jestliže to evropská kritéria umožňují, která tvoří základ tohoto opatření, je tento požadavek zcela přirozený a to i za cenu vyvolání změny v HRDP. Vzhledem ktomu, že 80% prostředků zde kryje rozpočet EU, bylo by chybou plně nevyužít nabízené evropské peníze pro české zemědělce.

Nelze souhlasit ani s tím, aby poskytnutá dotace byla jakkoli zdaňována, jak se uvádí vpředkládací zprávě návrhu. Proč by měl postupitel ztéto částky dále hradit zdravotní a sociální pojištění tak jako aktivní podnikatel, jestliže svou živnost již ukončil a odešel do důchodu. Spíše než o dotaci zemědělcům, by šlo o přelévání peněz do státního rozpočtu.

Ministerstvo vnávrhu ani vpředkládací zprávě také vůbec neupozornilo na paralelní souběh dalších opatření například v PGRLF či Pozemkového fondu ČR. Bylo by jistě velmi praktické provázat návrh sdalšími státními institucemi a ošetřit možnost hladkého převodu smluv, které původně uzavřel postupitel, na nabyvatele (např. státní půda odkoupená od PF na 30-leté splátky či dotace částí úroků zúvěrů na nákup půdy od fyzických osob vrámci PGRLF). Nejjistější asi bude na tyto skutečnosti pamatovat ve vlastní smlouvě mezi účastníky o převodu firmy a majetku.

ASZ ČR vzásadě akceptuje předložený návrh vládního nařízení a pokud dojde k zapracování uvedených věcných připomínek, je předpoklad, že se tento dotační titul stane jednak důležitým impulsem pro potřebnou vlnu začínajících zemědělských podnikatelů a zároveň pomůže zabezpečit důstojné sociální podmínky pro odcházející generaci zemědělců. Účinnost tohoto dotačního titulu se předpokládá již od září.

Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR

Zdroj: ASZ ČR

Přečteno: 461x
Katalog farem