Díl 4.: Mladí začínající zemědělci
ASZ ČR kontinuálně prosazovala co možná nejvyšší podporu pro mladé začínající zemědělce bez omezení velikosti.
U dotačního titulu „Zahájení zemědělské činnosti“ požadujeme navýšení dotace na 70 tis. Eur, nikoliv dotaci ve výši 40 tis. Eur. Dále zásadně nesouhlasíme s podmínkami stanovených minimálních obratů dle druhů výroby a požadujeme vysvětlující informace k cílové tabulce pro hodnocení velikosti podniku. Údaje považujeme za nesrozumitelné a není možné je v tomto formátu v PRV ponechat.
Reakce MZe: Částečně akceptováno. Vysvětleno. Výše dotace byla zvýšena na 45 tis. EUR. Stanovení minimální velikosti pro vstup do opatření je provedeno v souladu s vodítky EK na základě minimální hodnoty standardní produkce. Nejedná se tedy o obrat. Pro žadatele pak budou tyto hodnoty v Pravidlech převedeny na konkrétní výměry půdy a počty VDJ, aby bylo hodnocení co nejjednodušší.
Podpora mladým začínajícím zemědělcům se v novém dotačním období objevuje ve třech zásadních titulech:
Mladý začínající zemědělec (aktivní farmář) má nárok na navýšení SAPSové platby (platby na hektar) o 25 % na prvních maximálně 90 hektarů.
Tedy to je podpora z I. pilíře SZP. V rámci PRV (II. pilíře) budou dvě stěžejní podpory:
Preferovány budou projekty předkládané mladými zemědělci v rámci opatření „Podpora investic v zemědělských podnicích“.
Stejně jako v minulém období bude otevřen dotační titul „Podpora zahájení podnikatelské činnosti pro mladé zemědělce“.
Bohužel už definitivně nepokračuje dotační titul PUZČ – Předčasné ukončení zemědělské činnosti. Není ani obsažen v nabídce titulů ze strany EU.
Dotační titul „Podpora zahájení podnikatelské činnosti pro mladé zemědělce“ se však v několika bodech oproti minulosti liší.
Hlavním rozdílem je, že dotační titul už není otevřen pro všechny velikostní kategorie mladých začínajících zemědělců, do tohoto opatření mohou žádat pouze ti, kdo mají určitou minimální velikost dle tzv. standardní produkce, která se přepočítává na plochu půdy a VDJ. Citujeme dále MZe z vypořádání připomínek k PRV: „Vstup do opatření u mladých zemědělců … je nyní nastavena tak, aby uživila právě jednoho pracovníka, resp. jednoho člena rodinné farmy.“ K tomu byla do opatření vložena tabulka (viz níže Příloha č. 1). Ta zůstává bez dalšího vysvětlení nesrozumitelná a v dohledné době bychom k ní rádi vyvolali jednání na MZe, abychom si vyjasnili detaily metodiky jejího převodu na hektary či VDJ.
V průběhu projednávání PRV Ministerstvo zemědělství kontinuálně trvalo na tom, že výsledkem má být subjekt, který prokáže zisk před zdaněním v úrovni průměrné roční mzdy. ASZ soustavně argumentovala, že to není reálné. Je třeba pracovat také se zákonnými odpočty na investice a faktem, že v začátku podnikání (a ani po 5 letech od zahájení činnosti) se nemusí podnikající zemědělec vůbec na průměrnou mzdu ČR dostat. Často pracuje v podmínkách, kdy veškeré dostupné finanční prostředky věnuje právě neustálému rozvoji podnikání a finančně je dotován širokou rodinou třeba i z jiných nezemědělských příjmů.
Podporu pro zahájení činnosti malých zemědělských podniků, která by titul pro mladé začínající zemědělce doplňovala, MZe zamítlo zcela (viz první díl tohoto seriálu).
Zrušení provázanosti s dotačním titulem PUZČ – Předčasné ukončení zemědělské činnosti, na druhou stranu umožnilo, že v případě předání farmy novému nástupci nemusí definitivně ukončit činnost původní farmář. Naopak může vedle mladého začínajícího fungovat zcela legálně. A to dokonce v případě právnické osoby (např. s.r.o.) i jako společník mladého začínajícího. Ten ale musí právnickou osobu řídit, být zde statutárním orgánem poprvé (a nejdéle 36 měsíců k datu podání žádosti) a musí mít podíl na základním kapitálu více než 50 %.
Vybrané rozdíly v definici způsobilých výdajů shrnuje přiložená TABULKA č. 1. Hlavním rozdílem je, že z podpory jsou vyjmuty traktory. Není možné dotovat včelařství, naopak je explicitně zmíněn pro podporu chov králíků a další konkrétní investice. Nákup půdy je pravděpodobně obsažen v „nákupu zemědělských nemovitostí“. Přesné znění tohoto titulu viz Příloha č. 1 (verze k 9. 7. 2014).
Výše dotace se oproti minulému období mírně navyšuje na 45 tis. Euro, a to díky kontinuálnímu tlaku ze strany ASZ ČR. Mohlo však být navýšeno až na 70 tis. Euro/žadatele. Tím by třeba v řadě případů bylo jednou žádostí vyřešeno to, že jinak si skutečně rozvíjející podnik bude podávat žádosti dvě a více – jednu v titulu mladý začínající a další v základním titulu na podporu investic do zemědělství.
Hlavní kancelář ASZ ČR
TABULKA č 1 Vybrané rozdíly v definici způsobilých nákladů – porovnání
Příloha č 1 Aktuální znění dotačního titulu pro mladé začínající zemědělce
Příloha č 2 Titul zahájení činnosti mladých začínajících zemědělců dle PRV 2007 – 2013
