Rozsah evidence může změnit ministerstvo

Sdílejte článek

Už mnoho toho bylo napsáno na této stránce o nadbytečné byrokracii při prokazování nároku na vratku spotřební daně u zelené nafty. Bohužel, ale již ne tolik se z této složité administrace nakonec změnilo klepšímu. Pro úplnost je ovšem třeba poznamenat, že od nového roku je platná úprava zákona o spotřebních daních, podle které je za základ při prokazování obhospodařované plochy akceptován údaj zLPIS namísto dokladování nájemními smlouvami a výpisy z katastru nemovitostí, což částečně tuto administraci zjednodušuje.

Do kanceláře Asociace soukromého zemědělství ČR (ASZ) nicméně neustále přicházejí písemné důkazy o tom, že praxe celních úřadů (CÚ) s ukládáním povinností „vést zvláštní evidenci“ pokračuje s neztenčenou intenzitou a zatěžuje tak zemědělce všech podnikatelských forem. Žádný žadatel o vratku si nemůže být jist, zda mu nepřijde obálka s rozhodnutím zapisovat čísla půdních bloků, druhy pozemků, druhy práce, počty hodin provozu stroje na daném pozemku, obdělanou výměru spřesností až na desetitisícinu hektaru, denním propočtem spotřeby, který je členěn podle druhů pozemku, doplňovat čísla a názvy katastrálních území, uvádět jména obsluhy strojů, pořadová čísla normativu a podobné zbytečnosti. Většina z nich přitom vůbec nesouvisí s prokazováním nároku na vratku, některé záznamy nejsou ani kontrolovatelné a taková agenda nejspíš slouží jen k tomu, aby plnila skříně v kancelářích celníků a zemědělců.

Kdy už kompetentní úředníci konečně pochopí, že například údaj o přesné spotřebě nafty na daném pozemku je zemědělcem naprosto nezjistitelný? Aby sedláci mohli obdržet spotřební daň z projeté nafty zpět, na jejíž část mají podle zákona nárok, nadále musí podstupovat martýrium vedení složitých měsíčních výkazů, jejichž rozsah jim zřejmě podle své nálady celníci ukládají. Jak jinak si totiž vysvětlit, že některým pracovištím CÚ zcela dostačují základní údaje podle příloh prováděcí vyhlášky a jinde se zaklínadlem povinnosti prokázat spotřebovanou naftu naopak rozšiřují tabulky až na deset kolonek.

Návrh novely prováděcí vyhlášky

Naše stavovská organizace, která snaze o zjednodušení celé administrace zelené nafty věnuje trvale velkou pozornost, proto přichází s dalším návrhem na zjednodušení v podobě novely vyhlášky č. 433/2003 Sb. Ta je prováděcím předpisem pro výpočet nároku na vrácení spotřební daně a specifikuje i podmínky evidence spotřeby pohonných hmot. Návrh spočívá v doplnění vyhlášky o explicitní přehled údajů, které budou považovány za dostatečné při prokazování skutečné spotřeby nafty.

Návrh

Úprava § 2 odst. 2 vyhlášky č. 433/2003 Sb.

(tučná kurzíva - navrhovaná doplnění)

§ 2

způsob a podmínky vedení dokladů a evidence o nákupu a spotřebě pohonných hmot

(2)

Evidence, kterou daňový subjekt prokazuje nárok na vrácení daně, obsahuje údaje o množství nakoupených pohonných hmot a o jejich skutečné spotřebě v zemědělské výrobě za zdaňovací období.Evidenci skutečné spotřeby vede poplatník v tabulce podle přílohy č. X.

Údaje o nákupu se evidují podle jednotlivých dokladů o prodeji, jejichž náležitosti jsou stanoveny v § 57 odst. 9 zákona. K daňovému přiznání se připojí stejnopisy dokladů o prodeji. Stejnopisy dokladů o prodeji musí být podepsány osobou odpovědnou za odebrání pohonných hmot za daňový subjekt.

Příloha: tabulka č. X o evidenci skutečné spotřeby

Datum Stroj (SPZ) Druh činnosti Spotřeba vlitrech
Celkem za měsíc

Novelizace by splnila kritéria

Navržený rozsah evidence by splnil potřebná kritéria. Plně totiž pokrývá podmínku záznamní povinnosti o skutečné spotřebě nafty z hlediska § 57 zákona o spotřebních daních č. 353/2003 Sb. (paralelně s touto evidencí jsou vedeny ještě měsíční přehledy o výpočtu ročního limitu podle normativů, přehledu o nákupu a spotřebě PHM a přehledu o čerpání a zůstatku normativu). Zajistí sjednocení dosavadních, mnohdy velmi rozdílných výkladů jednotlivých celních úřadů a bude také jistě přijatelným kompromisem pro jejich kontrolory. Především ale farmářům zjednoduší celou evidenci.

Případná novelizace vyhlášky je plně v kompetenci resortního ministerstva, proto navrženou úpravu lze učinit bez zdlouhavého legislativního procesu v parlamentu. Řešení, zda zemědělci budou nadále vystaveni výmyslům ze strany některých ambiciózních celníků, je tedy v rukou ministerstva zemědělství. Nejen o tomto návrhu chtějí zástupci asociace jednat na schůzce s novým ministrem zemědělství Petrem Zgarbou, kterou jeho kancelář přislíbila na začátek června.

Ing. Jaroslav Šebek

tajemník ASZ ČR

Přečteno: 278x
Katalog farem