Spokojený zákazník je tou nejlepší reklamou

Sdílejte článek
Spokojený zákazník je tou nejlepší reklamou

Na úpatí Žďárských vrchů a Železných hor, v třítisícovém městě Ždírec nad Doubravou, se věnuje pěstování nejtradičnější plodiny tohoto regionu – brambor rodina Kasalova. Činí tak již více než dvacet let s takovým umem a poctivostí, že pro jejich produkci se naučili lidé jezdit přímo na farmu z nejrůznějších koutů republiky. Toto hospodářství je tak v praxi důkazem staré známé pravdy, že spokojený zákazník je tou nejlepší reklamou.

 

Kasalovi mají hospodaření v krvi ze všech možných stran. Rodiče pana Kasala sedlačili v nedaleké Hluboké, dědeček v sousedním Krucemburku, kde se nyní pěstování brambor a ovsa v režimu ekologického zemědělství věnuje syn Jiří, a statek ve Ždírci patřil rodině manželky. Právě tam hospodaří Jiří Kasal se svým synem Pavlem, a to na pětašedesátihektarové výměře, z nichž patnáct je určeno několika odrůdám konzumních brambor.

„K zemědělství mám vztah od dětství, maminka mě brávala s sebou na pole, většinou jednotit řepu. Tatínek pěstoval také brambory, ovšem sadbové, a dodával je do Holandska. Nemusel jsem se proto na začátku devadesátých let dlouze rozmýšlet, pro jakou plodinu se rozhodnout. Jsem moc rád, že synové vyrůstali již v době soukromého hospodaření a zvolili si je jako svou budoucnost, oba mají i zemědělské vzdělání,“ říká pan Kasal.

V současné době pěstují Kasalovi zhruba šest odrůd konzumních brambor a filosofie zajištění jejich odbytu zní – hlavně ne velkosklady. Zhruba 15 % produkce tak prodají přímo ze dvora, nejčastěji pravidelným zákazníkům, kteří jezdí třeba i ze Severní Moravy. Největšími odběrateli jsou však školy, školky a restaurace, kam je farmáři pravidelně rozvážejí. „Velkosklad = anonymita a my nutně potřebujeme zpětnou vazbu, a to nejen při zkoušení nových odrůd. Opravdu největší odměnou je spokojený zákazník a již mnohokrát se nám osvědčilo, že formou doporučení pak získáváme zákazníky nové,“ vysvětluje pan Kasal.  

Velmi pyšní jsou Kasalovi na vybudování třídírny a skladu brambor, čehož se jim podařilo dosáhnout svépomocí bez jakékoliv dotace. „Vše budujeme postupně, nikdy jsme nechtěli jít cestou velkých půjček a jak vidno, jde to. Jen někdy se syny přemýšlíme, kam vlastně jdou všechny ty peníze směřované do velkých zemědělských podniků, které v konečném důsledku zcela minimálně investují. Naše nevelké hospodářství uživí pět lidí a ještě se stále daří investovat do jeho rozvoje. Tedy rozvoje venkova. Otázkou pak zůstává, zda aktuálně nastavený dotační systém opravdu slouží svému původně zamýšlenému účelu,“ uvažuje hospodář.

Na zbylé padesátihektarové výměře pěstují Kasalovi obilniny a pícniny, které využívají pro výkrm zhruba třicítky býků. „Jsem přesvědčen, že organické hnojivo je pro půdu to nejlepší. Obzvláště v naší oblasti, kde jsou půdy velmi kamenité, jílovité, opuka, vápenec, bychom určitě nemohli dosáhnout takové kvality produkce, na které si zakládáme,“ myslí si Pavel Kasal.

Býčky nakupují hospodáři od soukromých zemědělců v okolí a vykrmené dodávají, opět věrni své filosofii odbytu, na jatka do nedalekých Skupic, která vlastní rodinná firma Francouz s.r.o. Ta provozuje zároveň i síť svých devíti prodejen, kde nabízí široký sortiment velmi kvalitních a chutných masných výrobků.

Opravdu zdařilá ukázka toho, jak produkovat a zajišťovat odbyt ryze českých výrobků českému zákazníkovi i bez mnohdy nic neříkající nákladné certifikace a předražených reklamních spotů.

Šárka Gorgoňová, tisková referentka ASZ


Přečteno: 1 052x