ASZ u ministra zemědělství

Sdílejte článek

V úterý 14.2.2006 se uskutečnilo první oficiální jednání ministra zemědělství Jana Mládka s Asociací soukromého zemědělství ČR. Škoda jen, že se tak stalo až po tříměsíčním úřadování nového ministra. Tuto nedůstojně dlouhou dobu totiž musela trvat snaha naší Asociace (doprovázená několika dopisy, které se nedočkaly odpovědi) k osobnímu jednání s představitelem resortu zemědělství o některých důležitých problémech, které sedláky každodenně tíží. Na druhou stranu lze ale konstatovat, že uskutečněné setkání, na kterém bylo projednáno několik konkrétních návrhů, se neslo v konstruktivním duchu. Rámcovým představením činností ASZ se snad také podařilo rozptýlit některé pochybnosti o rozměru a životaschopnosti českého soukromého zemědělství, které nový ministr podle všeho, nejspíš kvůli nedostatečným informacím ze svého okolí na Mze, měl. Poprvé po několika letech byla Asociace s ministrem zemědělství-ekonomem ve shodě, že mnohá dotační pravidla nejsou dobře nastavena, paradoxně podporují zornění a jsou příliš vázána na produkci, neboť v současných podmínkách není umění vyrobit, ale prodat.

Zpřístupnit všechny pozemky, podpořit mladé zemědělce

Mezi projednávanými tématy byly především pozemkové úpravy a podpora mladým zemědělcům. V prvém případě zástupci ASZ předložili konkrétní negativní dopady absence pozemkových úprav (podle Mze je stav dokončených nebo rozpracovaných pozemkových úprav po více než 13-ti letech zatím na úrovni sotva 17% plochy všech kat. území v ČR). Mnohaletým problémem jsou například tzv. „nepřístupné“ pozemky, na kterých pod rouškou zákona do doby provedení pozemkových úprav a proti vůli jejich vlastníků hospodaří původní uživatelé (a to zpravidla bez náhrady). ASZ zde požaduje zásadní změnu. Ministr byl proto požádán o podporu legislativnímu návrhu na odstranění tohoto dnes již naprosto neopodstatněného stavu, který nadřazuje uživatelská práva nad práva vlastníků a znemožňuje přístup k další půdě sedlákům.

V rámci druhého tématu se ASZ opřela o aktuální studii Centra pro demokracii a kulturu (CDK), která analyzuje podpory mladé generaci zemědělců v EU. Z této studie pro mladé české zájemce o zemědělské hospodaření vyplývá hořký ale dávno tušený fakt, že z většiny členských států Evropské unie je Česká republika zemí, kde mladí zemědělci jsou vlastně nejméně podporovaní. Obecně totiž v Evropě funguje startovací jednorázová podpora (přesahující i 25 tisíc EUR), která bývá doplňovaná daňovými úlevami, úvěrovým zvýhodněním, či jinými zřetelnými pobídkami. V ČR takový titul chybí a ani v rámci návrhů národních titulů k EAFRD se pro podporu mladých farmářů nepočítá s dvakrát významnou sumou peněz.

Další byrokracie přichází opět z Čech

Obecnou kritikou ASZ je všudypřítomná byrokracie pro zemědělce. Ministrovi byl předložen další příklad, který znovu potvrzuje přehnanou aktivitu a svévolné výklady evropských předpisů českými úřady. Jde o požadavek na identifikaci dodávek mléka. Ten si naši horliví byrokraté vykládají jako povinnost mít zásobník na mléko extra pro každého chovatele, přestože tito produkují mléko společně v jedné stáji. Tento nesmysl, který znamená pouze zbytečné náklady pro chovatele se ministerstvo pokouší opřít o jakýsi 15 let starý judikát Evropského soudního dvora, který ale řeší zcela jinou záležitost… Předseda ASZ Stanislav Němec a předseda komoditní rady ASZ pro mléko Josef Stehlík na jednání zároveň předložili právní rozbor, ze kterého vyplývá nesoulad mezi plemenářským zákonem a vyhláškou ve věci společných chovů a který by měl být pro Mze impulsem k jeho odstranění.

Peníze z EAFRD musí být snadno dostupné

V aktuální záležitosti nastavování národních parametrů k Evropskému fondu rozvoje venkova (EAFRD) 1.místopředseda ASZ Jan Votava prezentoval ministrovi tento postoj Asociace: ministerstvem plánovaných celkem 55 podopatření je příliš složitou cestou, jak dostat každoročně v přepočtu přes 10 mld. korun z evropských zdrojů k zemědělcům. Realizace tak rozsáhlého počtu opatření s rozdrobením peněz na desítky titulů bude nejen nákladná, ale bude všem způsobovat jen administrativní problémy. Mnohem jednodušší a především efektivnější pro zemědělce i pro stát by bylo více obecnějších formulací a méně specifických opatření, což by ale v žádném případě neznamenalo jakékoli omezení palety podporovaných cílů. Naopak, taková forma by žadatelům lépe umožňovala uplatnit svůj záměr či projekt s menším rizikem vyřazení kvůli nastavení nadbytečných překážek v mnoha prováděcích předpisech, které by logicky následovaly.

Zjednodušit zelenou naftu - trvalé téma ASZ

Úřadující ministr byl také Asociací požádán, podobně jako jeho předchůdci, o pomoc v dlouhodobé snaze na naprosté zjednodušení prokazování nároku na vratku spotřební daně ze zelené nafty. ASZ považuje jako zcela dostatečný základ osvědčený normativ spotřeby na hektar. Celní úřady spravující tuto agendu však zemědělcům podle svého uvážení vyrábějí nadbytečná lejstra a kolonky, aby si sami sobě opodstatnily svou důležitost. Zástupci ASZ proto znovu prosazovali návrh na novelu vyhlášky Mze č. 433/2003Sb., která provádí zákon o spotřebních daních, s cílem jednoznačně definovat pojem evidence skutečné spotřeby nafty.

Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR

Přečteno: 194x
Katalog farem