Česká politika pro venkov a zemědělství potřebuje zásadní změnu

Sdílejte článek

Výtah z usnesení 8. valné hromady ASZ ČR: Preambule Liberalizace světového obchodu a nevyhnutelné reformy Společné zemědělské politiky Evropské unie budou nadále významně ovlivňovat také české zemědělství a venkov. Je třeba na tuto realitu zásadním způsobem reagovat. Vzhledem k současným vnitropolitickým změnám se znovu otevírá vhodná příležitost změnit některé nevyhovující parametry a řešit dlouhodobé problémy zemědělství ku prospěchu českého venkova a jeho obyvatel. S ohledem na vývoj společnosti je zcela nezbytné vzít skutečně na vědomí dlouhodobý trend snižování rozměru konvenčního zemědělství - coby pouhého producenta potravin. Především zemědělci na to musí být připraveni.

Delegáti 8. valné hromady Asociace soukromého zemědělství ČR konané 29.června 2006 v Humpolci proto předkládají demokratické politické reprezentaci České republiky některé návrhy konkrétní i obecné povahy, odstupňované podle časového horizontu jejich reálného dokončení. S nastartováním jejich realizace je však zapotřebí začít okamžitě. Společným jmenovatelem níže uváděných návrhů je zájem řešit příčiny současného stavu, nikoli jeho důsledky, což bylo často charakteristickým znakem dosavadní české zemědělské politiky.

I. Dlouhodobé cíle

- iniciovat skutečnou restrukturalizaci a změny nevyhovujících parametrů zemědělské výroby

- iniciovat přesun některých druhů zem. produkce do těch přírodních oblastí, kam ekonomicky náleží

- významně podpořit rodinné farmy, zejména garantovat takové prostředí, ve kterém budou mít více ekonomických příležitostí ke své existenci než dosud (rodinnou farmu vnímáme jako nejpřirozenější a nejstabilnější článek zemědělské výroby bez ohledu na její velikost, avšak s velkým důrazem na formu vlastnictví a zodpovědnost hospodáře)

- postupně snižovat závislost zemědělců na státních dotacích, zejména pak v intenzivních produkčních oblastech

- odklonit se od současné dotační politiky a zacílit na rovnocennou spolupráci zemědělce se státem, přejít na systém „partnerských smluv“. Prostřednictvím takového partnerství bude zemědělec plnit „objednávku“ ze strany státu a poskytovat veřejné „zboží“, za které bude oprávněn čerpat veřejné prostředky (změnit zažité jednostranné vnímání zemědělství jako producenta potravin ke spolutvůrci a pečovateli o krajinu a celé životní prostředí, přejít od dotací k platbám za dodávku veřejného zboží, od žadatelů k partnerům,..)

- více používat konkrétní stimulační nástroje, zejména účinněji podporovat diverzifikaci zemědělských aktivit směrem k jiným výrobám a účelně podporovat mimoprodukční funkce zemědělství

- integrovaným přístupem ke krajině jako ke komoditě zajistit postupný návrat k jejímu přirozenému členění, snížením zornění eliminovat riziko vodní a větrné eroze, zvýšit retenční schopnost krajiny, realizovat agroekologická opatření vždy podle místních podmínek

- aktivně se připravovat na české předsednictví v Evropské unii v roce 2009 - pokračovat v další diskusi k otázkám venkova a zemědělství

- kvalifikovaně obhajovat oprávněné zájmy ČR v jednání s evropskými strukturami

- zajistit odpovědný výkon státní správy a rovnocenný přístup k zemědělcům, zajistit efektivní fungování státních nástrojů (např. intervenční nákup obilovin)

- jasně a včas definovat mechanismus plateb na farmu

- umožnit rovnoprávný přístup k půdě všem podnikatelských formám, rozhýbat trh s půdou, nastavit parametry ke snížení poměru hospodaření na najaté půdě

- podporovat takové způsoby modernizace zemědělských farem a usedlostí, které zajistí jejich dlouhodobý ekonomický rozvoj

- nalézt citlivá řešení pro problematické a odlehlé regiony (např. podpořit zakládání různých menších podniků s alternativními ekonomickými aktivitami)

- uchovat specifika jednotlivých regionů, místních produktů, řemesel

- podpořit aplikovaný výzkum a jeho využití v komerční sféře

II. Střednědobé cíle

- změnit zaměření agroenvironmentálních opatření - nejmenší jednotkou pro rozhodnutí o opatřeních AEO bude farma nebo půdní blok, odbourat systém neměnných podmínek nastavených podle oblastí (přesunout rozhodování na úroveň farmy a respektovat svobodnou vůli zemědělce - větší volnost při zohledňování konkrétních situací)

- významně posílit kapitolu pozemkových úprav za účelem zpřístupnění a identifikace pozemků všech vlastníků a vybudování cestní sítě

- řádně a spravedlivě dořešit vlastnické vztahy z minulosti a dokončit nápravu křivd z období kolektivizace, bezodkladně vydat zbývající restituční a transformační pohledávky oprávněným osobám, dokončit prodej státní půdy

- významně podpořit mladé začínající zemědělce (např. formou jednorázových podpor nebo zvýhodněných úvěrů, formou předčasného ukončení zem. činnosti starší generace, aj.)

- plně informačně propojit státní správu (např. odbourat opakované předkládání dokumentů občana mezi úřady, které stát již jednou zaevidoval - výpisy z rejstříků, opakovaná předkládání dokumentů, ověřování podpisů, atd.)

- zásadně revidovat některé zákony (zejména jde o zemědělský, veterinární, rostlinolékařský, krmivářský zákon, apod.), zvážit nezbytnost zákona o Agrární komoře (plně postačuje zákon o sdružování)

- významně podpořit nepotravinářské využití zem. produkce (bioetanol, bionafta, bioplyn, energetické plodiny, plodiny s alternativním využitím, atd.) a tím pomoci rozšířit druhovou skladbu pěstovaných rostlin. Odstranit spotřební daň z produkce biopaliv.

- optimalizovat právní předpisy pro menší farmy - např. podpořit zpracování a prodeje místních produktů řešit naprostým zjednodušením podmínek a odbouráním byrokracie. - zaměřit se na využití původních zemědělských staveb, usedlostí a uchování architektury a klasického vzhledu vesnice

- podporovat takovou produkci, která bude realizovatelná z hlediska možností a příležitostí na lokálním trhu (odklon od systému plošného určování podmínek podpor a přechod k jejich variabilitě)

- podpořit skladovací kapacity a zpracovatelské technologie u zemědělců - dosáhnout vyšší přidané hodnoty produkce u prvovýrobců

- podpořit farmové chovy

III. Krátkodobé cíle

- přepracovat a zjednodušit koncepci „Programu rozvoje venkova 2007-2013“

- zevrubně přehodnotit rozsah stávající zemědělské legislativy, zrušit nadbytečné předpisy, sjednotit jejich výklad

- zcela zásadně snížit administrativní zátěž kladenou v současné době na zemědělce, prosadit jednoduché a rychlé administrativní procesy s jasnými termíny

- zjednodušit mechanismy a podmínky pro čerpání peněz z podpůrných fondů - umožnit přístup k fondům i zemědělcům s nízkým administrativním zázemím

- zajistit transparentní, koordinovanou a efektivní kontrolní činnost ze strany státu (SZIF, SZPI, SVS, SRS, ÚKZÚZ, KEZ), změnit způsob komunikace SZIFu se zemědělci, provést personální opatření směřující k profesionalizaci práce v centrále SZIFu

- zrušit daň ze zemědělských nemovitostí i z jejich převodu

- umožnit převod pozemků a celého majetku rodinné farmy na rodinného příslušníka-zemědělce bez zdanění (odbourat současné zdanění v rámci PUZČ)

- zjednodušit podmínky agroenvironmentálních opatření - (mj. odstranit byrokratickou podmínku v nemožnosti rozorat zatravněný pozemek v LFA (zápis do KN), namísto opatření na pěstování meziplodin zavést účelnější opatření např. půda do klidu)

- vratku spotřební daně ze zelené nafty vyřešit nárokovým způsobem bez zatěžující byrokracie (normativ spotřeby x výměra), znovu upravit normativy spotřeby, umožnit čerpání zelené nafty i pro živočišnou výrobu

- zajistit mezioborovou dohodu v řepařském odvětví, zajistit dodávkové právo pro zemědělce, nastavit jasné podmínky cukrovarům

- zajistit výplatu bezdůvodně zadržovaných prostředků za agroenvi za rok 2005

Delegáti 8.valné hromady ASZ ČR V Humpolci, 29.června 2006

Přečteno: 309x
Katalog farem