Byrokracie v rostlinolékařství

Sdílejte článek

Jedním z trvalých cílů Asociace soukromého zemědělství ČR je odstraňování nesmyslné byrokracie, která sedlákům zbytečně prodražuje nebo přímo ztěžuje podnikání. Pěknou ukázkou úzkostné péče našich úředníků neustále někoho kontrolovat, prověřovat a řídit jsou například platné právní předpisy k ochraně rostlin. O jejich rozbor a několik tipů na zjednodušení právních úprav se pokusili zástupci regionu ASZ Plzeňsko, přičemž tento návrh podpořilo také republikové předsednictvo asociace.

Podle současného zákona o ochraně rostlin č. 326/2004Sb. je povinen ten, kdo při své činnosti skladuje, prodává spotřebitelům, používá nebo přímo aplikuje chemické prostředky anebo poskytuje poradenství, mít výkon těchto činností zajištěn odborně způsobilou osobou.

K odborně způsobilé osobě

V praxi je ale těžko představitelné, aby si každý sedlák předtím, než na jaře vyrazí s postřikovačem, najímal vyškolenou osobu nebo dělal zkoušky z celé řady odborných činností sám. Vždyť neméně závažné jako přípravky na ochranu rostlin jsou biologicky účinné látky v krmivech, různé premixy, hnojiva, geneticky modifikované organismy a podobně. Na jejich správnou aplikaci v praxi jsou specialisté, na které se sedláci podle potřeby sami obrací.

Přitom nepochybně je ve vlastním ekonomickém zájmu každého pěstitele zacílit použitou chemii co nejlépe a nejúsporněji tak, aby při nejvyšším možném efektu nedošlo kpoškození založené vegetace a okolního prostředí. Je tedy snahou každého sedláka pečlivě prostudovat přiložené návody, doporučení a odborné časopisy, pátrat po zkušenostech vokolí a radit se s distributory těchto přípravků o jejich optimálním použití. Vyžadovat proto, aby zemědělci ještě zaměstnávali odborné poradce nebo vyběhávali orazítkovaná lejstra s odborné ochrany rostlin a zavání spíše snahou komercionalizovat tuto činnost a šacovat tak kapsy zemědělcům.

Asociace soukromého zemědělství navrhuje, aby se aplikoval systém odstupňování. Ten, kdo má v ochraně rostlin živnost (obchoduje či provádí služby a školení), nechť má příslušné vzdělání a absolvuje tyto zkoušky, nikoli však povinně ten, kdo pouze příležitostně využívá tuto jednu zmnoha součástí správné zemědělské praxe. Proto Asociace navrhuje navrhuje v tomto smyslu vypustit nebo změnit některá ustanovení v § 86 zákona o ochraně rostlin. Nakonec intenzita školení řidičů je také odvozena podle intenzity využívání pozemních komunikací, od řidičů profesionálů brázdící dálnice dennodenně skaždoročním proškolením po pěší účastníky silničního provozu, kteří se neškolí vůbec.

Nerealizovatelný je například současný odstavec 3c v § 86, který ukládá, aby pouze odborně způsobilá osoba seznámila před zahájením prací s každým přípravkem osoby, které s ním budou přímo zacházet, s vlastnostmi a účinky tohoto přípravku a se způsoby jeho správného a bezpečného použití. Při čtení takových paskvilů se na druhou stranu nabízí otázka, zda by neškodilo, aby se jejich autoři také občas podrobili nějakým zkouškám, zda si ještě zachovali zdravý rozum a nebo jestli jim už nenávratně zmizel mezi hromadou dalších a dalších návrhů na zpřísnění různých nařízení a vyhlášek.

ASZ ČR požádala poslance zemědělského výboru parlamentu za ODS, aby v rámci projednávané další novely zákona o rostlinolékařské péči na výborovém jednání, které proběhlo minulý týden, navrhli uvedené změny paragrafu 86.

Zbytečně podrobná evidence

Asociace spatřuje možnosti zjednodušení také v prováděcí vyhlášce č. 329/20004 Sb., o přípravcích a dalších prostředcích na ochranu rostlin, a to jak pro zemědělce, tak pro Státní rostlinolékařskou správu (SRS). V § 19 vyhlášky se hovoří o povinnosti vést evidenci při používání přípravků. To je nepochybně neopominutelná zásada správné zemědělské praxe. Vzor tabulky pro vedení evidence je však zbytečně podrobný a tím komplikovaný. Jistě postačí uvést obec (katastrální území), číslo půdního bloku, popřípadě podbloku, (nebo označení skladu, skleníku), plodinu, ošetřenou výměru, označení přípravku, dávku na jednotku plochy a cílový škodlivý organismus. Ostatní údaje lze dopočítat nebo zjistit z účetní evidence (včetně výrobního čísla přípravku).

Neustále opakovat podrobné údaje o podnikateli (obchodní firmě), o jeho IČ, výměře zemědělské a orné půdy, telefony, faxy a e-maily jsou opravdu zbytečným balastem údajů, který přece s evidencí pesticidů vůbec nesouvisí. Každá inspekce SRS jistě ví, ke komu přijela na kontrolu a nemusí se o tom znovu přesvědčovat v komplikovaných záznamech. Nejpřesněji identifikovatelným prvkem je půdní blok/podblok, je to údaj veřejný a nelze ho nikterak obejít.

Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR

Přečteno: 264x
Katalog farem