Mohou vydělat, ale jenom v případě, že budou požadovat otevření jednání o platbách v prvním pilíři Společné Zemědělské Politiky o tzv. přímých platbách. Mohou vydělat spravedlivé podmínky pro podnikání na jednotném trhu.
Představitelé starých členských států by však museli vyjádřit ochotu jednat o historicky stanovených různých typech kvót a koeficientů a zároveň by museli přistoupit na znovu otevření dohody z Bruselu v roce 2002. Tato dohoda garantuje stabilní příjmy v přímých platbách na období 2007-2013, zejména však vysoké dotace pro Francouzské zemědělce. Jenom připomenu pro ty kteří již zapomněli na referenční výnosy a jejich ocenění. Francie má referenční výnos 6,0, Německo 5,5, Polsko 3 a ČR 4,2. Sazba na t referenčního výnosu je 63 EUR. To byl základ pro výpočet finančního balíku pro jednotlivé státy, který byl pak reformou odpojen a tím i „zamražen“. Každému je jasné, že 63x6 je více než-li 63x4,2.
Chytří vyjednávači EU navrhují snížit rozpočet zejména v novém fondu EAFRD, který je určen pro rozvoj venkova. Důvod je jednoduchý. Staré státy EU 1ř ho příliš neumí využívat. Posílení tohoto fondu bylo také slíbeno Novým státům jako náplast na nízké a ještě rozfázované přímé platby.
Nové členské země mohou hrát „vabank“. Nemají totiž o co přijít a klidně mohou UK v jejich snaze podpořit. Vyrovnání do 100% přímých plateb a tím i srovnání podmínek zemědělců v Evropě by tak mohlo přijít daleko dříve, než-li v roce 2013.
Michal Pospíšil
Brusel, 30.6. 2005
Zdroj: ASZ ČR