Pokud by byl uvedený zákon všemi dodržován, neměl by tento plošný problém vůbec existovat. Hned třetí paragraf zákona totiž říká, že každý vlastník je povinen udržovat svůj pozemek v nezapleveleném stavu a negativně tak neovlivňovat okolí, jinak by měl být postižen sankcí. Jestliže úředníci uplatňují po zemědělcích do detailu různé povinnosti, například u zkoušek odborné způsobilosti, náležitostí skladů chemických prostředků či testování účinnosti postřikovačů, měl by být stejnou měrou tentýž zákon vymáhán také po vlastnících zaneřáděných příkopů. Zatím se to ale většinou neděje, takže cestáři ze Správy a údržby silnic místo práce na cestách asi raději odpočívají někde v chládku.
ASZ ČR proto minulý týden písemně vyzvala Státní rostlinolékařskou správu ČR a další úřady ke zvýšenému dohledu nad dodržováním tohoto ustanovení ze strany majitelů silnic a přilehlých příkopů. V současné době se již někteří členové ASZ sami obracejí na konkrétní vlastníky příkopů, kterými jsou většinou kraje, aby zajistily pravidelnou likvidaci plevelů. Kancelář ASZ se bude tímto problémem dál podrobně zabývat a o reakcích naších úředníků budeme informovat na těchto stránkách.
Ing. Jaroslav Šebek, tajemník ASZ ČR
Dopis řediteli Státní rostlinolékařské správy:
Vážený pane řediteli,
obracím se na Vás jménem Asociace soukromého zemědělství ČR v záležitosti dlouhodobě tristního stavu v údržbě příkopů zejména u silnic II. a III. třídy v rámci celé České republiky.
Ve smyslu § 3 odst. 1 písm. a) zákona č. 326/2004 Sb. o rostlinolékařské péči v platném znění jsou vlastníci pozemků, tedy i vlastníci silnic a okolních příkopů povinni „zjišťovat a omezovat výskyt škodlivých organismů včetně plevelů tak, aby nevznikla škoda jiným osobám nebo nedošlo k poškození životního prostředí anebo k ohrožení zdraví lidí nebo zvířat“.
Je nesporné, že trvale neudržované příkopy zapříčiňují šíření plevelných druhů rostlin a škůdců do přilehlých okolních pozemků, jejichž vlastníci a zejména pak zemědělci jsou nuceni vynakládat finanční prostředky na likvidaci této ekologické zátěže. Dochází tudíž ke značným hospodářským škodám ve zvýšené potřebě chemického ošetření a v poklesu výnosů v důsledku zhoršeného zdravotního stavu kulturních porostů. V neposlední řadě vzrostlé plevele a náletové dřeviny svým bujným vzrůstem na mnoha místech způsobují zhoršený výhled řidičů, což zvyšuje rizika nehodovosti.
V případě zjištění konkrétního problému se budou členové našich regionálních Asociací v nejbližší době písemně obracet na konkrétní vlastníky a správce silnic a příkopů se žádostí o urychlenou a trvalou nápravu situace. Zároveň budou vyrozuměny, ve smyslu § 9 výše uvedeného zákona, také příslušné územní útvary Státní rostlinolékařské správy.
Vzhledem k závažnosti a rozsahu porušování zákona o rostlinolékařské péči si Vás, vážený pane řediteli, dovoluji požádat o aktivní přístup k této záležitosti, který povede ke zvýšenému dohledu nad dodržováním předmětného ustanovení včetně případného uplatnění zákonných sankcí.
Tento dopis adresuji zároveň dalším státním orgánům, kterých se tato problematika, dle našeho názoru, týká a které by tudíž na jejím řešení měly také participovat.
Děkuji Vám předem za odpověď
S pozdravem
Ing. Stanislav Němec, předseda ASZ ČR
V Praze, dne 12.7.2006
Na vědomí:
Ministr životního prostředí
Ministr vnitra
Ředitel České inspekce životního prostředí