Překvapení se mohou týkat několika oblastí. Zejména se zatím velmi opatrně diskutuje o možnosti znovu otevřít objem prostředků vI. pilíři společné zemědělské politiky, přímých plateb. Vpřípadě, že by tato Pandořina skříňka byla otevřena, určitě by výsledkem nebylo zvýšení přímých plateb. Systému přímých plateb je vytýkáno zejména to, že finanční prostředky se nevynakládají za jasně definovaným účelem „veřejným zbožím“.
Dalším citlivým tématem, zejména pro některé české podnikatele vLFA oblastech, je „princip degresivity“ což znamená, že od určité velikosti podniku, respektive rozlohy by klesala výše kompenzačních plateb vLFA oblastech. Rovněž zemědělci vyvíjí tlak na snížení minimální částky pro program LEADER, která je vsoučasnosti sedm procent zcelkového objemu prostředků. Diskuse o všech uvedených oblastech by měla být ukončena do konce června schválením finančního rámce na rok 2007 až 2013.
Centrem pozornosti je rovněž zavádění cross-compliance. Vneprospěch cross compliance se uvádí zejména dva argumenty:
· nová byrokracie spojená se složitými kontrolami,
· není garantována uniformita jak samotného cross-compliance, tak kontrola vjednotlivých zemích, a tím dochází kvýraznému narušování jednotného trhu EU.
Oba dva argumenty proti cross-compliance lze súspěchem použít i včeských podmínkách, kdy se na zemědělce kladou neustále vyšší nároky bez odpovídající znalosti dopadů vpraxi.
Ing. Michal Pospíšil
zahraniční tajemník ASZ ČR, Brusel