Zpráva o činnosti 8.VH ASZ ČR 2006
Vážení kolegové sedláci, vážení přátelé,
dovolte mi, abych dnes trochu netradičně z pozice 1. místopředsedy zahájil v pořadí již osmou valnou hromadu Asociace soukromého zemědělství ČR a současně přednesl výroční zprávu o její činnosti. Zároveň mi také dovolte, abych Vás co nejsrdečněji přivítal v sále Spolkového domu v Humpolci.
Navzdory tradici si letošní přehled činností naší asociace, jakož i některých událostí, které podstatně ovlivnily náš podnikatelský život, dovolím seřadit spíše tématicky. Pravděpodobně tématem nejzásadnějším, který byl v poslední době nejvíce v popředí zájmu zemědělské veřejnosti, byla otázka rozvoje venkova. Evropská unie, která v minulém roce prošla složitou debatou a přípravami na další sedmileté rozpočtové období, determinovala další očekávané změny parametrů evropské zemědělské politiky. V souvislosti s celosvětovým vývojem založeným zejména na pokračování liberalizace nadnárodních trhů, ale i s ohledem na domácí vývoj společnosti, nevyhnutelně přicházejí stále větší požadavky. Především se jedná o eliminaci původní dotační politiky, o výraznější odklon od výrobních dotací směrem k celospolečensky významnějším druhům podpor, ale také, a to je potřeba vzít na vědomí především, jde o snížení rozměru zemědělství.
Na druhou stranu se českému zemědělství, dosud silně postiženému stigmatem komunistické kolektivizace, naskýtá další šance změnit svůj dosavadní model. Dlouhou dobu bylo zemědělské hospodaření u nás systematicky oddělováno od ostatního života na venkově, až bylo v podstatě zprůmyslněno. Projevily se tak mnohé negativní, zejména ekologické, ale i sociální důsledky, které bohužel máme možnost vnímat v okolí svých farem dodnes.
Jedním z prostředků k určité nápravě by mohl být právě diskutovaný evropský fond rozvoje venkova. Dobře však víme, že nejdůležitější moment k opravdové změně může přijít teprve s upřímnou motivací každého hospodáře. Bez uzardění zde mohu říci, že ASZ ČR byla vždy přesvědčena o zásadní spojitosti života na venkově se zemědělstvím a o strategickém významu venkova ve společnosti vůbec. Nejen v uplynulých měsících proto ASZ směřovala velkou část svých sil právě tímto směrem. Rok 2005 byl provázen Národní diskusí o budoucnosti venkova, která byla postupně v každém kraji realizována podvýborem poslanecké sněmovny parlamentu ČR pro rozvoj venkova a to z iniciace a velkým přispěním právě naší asociace.
Získané poznatky odborné i občanské veřejnosti a zástupců obcí se měly stát základem příprav národních programových materiálů. ASZ se celou řadou intenzivních jednání na různých úrovních či písemnými připomínkami snažila přispět, aby výsledná podoba programu rozvoje venkova měla skutečný potenciál pro skutečnou změnu podmínek na venkově a aby nezůstala jen prázdným pojmem v deskách ministerských úředníků. Vývoj situace v posledních letech přitom potvrdil správnost naprosté většiny dosavadních postojů ASZ v této problematice. Nemyslím si však, že by to snad bylo nějakou naší výjimečností, ale tím, že návrhy a stanoviska naší stavovské organizace vycházejí z důsledného respektování zejména přírodních zákonitostí, vlastnických vztahů, tradic a z obecně liberálního přístupu k podnikatelským aktivitám. Nikdy jsme se nepřipojili ke zcestným metodám všechno a za všech okolností řídit, tak jako dosavadní industriálně-agrární lobby, která přežívala především jen díky všemožné podpoře dosluhující vládní garnitury.
Jak jsme se mohli v minulých dnech znovu přesvědčit, podobně technokratický přístup ovšem není vůbec vzdálen ani současnému ministerstvu zemědělství. Svědčí o tom zejména okolnosti způsobu finálního projednání Programu rozvoje venkova na období 2007-2013. Zkostnatělý aparát stále stejných ministerských byrokratů se namísto jasné a perspektivní koncepce zmohl na těžko přehledný třistastránkový elaborát k pouhému přerozdělování peněz mezi spoustu podpůrných titulů. Jejich rozsáhlá administrace jen zbytečně sníží dostupnost i celkovou využitelnou sumu prostředků, přičemž samotný text plný úřednických frází je pro běžného sedláka v podstatě nečitelný.
Ten největší problém ale spatřuji ve skutečnosti, že pouhých 8 pracovních dní trvající připomínkové řízení k tomuto znění bylo vyhlášeno až týden po parlamentních volbách, tudíž bez mandátu občanů-voličů a zejména bez další odpovědnosti jeho předkladatelů. ASZ s tímto přístupem nesouhlasila a minulý týden písemně vyzvala současného premiéra k okamžitému zastavení schvalovacího procesu.
V této souvislosti se mojí kritice nevyhne celkový vágní přístup Mze k názorům odborné veřejnosti. Jeho úředníci, zejména v poslední době, prakticky už vůbec neakceptují zaslaná stanoviska a mnohem přednější jsou pro ně termíny a stanoviska z Bruselu. Z připomínkových řízení se tak pomalu stává regulérní fraška, což zřejmě odráží celkovou situaci na tomto ministerstvu a asi se ani není čemu divit. Pod tlakem různých korupčních skandálů totiž došlo za uplynulý rok hned dvakrát k výměně ministra zemědělství. Jejich zájem a následná kvalita komunikace s Asociací soukromého zemědělství se na pomyslné škále pohybovala někde hluboko mezi ignorací a strohým formalismem. „Letní“ ministr Petr Zgarba a jeho nástupce Jan Mládek se s ASZ oficiálně sešli vždy pouze jednou. V písemné komunikaci jsme dokonce opakovaně museli urgovat odpovědi na naše - několik měsíců staré dopisy.
Úroveň byrokracie v každodenním životě českého podnikatele, která je ostudou možná i v celé Evropské unii, dosáhla už jen těžko snesitelných mezí. Opět jsme museli čelit novým úřednickým výplodům. Jako příklad za všechny lze uvést zcela umělý problém tzv. sdružených dodávek mléka, který osobitým českým výkladem evropského práva zapříčinil zvýšené investiční náklady u některých zemědělců, kteří chovají skot společně v jedné stáji a dojí na jednom dojícím zařízení. Kvůli alibismu Mze a dojemné obavě SZIFu o správnou identifikaci nadojeného množství mléka, musí chovatelé skladovat svou produkci v oddělených nádobách do doby, než přijede mlékárenský vůz, který tuto produkci zase slije dohromady. Ačkoli bylo ministerstvo několikrát v této věci urgováno ani po mnoha měsících různých dotazů k Evropské komisi není záležitost uspokojivě vyřešena. Spolehlivě tak pokračoval zavedený trend výmluv českých úředníků na „Brusel“. Jako ilustrativní dovětek poslouží vyjádření pana ministra Mládka, že dopad takového nařízení je pouze na menší zemědělce a je tudíž okrajový.
Také u dalšího dlouhodobého problému jménem „zelená nafta“ dosud nenastal žádný posun. Opakovaně jsme požadovali naprostou debyrokratizaci vyřizování zákonného nároku na vratku spotřební daně ze spotřebované nafty. Přestože ASZ předložila zcela konkrétní řešení ve formě jednoduché novely prováděcí vyhlášky Mze, přes přísliby obou ministrů se nestalo vůbec nic. Chci ujistit, že návrh ASZ, který počítá s nárokovým čerpáním vratky pro všechny zemědělce, bezodkladně znovu předložíme po jmenování nového ministra.
Z podnětů řady členů, kteří počátkem 90.-tých let využili startovacích podpor ve formě tzv. bezúročných půjček a dodnes nemají věc uzavřenou, ASZ vešla v nové jednání s ministerstvy financí i zemědělství. K prosazení našich základních požadavků na zvýšení bonifikace nebo zápočet uhrazených úroků do splátek jistiny však opět scházela politická vůle. Nakonec došlo alespoň k dohodě s 1.náměstkem ministra financí na vrácení přeplatků a dodatečných bonifikací pro ty členy ASZ, kteří se nikoli vlastní vinou dostali do několikadenního opoždění splátek. Díky váhání Mze však ani tato věc není po více než 3 měsících uspokojivě dořešena. Jistě zde stojí za zmínku loňská zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu, která zjistila některé protiprávní postupy obou ministerstev zejména v administraci bonifikací a vůbec evidenci bezúročných půjček.
Dalším závažným problémem soukromých zemědělců a zároveň aktivitou ASZ jsou tzv. nepřístupné pozemky. Dílem trvale podhodnocené kapitoly pozemkových úprav a některých ustanovení v zákonech o půdě a o pozemkových úpravách dochází k paradoxnímu a zcela nepřijatelnému jevu, že ani po 16 letech od pádu totalitního režimu se mnozí vlastníci nemohou dostat ke svým pozemkům. Fakticky jsou tak trvale upřednostňovány zájmy dosavadních nájemců půdy, kteří dlouhodobě bez jakékoli smlouvy a náhrady mohou v klidu používat možná statisíce hektarů půdy a to včetně nároku na přímé dotace. ASZ s odůvodněním, že každý pozemek musí být vlastníkům přístupný, proto navrhla jednoduchou legislativní úpravu. Sociálnědemokratičtí ministři zemědělství však označili náš návrh jako nedůvodný.
Dosavadní nezájem resortu vůči soukromým zemědělcům však bezpečně korunoval návrh z operativní porady pana ministra na počátku letošního roku na zrušení podpory pro předčasné ukončení zemědělské činnosti. Mělo se tak stát elegantní formou přesunu připravených finančních prostředků do úplně jiných opatření, přičemž původní prováděcí předpis by byl zachován. To vše poté, co SZIF přichystal pro žadatele složitý administrativní systém za skoro 20 milionů korun. Pro vyjádření k tomuto nápadu jsme dostali všehovšudy 2 pracovní dny. Ale ani jsme je nepotřebovali, neboť ještě týž den ministr obdržel náš kategorický nesouhlas. Ve snaze zachovat tento dosud jediný titul k podpoře zapojení nové generace do hospodaření jsme využili všech dostupných zejména mediálních prostředků. Významným způsobem se zde také osvědčila úzká spolupráce se Společností mladých agrárníků.
Jako zásadní a související problém se ukázala vysoká daňová zátěž při převodu rodinné farmy. Mnohým zájemcům tento fakt zcela znemožnil vstup do PUZČ a co hůř, řada již přihlášených zemědělců tímto krokem přivedla své farmy paradoxně do červených čísel. ASZ zde prosazuje převod hospodářství v rámci rodiny zcela bez zdanění a několikrát o tom jednala zejména na ministerstvu financí. Vzhledem ke končícímu volebnímu období však již nebylo reálné prosadit jakoukoli legislativní změnu.
Mezi některé naopak úspěšné počiny ASZ patří například změna dosavadního přístupu družstva vlastníků odrůd k zemědělcům, kteří používají farmářské osivo a jsou tak povinni poskytovat náhradu jejich původním šlechtitelům. DRUVOD jako spolek semenářských a šlechtitelských firem si donedávna pletl svou roli s berním úřadem, když na formuláři pod názvem „Přiznání“ požadoval po zemědělcích různé nadbytečné informace a to pod pohrůžkou nahlášení na ÚKZÚZ. Dalším sporným požadavkem byla platba předem bez relevantního účetního dokladu. Po několika jednáních představitelé DRUVODu uznali oprávněnost stížnosti ASZ a korigovali své požadavky na úroveň partnerského přístupu s pěstiteli.
Z uvedené bilance výsledků některých aktivit ASZ je patrné, že naše celková úspěšnost při hájení oprávněných zájmů selského stavu byla, oproti uplynulým obdobím, podstatně snížena. Hlavním důvodem této situace byla bezpochyby systematická spolupráce vládní sociální demokracie a komunistů, kteří díky pohodlné parlamentní většině prosadili řadu zákonů, omezujících svobodné podnikání i rozhodování občanů.
Jen na okraj a pro podtržení uvedeného doplním jednu velice čerstvou zprávu z ústavního soudu. Ten v úterý kladně rozhodl o stížnosti poslanců proti některým ustanovením zemědělského zákona, které přes odpor senátu i veto prezidenta republiky protlačili před dvěma lety právě levicoví poslanci. Jednalo se o povinné prokazování bezúhonnosti a odborné způsobilosti pro nové zájemce o zemědělské hospodaření. Proti těmto požadavkům ASZ v minulosti mnohokrát vystoupila. Podobně jako u novely transformačního zákona ústavní soud byl tou poslední instancí k eliminaci těchto byrokratických paskvilů.
Je tedy zřejmé, že více než kdy jindy jsme proto byli ovlivněni negativním politickým vývojem. Velmi patrné to bylo také na přístupu vlády a zejména premiéra Paroubka, který si svým chováním nijak nezadal s bolševickými kreaturami z 50.tých let.
Ukázalo se, že je zcela nezbytné upozornit na reálnou hrozbu návratu zločinné komunistické ideologie k moci i dnes. Také tato situace byla pro asociaci jedním z impulsů k podpoře liberálně smýšlejícím politickým stranám. ASZ se proto zaměřila na prohlubování kontaktů zejména s představiteli ODS a KDU-ČSL. Výsledkem byla konkrétní spolupráce na některých prvcích předvolební kampaně reprezentovaná především jednotlivými našimi členy.
Souvisejícím počinem byla několikaměsíční intenzivní spolupráce ASZ ČR s Konfederací politických vězňů ČR i mnoha dalších dobrovolných organizací na přípravě celostátního antikomunistického setkání. Přípravy vyvrcholily 1. května desetitisícovou demonstrací v Praze na Letenské pláni za účasti mnoha osobností z politického a společenského života. ASZ zorganizovala originální selský průvod Prahou od pomníku obětem kolektivizace doprovázený moderními technikou našich členů.
Již zmíněnou absenci komunikace se zástupci výkonné moci na centrální úrovni jsme sanovali dalším rozvojem spolupráce s poslanci zemědělského a hospodářského výboru, senátory či představiteli krajů. Zintenzívnil se také kontakt s některými europoslanci, který vyústil v řadu konkrétních akcí.
Z dalších, víceméně již tradičních aktivit ASZ, uvedu zejména úspěšný průběh již 4. ročníku soutěže členů ASZ o nejlepší farmu roku. Loňské vyhlášení vítězů proběhlo na dosud nejvyšší možné úrovni v důstojném prostředí poslanecké sněmovny za účasti představitelů českého zemědělství a evropských zemědělských struktur.
Asociace v minulém roce také pokračovala v organizaci poznávacích zájezdů na farmy. Velmi zajímavý zájezd za zemědělstvím na západní pobřeží USA absolvovalo začátkem srpna celkem 22 účastníků. Ještě předtím se k polským sousedům vydalo zhruba tři desítky našich členů. Nezapomněli jsme ale ani na domácí půdu - letos v červnu byl pro členy zrealizován také zájezd po českých a moravských farmách. Další plánované zájezdy například do Francie, Holandska nebo na britské ostrovy bohužel musely být, z organizačních důvodů odloženy.
Tradičně jsme se prezentovali na zemědělských výstavách, zejména na Zemi živitelce a na Techagru v Brně, na kterém jsme v dubnu zorganizovali předvolební debatu zemědělských politiků s veřejností. Letos v lednu úspěšně proběhl již 2. reprezentační selský ples v Poděbradech.
Z každodenních vnitřních aktivit ASZ stojí za zmínku rozšíření dosavadní informační sítě asociace. Naše pravidelná prezentace na stránkách v Zemědělci a promptní emailová komunikace, byla od letošního ledna podstatně rozšířena také tištěným oficiálním zpravodajem. Zhruba ve dvouměsíčních intervalech tak lze všem členům přímo zprostředkovat informace o aktivitách ASZ, počínaje zápisy z různých jednání či korespondence s úředníky, pozvánkami, poradenským okénkem či obecnými informacemi o dění v zemědělském sektoru konče. Tento způsob nyní umožňuje kanceláři i předsednictvu ASZ být v kontaktu s každým členem a až na stůl mu předložit vedle důležitých informací i průběžné výsledky své práce. Uvítáme však i zintenzívnění komunikace opačným směrem, přidat svůj příspěvek může také každý region či jednotlivec.
V neposlední řadě také došlo k celkové úpravě internetových stránek asociace. Moderním grafickým a funkčním zpracováním jsme mohli původní webovou prezentaci rozšířit o další aplikace, které mohou naši členové využívat. Takřka každodenně jsou doplňována stanoviska ASZ k různým událostem. Rostoucí návštěvnost stránek, která dosahuje již kolem 250 přístupů denně, již přilákala několik dodavatelských firem k umístění placených reklam. Postupně se tak daří naplňovat dlouhodobý cíl ASZ v budování dalších zdrojů příjmů.
Významným mimopříspěvkovým příjmem zejména pro regiony se v minulém roce opět stalo ekonomické šetření podniků FADN na VÚZE. Celková částka před rozdělením zúčastněným se již přiblížila 1 miliónu korun. Vzhledem k tomu, že se kanceláři ASZ podařilo zajistit garanta regionálním zpracovatelům dat, došlo letos k dalšímu výraznému navýšení celkového počtu zpracovaných podniků.
K samotnému fungování a rozměru naší Asociace mohu s potěšením uvést, že celkový počet samostatných regionů ASZ se minulý rok ustálil na čísle 37. Celkový počet členských farem se blíží dvěma tisícům. Důležitou zprávou je, že zlepšenou platební morálkou regionů došlo k další stabilizaci finanční situace naší selské stavovské organizace. Otevírá se tak možnost dalšího rozšíření aktivit hlavní kanceláře a celé asociace podle požadavků našich členů. Já osobně mám především na mysli možnost konkrétního řešení dlouhodobé poptávky členů po právních službách, ekonomickém nebo daňovém poradenství.
Vážení kolegové sedláci,
vzhledem k tomu, že naše dnešní valná hromada se koná v těsně povolebním čase, doléhá tento vliv také na naše jednání. Právě probíhá první zasedání poslanecké sněmovny, obsazují se její orgány. Vzhledem k patovému výsledku voleb se složitě hledají možná funkční řešení. Neznáme ani jména budoucích členů vlády. Nelze tedy zatím ani přivítat nového ministra zemědělství. Můžeme jen doufat, že jeho jmenováním dojde k potřebné personální obměně na Mze a k umožnění realizace takových opatření, které zajistí důstojné fungování a rozvoj soukromého hospodaření.
Abychom však nezůstali jen u přání, připravili jsme pro naše dnešní fórum k široké diskusi rámcový programový materiál, který by se mohl stát jakýmsi vodítkem pro další aktivní činnost naší asociace.
Vážení přátelé, děkuji Vám za pozornost.
V Humpolci, dne 29.června 2006