Dotační kalkulačka

Sdílejte článek
Dotační kalkulačka

Na základě informací o rozhodnutí k nastavení podmínek dotací Evropské unie pro další programovací období (tj. na roky 2015 – 2020) ze strany Ministerstva zemědělství jsme pro vás vypracovali tzv. dotační kalkulačku, a to ve dvou variantách. Každý z vás si tak do ní nyní může dosadit data ze své farmy a zjistit, nakolik se liší model dle ASZ a dle Mze. Dotační kalkulačku naleznete v souboru aplikace Mikrosoft Excel níže pod článkem.

  

Varianta A je model, který víceméně od samého začátku prosazuje ve prospěch farem rodinného charakteru ASZ  - tedy zavedení tzv. redistributivní platby, schéma pro malé farmáře, redefinici území LFA (nově ANC) a příplatek z I. pilíře a přesun 15 % finančních prostředků z I. do II. pilíře na navýšení sazeb LFA a agro-envi .

Varianta B je model, který bude v příštím programovém období nastaven, pokud MZe dodrží zatím učiněná a odborné veřejnosti prezentovaná rozhodnutí.

Hlavní rozdíly jsou následující:

a) REDISTRIBUTIVNÍ PLATBA: ASZ prosazovala zavést tzv. redistributivní platbu, tj. bonus na prvních 89 hektarů pro všechny farmy bez rozdílu velikosti.

MZe rozhodlo, že tuto platbu v ČR uplatňovat nebude.

b) SCHÉMA PRO MALÉ FARMÁŘE: ASZ prosazovala, aby bylo zavedeno tzv. schéma pro malé farmáře. To by znamenalo, že v rámci prvního pilíře plateb (první tabulka) by farmáři do 5 hektarů dostali paušální platbu odpovídající cca 250,- Euro na hektar. Když by se do tohoto schématu zapsali, tak by už neměli platbu členěnou na jiné složky (greening, vázaná podpora, mladý začínající, atp.). Významně by to samozřejmě zjednodušilo administrativu. Týká se to dle zdrojů ÚZEI dokonce 28 % žadatelů, což je významné množství. Tito by také byli osvobození od povinnosti dodržování (resp. dokazování) greeningu a nebyly by u nich ani kontrolovány podmínky Cross Compliance. Samozřejmě tito žadatelé tvoří velmi početnou skupinu pro rozvrh kontrol, které by se asi musely přesunout jinam.

MZe rozhodlo „schéma pro malé farmáře“ v ČR nezavést.

c) REDEFINICE LFA A PLATBA Z I. PILÍŘE: ASZ prosazovala, aby byla území LFA (nově ANC) redefinována co nejdříve a aby měla tato území nárok na příplatek i z I. pilíře, a to bez dalších podmínek.  Stačilo by, že daný hektar je v mapě vyznačen jako LFA. K redefinici proběhla významná diskuse, většina zemědělců byla na toto opatření již připravena. Rozhodnutím nedelimitovat LFA se problém pouze oddálil do roku 2018. ASZ to považuje za škodu.

MZe rozhodlo, že redefinice území LFA se posune až na rok 2018. A tím ani není možné platbu z I. pilíře aplikovat.

d) PŘESUN MEZI PILÍŘI Z I. DO II. VE VÝŠI 15 %: ASZ od začátku vyjednávání o PRV reflektovala ve všech svých stanoviscích fakt, že celkový rozpočet PRV je už ze strany Evropské unie navržen tak, že je cca o 1/3 nižší než v předchozím období. Jelikož významnou část PRV vždy tvořily platby na LFA, eko-zemědělství a agro-environmentální opatření, tak bylo jasné, že tyto platby významně klesnou, i kdyby se znovu na tato opatření vyčlenilo cca 60 % PRV. Proto ASZ navrhovala přesunout 15 % z I. pilíře do II. pilíře a tím posílit rozpočet a tyto přesunuté prostředky věnovat na navýšení sazeb LFA a agro-envi.

MZe přesunulo cca 2,1 % prostředků z I. do II. pilíře, ale tyto alokovalo na opatření „Dobré životní podmínky zvířat“.

Zde vytvořilo několik dotačních titulů, které směřují spíše do velmi intenzivního způsobu chovu a z pohledu ASZ je dokonce řada z nich nesmyslná a nepřijatelná. Kromě toho, že řada z těchto dotačních titulů pravděpodobně nebude schválena Evropskou komisí z logických důvodů (často se jedná o opatření, která musí správný chovatel činit běžně – nikoliv jako nadstandardní – v podmínkách EU legislativy či normální zemědělské praxe), ale také jsou to opatření, která budou složitě vykazována, naroste byrokracie, dokazování realizace závazku, v porovnání s tím, že by zemědělcům přišly kýžené prostředky jednoduše skrze platbu na plochu – agro-envi, LFA formou slušné sazby.

Konkrétní navržené tituly WELFARE jsou:

- Podopatření  turnusový provoz na porodnách – chov prasat

- Podopatření ošetřování špárků – chov prasat

- Podopatření stanovení minimálního věku pro připuštění prasniček – chov prasat

- Podopatření zvětšení plochy pro selata v kategorii od odstavu do 20 Kg o 25 % - chov prasat

- Podopatření zajištění nezaroštované plochy v předvýkrmu selat – chov prasat

- Podopatření nadstandardní osvětlení pro dojnice – chov skotu

- Podopatření výběhy/přístup k pastvě pro suchostojné krávy – chov skotu

- Podopatření podestýlka přírodním materiálem – chov skotu

- Podopatření ochrana před ektoparazity – chov skotu

- Podopatření ustájení základního stáda v zimovišti pro skot – chov skotu

- Podopatření zajištění venkovních výběhů pro krávy bez tržní produkce mléka ustájené  v zimovištích

Nedořešeným problémem je, zda-li ekologičtí zemědělci mají nárok na dotace v rámci základního titulu agro-envi. Stejně tak je stále s otazníkem udržení a zejména výše sazeb u tzv. „integrované produkce“, kde může dojít ke kolizi s povinností dodržovat nová pravidla EU v oblasti ošetřování rostlin.

Dále pravděpodobně Evropská komise nebude akceptovat nejméně u titulů – ekozemědělství, LFA podmínku DJ/ha.

Dotazy zodpovíme na kontaktech v Hlavní kanceláři ASZ.

Hlavní kancelář ASZ

Dotační kalkulačka s II pilířem


Příloha: Rozpočet Programu rozvoje venkova ke dni 25. 4. 2014 prezentovaný neziskovým organizacím dne 6.5. Přepracován dle pořadí alokací na jednotlivé dotační tituly. Žlutě jsou označeny nové dotační tituly.

Rozpočet PRV


Přečteno: 1 194x
Katalog farem